Consensus juris aneb o podobách spravedlnosti
Nesourodé představy o spravedlnosti a právu se střetly. Iráčan si za neznalost rozdílů odseděl na Pankráci rok. Nepomohly mu ani četné protesty, ani řada dopisů, plných verbálních projevů oddanosti prezidentu Saddámu Husajnovi a tehdy vládnoucí straně Baas. Bombardoval jimi z Pankráce irácké vyslanectví v Praze.
Odlišný pohled na spravedlnost má za následek, že muslimovi zpravidla chybí skrupule provést nápravu vlastní rukou. Oč více cítí, že ta správná spravedlnost je spíše mravní než úzce právní povahy, o to horlivěji se za ni bije. Pokud je přesvědčen, že se děje něco nesprávného, něco, co odporuje tradici, zvyklosti, základním islámským kódům chování a jednání, nepotřebuje se nutně obracet na soudy a podávat žaloby. Je vždy připraven zjednat spravedlnost iniciativně a sám.
Západní koncepce spravedlnosti v podobě právní normy, kterou formuluje člověk, se tak či onak může kdykoliv ocitnout v konfliktu s pojetím spravedlnosti v mravním smyslu a s boží garancí. Saddám Husajn by byl mrtev dávno předtím, než byl na sklonku loňského roku oběšen, kdyby ho Američané nehlídali, netrvali na soudním procesu a rovnou ho vydali po pomstě dychtícím iráckým šíitům. Krev za krev. Nebyla to snad zásada spravedlnosti všech známých starověkých náboženství? Ostatně princip vykoupení se obětí platí v islámu dodnes. Na konci ramadánu to každoročně odnesou miliony ovcí.
Roztržka mezi lidskou spravedlností a božím zákonem, spíše intuitivně přítomná v právním vědomí muslimů než racionálně zdůvodněná, má dalekosáhlé důsledky. Respekt k božímu zákonu nelze vyžadovat od lidí, kteří božímu zákonu nenaslouchají a kteří se s ním neztotožňují. A spravedlnost evropského moderního práva, vytvářená skrze consensus juris (právní shodou), jež formuje, jak tvrdil už Ciceron, „národ a civilizovaný svět“, není použitelná na souzení aktů, jenž odkazují výhradně na islámský boží zákon. I když to v praxi není běžné, teoreticky může být každý muslim interpretem neměnného božího zákona, fixovaného do koránu a tradic, a odvozovat si z něho normy pro své chování.
Když si vzpomínám na svého dávného klienta, jenž nikdy nedokázal pochopit, že překročil zákon jedné evropské země, vybavuje se mi scéna jak vystřižená z pohádek Tisíce a jedné noci. Nešťastník se vrhá k nohám soudce, aby mu setřel prach z bot v naději, že si tak vymůže shovívavost a propuštění. Vtrhl do moderní doby středověk nebo to bylo jen gesto zoufalství vmetené do tváře neúprosného osudu? V každém případě se hrdost, vzdorovitost a sebevědomá jistota o geografické neohraničitelnosti islámského božího zákona náhle zlomily a z jedné arabské duše promluvila až nedůstojně mrzká pokora před hrozivou fatalitou. Celá ta scéna neměla nic z moudrého nadhledu, jenž zpravidla adresují nezměnitelnému osudu smrtelného člověka mnohé arabské pohádky.
Jedna z nich přivádí na scénu Anděla smrti. V zahradách bagdádského chalífy Háruna ar-Rašída se zjevil jednomu zahradníkovi. Ten celý vyděšený běží ke svému pánovi s prosbou. „Kníže věřících, zachraň mne! Ve tvých zahradách se mi zjevil Anděl smrti, zvedl ruce a kýval na mne. Přimluv se za mne, jsem mladý a nechci zemřít“. Chalífa se krátce zamyslel a pak svému věrnému sluhovi řekl: „Seber se a hned odejdi do Basry. Vyhledej dům mého přítele Ibrahíma. U něj se schovej. Tam tě nikdo nenajde“. Zahradník se vydal k jihu a kníže věřících přemítal: „Možná chtěl anděl odvést mého sluhu do údolí smrti, ale proč na něho kýval, aby ho následoval?“ A jak tak dumá, zaslechne hlas: „Moudrý vladaři, bylo tomu jinak. Jen jsem rozpřáhl ruce překvapením. Vidím tvého sluhu zde v Bagdádu, zatímco mi Pán nakázal, abych ho zítra odvedl z domu tvého přítele Ibrahíma, jenž žije v Basře“.
Naštěstí život není pohádka a spravedlnost je pouze lidská a výhradně z tohoto světa. Kdo sní a věří jiné, budiž mu to přáno. Nelze však vyloučit, že se jednou probudí v rychlíku u nějakého Děčína s mizerným lidským zákonem v zádech a nejistým osudem před sebou.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil
Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život
Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...
Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla
Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...
Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony
Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...
Izraelští osadníci blokují humanitární pomoc pro Gazu. Mají tipy i od vojáků
Židovští osadníci na okupovaném Západním břehu Jordánu blokují nákladní vozy s humanitární pomocí,...
Muž v Německu střelil svou těhotnou ženu do hlavy. Pátrá po něm i vrtulník
Policie v Porúří na západě Německa pátrá po útočníkovi, který dnes dopoledne na dvou místech ve...
Publikace v predátorských časopisech ničí kariéru, varují vědce univerzity
Univerzity varují studenty před predátorskými časopisy. Ty zveřejňují články bez ohledu na jejich...
Autobus s dvanácti dětmi vjel na Berounsku na krajnici a převrátil se
U Tetína na Berounsku v sobotu odpoledne havaroval autobus s dvanácti dětmi. Při nehodě se...
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x