Naši furianti - farmáři

Nedáš obchode víc peněz za mléko, tak my ho radši vylejem do kanálu! Takový je bohužel názor českých farmářů...

Bude tato situace minulostí ?

Dlouhou dobu se zdálo, že zemědělství je oproti dopravě, novým technologiím a ostatním globálním oblastem, dosti regionální záležitostí. Obzvláště v kontextu Evropské unie. Čeští farmáři, konkrétně výrobci mléka, se však dokázali od této dosavadní praxe odprostit a začali být solidární s farmáři z Německa. Bohužel zrovna se postavili na špatnou stranu.

Němečtí farmáři začali protestovat proti cenám mléka v Německu, zejména proti nákupní politice velkých potravinářských řetězců. Tak mají na to právo, řeknete si, ať si v Německu dělají, co chtějí, je to jejich věc. To si však ale neřekli farmáři u nás. Když budeme stávkovat s nimi (s německými kolegy), tak docílíme zvýšení cen mléka i u nás, a to se už konečně vyplatí! U nás už stávkuje kde kdo, tak se akorát připojíme do současné české stávkující rodiny. Proto začali, po vzoru německém (už se farmáři neřídí jen vzory sovětskými nebo americkými), vylévat svoji produkci mléka - demonstrativně do kanálů, nedemonstrativně do polí, případně k lesu.

Tento plán má však pro farmáře jednu pozitivní věc, ale především dvě negativní. Ta jediná pro ně pozitivní věc, navíc docela virtuální, je ta, že se případně zvednou ceny mléka, následně možná všech mléčných výrobků. Toto ale může být velice dočasné. Ty dvě, pro farmáře negativní věci, si myslím v celkovém kontextu velmi výrazně převažují.

První negativní zpráva je, že Ministerstvo zemědělství, případně některý stávkokaz doveze mléko z jiných zemí - Slovensko, Polsko, Maďarsko, případně z jiných geograficky blízkých zemí, což cenu mléka zase vrátí na stejnou úroveň, ne-li pod ní. Druhou negativní zprávou pro farmáře je výrazný pokles jejich image a především mléka jako potraviny. Jaké má mléko oproti konkurenčním nápojům vnímané přednosti? Je zdravé, pro někoho možná i chutné. Naproti tomu coca-cola je sladká, chutná, navíc je na ni všude reklama. V dlouhodobém vnímání bude farmáře stát o dosti více peněz do kampaní, aby se lidé k mléku vrátili.

Proč farmáři potravinu vylévají do kanálů a do přírody, místo aby ji zadarmo nabídli potřebným? Jistě, bezdomovci by asi odmítli, ale co dětské domovy, zdravotnická zařízení, domovy důchodců? Ekonomicky by se vůbec nic nezměnilo, ale navíc by měli reklamu v médiích zdarma. K tomu musíme přidat stovky tisíc obdarovaných lidí, kteří by je pak vnímali úplně jinak. Pamatuji socialistickou reklamu na mléko, i tu nedávnou z Ministerstva zemědělství. Tato reklama by nestála ani korunu a navíc by měla takový úspěch, že by farmářům mohl závidět kdejaký marketingový či P.R. manažer.

Farmáři měli, sportovním žargonem, nahráno na smeč. Z toho, že svůj volej zkazili a nevyužili svoji jedinečnou příležitost, se budou v lepším případě vzpamatovávat hodně dlouho.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Miroslav Oupic | pátek 6.6.2008 8:55 | karma článku: 15,67 | přečteno: 1952x