Čtěte a bděte! Aneb proti islamistické kontrarevoluci
Demokraté si nemohou ubránit vtíravé otázce: Myslel nový marocký premiér vážně to, po čem volal během volební kampaně? Vytvoří vítězní islamisté v Maroku mravnostní policii? A co čeká napříště občany bez víry nebo s jinou vírou? Netvrdil snad Ibn Kírán, že „lidé bez víry žádají, aby sami občané rozhodovali o tom, co je hříšné, a přejí si, aby se sexuální úchylka homosexuality tolerovala. Ať nositelé takových zvráceností zalezou, neboť budou-li vystupovat veřejně, potrestáme je podle božího příkazu“.
I na východním konci severní Afriky v Egyptě využívají překvapivého volebního úspěchu salafisté, muslimští integristé a morálně přísní zastánci tradic, kteří v nedávných volbách skončili v závěsu za egyptskými islamisty napojenými na tradiční Muslimské bratrstvo. Mohou veřejně přiznat barvu. Mají se čím „pochlubit“. Jejich první útok v minulosti mířil na spisovatele Nagíba Mahfúze (1911-2006), který v roce 1988 obdržel Nobelovu cenu. V roce 1994 ho pobodal muslimský fanatik za to, že svým psaním „podněcuje k neřesti“. V románu „Zuqáq ul-Midaq“ (Ulička Midaq) si Mahfúz dovolil přivést na scénu příběhu, tvořeného lidmi ze staré Káhiry (román vyšel v roce 1947), kavárníka Karšu, homosexuála a kuřáka hašiše.
Co kdyby bývala tato románová postava dostala odvahu vyjít na nedaleké náměstí at-Tahrír (Osvobození), dnes už proslulé, aby se tam přidala k ostatním manifestujícím proti starému režimu? A dokonce by začala žádat uznání práv sexuálně odlišně orientovaných? Co o tom my vlastně víme? Například, že v muslimských zemích existuje cenzura literatury, v nichž figurují homosexuálové obého pohlaví. Namátkou lze připomenout románovou autobiografii Maročana Muhammada Šukrího (1935-2003) „Al-Chubz al-háfí“ (Suchý krajíc). Rukopis knihy arabští nakladatelé odmítali a kniha byla v Maroku zakázána až do roku 2000. Poprvé se dostal na veřejnost v anglickém překladu v roce 1973.
Aktuálním případem je opozice současného marockého ministra kultury proti šíření knihy „Poslední boj kapitána Ni´mata“, kterou napsal Mohamed Leftah (1946-2008). „Vadou“ románu je jeho hrdina. Snaží se, aby byl okolím přijat jako homosexuál a bezděčně odkrývá pokrytectví jisté muslimské zbožnosti. Homosexualita není mezi muslimy jevem neznámým. Sluší se ovšem něco takového tutlat a zároveň pohoršeně odsuzovat. Islamismus neváhá takovou faleš podporovat. Veřejně uznat právo na tuto „neřest“ by přece znamenalo uznat lidská práva po způsobu Západu, jinými slovy vědomě se vzdát vlastní moralistické aureoly.
Nelze nezmínit, že k dispozici je bohatý odkaz literatury tak řečené „gay friendly“ z prostředí historického islámu. Sahá do středověku a patří do něj například erotické texty Abú Nuwáse, básníka abbásovské éry (zemřel v r.815) anebo milostná lyrika Džaláluddína Rúmího (1207-1273), básníka mystika. Tato tradice dělá ovšem dojem uzamčenosti. Mnohé nové talenty arabské literatury dnes žijí v cizině. „Myslet jiným způsobem, než se nosí doma, se chápe jako gesto nevěřícího nebo jako protiislámská nepravost“, tvrdí Abdellah Taïa, mladý spisovatel, který přišel do Francie hledat svobodu a píše francouzsky. Ti Arabové, co tvoří doma, unikají, zdá se, do bezbřehého oceánu arabského jazyka. Nedávno se slovník arabštiny obohatil o substantivum „mithlí“, doslova „jako já“, který dovoluje pojmenovat homosexualiatu tak, aniž by to někoho urazilo. Je to snad subtilní náznak pokroku? Mění-li se jazyk, je to známka toho, že se mění i společnost?
Pravda, dnes je v sázce konflikt naléhavější. Naděje proti násilí a arabská revoluce proti islamistické kontrarevoluci.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Tahač s tankem a osobák zastavily, kamion už ne. Nehodu u Bohumína nepřežil člověk
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk. Další má těžké...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
Ukrajinista: Zelenskyj podporu ztratil, jeho lidé překračují ústavní rámec
Vysíláme Na pozadí války začíná západní veřejnost se stále většími obavami sledovat domácí politickou...
Nových případů HIV za první čtvrtletí v Česku přibylo, část tvoří cizinci
Nových případů infekce HIV v Česku bylo v prvním čtvrtletí 74, což je více než loňských 66 a...
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x