Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Když muslim rýžoval zlato v Paříži

Osud egyptské revoluce „arabského jara“ není zdaleka rozhodnut. Elán svobodomyslnosti, vzešlý z mládeže infikované světovými trendy, tlumí a dusí tradice a politikářské kalkulování. Není to nic zcela nového. Konflikt islámského tradicionalismu a liberálního modernismu, střetávání snah islám modernizovat a islamizovat modernitu, se vpisuje do dějin moderního Egypta téměř dvě století.

Ve dvacátých letech 19. století vyslal egyptský paša Muhammad Alí „studijní“ expedici do Francie. Mezi čtyřmi desítkami jejích členů, egyptských studentů, figuroval v roli jakéhosi zpovědníka a rádce, nebo spíše dohližitele na spořádanost členů mise, jistý Rifá´a at-Tahtáwí. Zbožný muslim, který nepostrádal dychtivost poznávat. Po pěti letech, které strávil s egyptskou misí „mladých mužů“ v tehdejší vůdčí zemi evropské modernizace, sepsal obsáhlou zprávu. Stala se předzvěstí arabského obrození, horečného dohánění vzdělanostní zaostalosti, v 2. polovině 19. století,  tzv. nahdy.

O více jak století později se vydala do světa jiná skupina egyptských mladíků. Tentokrát cestovala až na západní polokouli, do Spojených států, které přebraly roli vůdčí země světového pokroku. Mezi stipendisty byl jistý Sajjid Kutb. Také on si nenechal své zážitky jen pro sebe. Z jeho spisů, v nichž vyjadřuje zděšení nad moderní civilizací, se živila a dodnes živí antizápadní ideologie Muslimského bratrstva.

„Hledej poznání, i kdybys za ním musel jít až Číny“, praví jedna z muslimských tradic, hadísů, které doplňují korán jako zdroj islámské náboženství v teorii i praxi. Poznávat, abychom se měnili a přizpůsobovali? Anebo abychom věděli, jak se bránit cizímu, rozuměj nepřátelskému, a jak nepřijít o vypěstovaný a křečovitě chráněný pocit vlastní výlučnosti? Dva přístupy k západní civilizaci, které lze sledovat i dnes v chování a jednání arabských muslimů a nejen těch v Egyptě. 

„Rýžování zlata“ nazval svoji podrobnou zprávu o pobytu v Paříži at-Tahtáwí. Oživoval tím jedno z poučení arabských mudrců, podle nichž je poznání oním „ryzím zlatem“, jež je cennější nad sebevětší bohatství hmotné. Knihu lze číst jako zápisky udiveného pozorovatele, který si všímá jak každodenních zvyklostí běžného života kupříkladu stolování, zábavy, hygieny, tak kultury, literatury či divadla, aniž by ponechal stranou veřejný život, způsob vládnutí a ústavu, v té době vzorovou, s platnými zákony. V autorových poznámkách mohl najít informace i potenciální muslimský turista do evropské země. Do ruky dostával užitečného průvodce.

Egypťanova zpráva může mít rovněž ráz nepřímé polemiky. Klade nezřídka vedle sebe počínání lidí muslimského a křesťanského světa, aniž by hodlala odlišnosti tak či onak soudit. Nabízí prostě a bez předsudků čtenáři výdobytek, čirý poklad, „zlato“, vzešlé ze zvědavosti, zvídavosti a touhy znát. V arabském světě, který si zvykl od 12. století vystačit sám se sebou a spokojoval se s tím, že ostatní svět zná dostatečně z vlastních knih, udělal at-Tahtáwí rozhodně téměř revoluční krok.

A o to víc pak, přidá-li se k tomu to, co si dovolil za základě poznání sdělovat: „Cudnost a počestnost u zdejších žen nevychází z toho, že jsou zahaleny či nikoliv. Souvisí s výchovou, dobrou nebo špatnou, kterou dostávají“. Jako kdyby se tu uváděla v pochybnost veškerá formálnost víry a kultury, křečovitě se chytající dodržování zvyklostí bez znalosti a pochopení. Ona neřest překračující věky, která se v moderní době vrací v podobě návratu zahalování, ostentativního kolektivního modlení, slepého lpění na ramadánu či stravovacích zákazech, tedy věroučných formalitách, které lze jako viditelné slupky dobře kontrolovat, hlídat a jejich nedodržování stíhat.

Anebo tím obtěžovat, ba provokovat v otevřeném a globalizovaném světě okolí. Dejme tomu tak, když Saúdská Arábie vyšle na olympiádu dvě ženy, aby za to sklidila potlesk, že dává ženám rovnoprávnost, leč následně trvá na tom, že musí být dodrženo ženské právo skrýt si vlasy pod závoj. A západní sportovní výboři se poslušně podřídí, neboť od mezinárodního olympijského výboru dostanou echo, že by z toho mohly vzejít nepřijemnosti v podobě ztráty štědrých příspěvků bohatých naftových emírů.

Jako kdyby tato situace nahrávala pohrobkům Sajjida Kutba, kteří vědí, že modernizaci zastavit nelze, leč bránit tomu, aby globalizace nepronikla do mravů, lze. Pomocí osvědčených prostředků - uplácení a nátlaku. Není divu, že palestinský Hamás, filiálka egyptského Muslimského bratrstva, která se osamostatnila, nikoliv ovšem proto, aby si dělala vlastní ideologii, nýbrž proto, aby mohla mít „nezávislé“ vedení, pořádá dnes v Gaze letní tábory pro děti, kde se chlapci s děvčaty setkat nesmějí. Aby si na sebe snad příliš nezvykli a nevydali se následně cestou podle „zvrácených“ západních vzorů.

Současným islámským fundamentalistům tak musí informace egyptského „zlatokopa“ v Paříži, stará dvěstě let, občas připadat jako nemístná provokace. Jeho „pozitivistické“ vypravování může totiž působit tak, jako kdyby proti tomu, co popisuje, neměl námitek, byť by si to jeho svědomí muslima vyžadovalo. „Umění milovat ovládá ve Francii srdce většiny mužů i žen. A milují se jen pro lásku samu, aniž by sledovali jiný cíl. I když mezi mladými může milování vézt i ke sňatku“.

„Zlato z Paříže“ v at-Tahtáwího podání je první vlašťovkou „špatných“ příkladů z moderního světa, kterými se mohla egyptská mládež zkazit. Není divu, že jeho zpráva vycházela v různých úpravách, aby nešokovala. Leč i nám, zdánlivě nezúčastněným pozorovatelům, může nabídnout přinejmenším dvě poučení. Za prvé, islám nemusí být pro muslima překážkou poznávat ostatní a závazkem k zaslepenému konzervativnímu konformismu. Za druhé, největšími nepřáteli islámu jsou samotní muslimové, když jednají, jako kdyby jejich náboženství mělo být něco jiného a lepšího než hledání společného lidského dobra s ostatními.

 

 

 

  

Autor: Zdeněk Müller | úterý 7.8.2012 12:35 | karma článku: 18,26 | přečteno: 1726x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  11:55

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Zemřel bývalý šéf izraelské společnosti přátel ČR. Přežil Osvětim, skrýval se v Praze

4. května 2024  11:39

Ve věku 99 let zemřel někdejší předseda Izraelské společnosti přátel České republiky a jeden z...

Novodobí husaři. Polsko zná podobu F-35, budou bez červeno-bílé šachovnice

4. května 2024  11:07

V polských ozbrojených silách se zakrátko opět objeví husaři. Nikoliv však jako těžká kavalérie,...

Prokremelští motorkáři přijeli na hřbitov do Brna, chtějí až do Berlína

4. května 2024  8:57,  aktualizováno  10:42

Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik