Nová aristokracie SOBĚ!

Ráno jsem si dal kávu a k ní porci (ne)návisti. Kromě obvyklé dávky mně padl do oka článek ve kterém se píše, že Ministerstvo životního prostředí hodlá dotovat nákupy elektromobilů a tím podporovat růst trhů a nákupy.  

Původně jsem myslel, že bych snad i mohl začít uvažovat o koupi elektroverku. Co by člověk neudělal, aby s těmi neklidnými nezletilými prudiči vyšel. Ale vypadá to, že mým (zeleným) údělem je přispívat na dotace a brebendy a být šikanovaný za "dehet v turbu". A samozřejmě platit šíleným zeleným bohům obětiny, jako bych byl sám šílený. 

Citace z článku
Ceny elektromobilů jsou výrazně vyšší než aut se spalovacími motory a pro mnohé lidi jsou nedostupné, například Škoda Enyaq začíná těsně pod 1,2 milionu korun.
Ministerstvo životního prostředí hodlá nákupy elektromobilů dotovat, ale jenom obcím, krajům, ministerstvům, obecně prospěšným nebo neziskovým společnostem. Na lidi se nedostane.
„Přece jen je cena elektromobilů zatím taková, že nejsou úplně dostupné. Chceme podporovat růst trhů a nákupy, ale občanům to nemohu zatím slíbit. Věřím, že s rostoucí výrobou půjde cena dolů,“ uvedla v pondělí při podpisu memoranda se Škodou Auto v Mladé Boleslavi ministryně životního prostředí Anna Hubáčková.

Bohužel není v článku uveden objem předpokládaných nákupů. Ale jak víme z toho, co občas prosákne o nákupech stání správy, samosprávy a neziskovek, neuvedení čísel je ochrana daňových poplatníků před dalším zbytečným stresem a marným vztekáním se. 

.

Malá vsuvka - statistika pro přehled o situaci s emisemi. Víš kolik připadá na osobní dopravu procent emisí? Já to nevěděl a boj s CO2 mi připadal málem stejně důležitý jako Markétin svetr! Našel jsem to v rozhovoru s Daliborem Žákem, který se tématu automobilismu věnuje téměř 14 let. Emise CO2 z osobní dopravy dle něj tvoří 0,15% ! (!!!). V odkazu je mnoho dalších zajímavých informací o emisích a osobní dopravě. 
Na zbytek tohoto tématu pak stačí kupecké počty. Kdyby přestaly jezdit všechny osobní automobily v Evropě, nestane z hlediska celkových emisí NIC! Což potvrzuje i to, že v době pandemie, kdy byl prudce snížen objem dopravy ve velkých městech, nebyl naměřen žádný pokles emisí. Ale v Bruseli žádné fyzikální ani matematické zákony neplatí...

Pro jistotu grafické znázornění. Žlutá je objem emisí CO2 v EU z osobní dopravy - 0,15%. Hnědá celkový objem emisí. Není to úplně přesně, žlutě je znázorněno 0,25%, tedy malinko více, než skutečnost. Ale pro představu to stačí. 

Osobní doprava je z hlediska celkového objemu emisí zcela nepodstatná.
Kdyby se jElita zaměřila na například optimalizaci dopravy zásilek (z mé zkušenosti auta jezdí naplněna z max 2/3 a v balíku často zabere zboží okolo 30%), nebo na optimalizaci dopravy v průmyslové a maloobchodní sféře, bylo by snížení emisí měřitelné, rychlejší a podstatně větší. Myslím, že každý z nás by vydržel, kdyby balík přišel o den později.
Nehledě na to, že cca 20% světové produkce se neprodá a je různým způsobem zničeno, recyklováno (jako nové), nebo někde zaparkováno. Umíš si představit, kolik energie a zdrojů to spotřebuje? A kolik se při výrobě a dopravě těchto 20% vytvoří emisí?

Opravdu je boj proti emisím z osobní dopravy tak důležitý? Jak nám tvrdí jElita? Nebo je to jen dobrý byznys a nástroj na šikanu? 
.
Samozřejmě je třeba vybudovat i infrastrukturu - nabíječky elektroverků. V Česku je v plánu "investovat" 5 miliard  do roku 2025! Je třeba si uvědomit, že i tato "investice" je určena hlavně obcím, krajům, ministerstvům, obecně prospěšným nebo neziskovým společnostem. Jak plyne z citace článku v úvodu. 

Podle posledního vývoje by člověk řekl, že cena elektrické energie nás bude v budoucnu trochu trápit. Ale asi jen Nevyvolené. Vyvolení budou vesele drandit po vlastech českých i evropských bez ohledu na ceny. Zaplatí to erár. 
Tedy pokud to nevyřeší jako Chytrá zelená (!) ministryně Ursula, která raději jezdí na benzín. Ačkoli má k dispozici elektromobil, raději užívá benzinový vůz. Česky se tomu říká "Káže vodu, pije víno". 

Možná se jen plní plán jElit a výrobců elektromobilů. Jak se píše ve  zprávě evropské asociace výrobců automobilů ACEA „Making the Transition to Zero-Emission Mobility“. Automobilky v ní nejen poprvé jasně říkají my už elektromobily umíme vyrobit, ale teď je řada na úřednících, aby zařídili, že je budou lidé kupovat. Ale lidé nějak nechtějí. Nebo vzhledem k (i jiným) nákladům nemůžou? Tak si jElitáři prostě poradili po svém.

.

Nedává ti to smysl? No, mně taky ne. Ale možná je to jen součást náboženství zvaného Green Debil. 
Kdybych byl konspirátor, napsal bych, že je to součástí plánu. Pro Vyvolené se zařídí pohodlná mobilita a pro Nevyvolené zůstane kolo, nohy nebo veřejná doprava. Ale to já nejsem, takže VĚŘÍM (důkazy nejsou), že to myslí (sami se sebou) upřímně!

Nešlo by ty peníze využít účelněji?

.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Oldřich Mladý | středa 28.9.2022 17:49 | karma článku: 40,81 | přečteno: 1591x
  • Další články autora

Oldřich Mladý

Andy nebo Pavka?

25.1.2023 v 21:52 | Karma: 38,30

Oldřich Mladý

Po bitvě je každý generál!

1.6.2020 v 9:25 | Karma: 43,71

Oldřich Mladý

zPátečníci

28.9.2019 v 20:04 | Karma: 42,99