Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Úsporná opatření v brněnské MHD aneb jak se to dělá špatně!

Rád bych touto cestou upozornil na tři příklady změn v brněnské MHD, které budou platné od 1. ledna 2013. Ačkoliv bychom mohli vést diskusi o tom, jestli by město Brno nemohlo najít peníze jinde a neodnesla by to tím pádem MHD, ale místo toho by se zefektivnil chod magistrátu, berme to tak, že změny byly odsouhlaseny a už to berme jako hotovou věc. Navržená úsporná opatření znamenají pro obyvatele Brna po úsporných opatřeních z roku 2010 další víceméně nepříjemné změny a je otázkou, zda bude veřejná doprava stále atraktivní. Tento článek představuje tři poněkud zvláštní změny, které by se jistě daly zařídit jinak. A můžeme jen doufat, že Dopravní podnik města Brna, a.s. vyhodnotí brzy, že takhle se škrtat nemá.

Pojďme tedy na věc.

Pochybné posílení linky č. 5 k Ústřednímu hřbitovu

Od 1. ledna 2013 už bude linka č. 7 v Brně minulostí. Vlastně, ona ta linka č. 7 je minulostí už od tohoto pátku 28. prosince 2012, kdy jezdila naposledy. A s ní vlastně i linka č. 29, linka č. 45, linka č. 51 a linka č. 69.

Mne ale teď zajímá hlavně linka č. 5. Že v dopoledním sedle linka č. 5 jezdí tak, že jen každý druhý spoj jede z Mendlova náměstí až na Ústřední hřbitov, to už jsme si zvykli. Během dopoledne samozřejmě nejezdila linka č. 7.

Odpoledne (a ráno taky, samozřejmě) měla linka č. 5 všechny spoje vedené až na Ústřední hřbitov, interval byl však 10 minut, takže aby interval byl 5 minut, začala jezdit linka č. 7 ze Štefánikovy čtvrti na Švermovu.

Od 1. ledna 2013 však situace bude jiná. Pokud jsem se domníval, že realitou bude úsporné opatření používané už v dopoledním sedle, tedy interval 5 minut v úseku Štefánikova čtvrť - Mendlovo náměstí a v koncovém úseku na Ústřední hřbitov interval 10 minut, bral jsem to jako nutné zlo.

Co však o to víc zaráží, je zavedení intervalu 5 minut v celém úseku linky č. 5, tedy od Štefánikovy čtvrti až na Ústřední hřbitov v odpolední špičce.

Ptám se, k čemu takové posílení je a komu pomůže. Úsek Celní - Ústřední hřbitov je velmi solidně obsluhován i linkou č. 2, tak co najednou je potřeba posílat linku č. 5 odpoledne tak často na Ústřední hřbitov?

Kilometricky je vzdálenost Celní - Ústřední hřbitov, smyčka a vzdálenost Celní - Švermova naprosto rovnocenná, přitom by naopak mělo být posíleno, respektive zachováno dobré obloužení sídliště Bohunice. Kapacita linky č. 7 v úseku Švermova - Celní navíc nebude nikterak nahrazena, polepší si akorát úsek Celní - Ústřední hřbitov, kde bude linka č. 2 mít nadále odpoledne interval 5 minut a linka č. 5 nově také 5 minut. Ve výsledku bude v tomto úseku jezdit tramvaj každé 2 až 3 minuty. K čemu?

Podle mne mnohem důležitější úsek Celní - Švermova bude mít odpoledne interval jen 5 minut díky lince č. 6.

Navržené odpolední posílení linky č. 5 je podle mého názoru krok špatným směrem. Rozumná úspora žádná (nebo ji akorát nevidím, pokud chápete, řekněte), zhoršení obsluhy sídliště Bohunice odpoledne ano.

Pochybný víkendový interval č. 9

Změna linky č. 9 pro změnu ukazuje, že když se má šetřit, musí se někde nějaké spoje přidat, protože někde je to posílení přeci jen potřeba. Zrovna u linky č. 9 mi ale nejde do hlavy smysl přidání spojů navíc.

O co jde? Vynechme teď onu parodii videa, ve kterém se Adolf Hitler dozví, že mu zruší jeho milovanou linku č. 13 a řešme vážně, co nastane od 1. ledna 2013.

Zatímco dnes má linka č. 13 o víkendu interval 20 minut (večer má interval 15 minut, ale to neřešme, to je dáno tím, že v úseku Hlavní nádraží - Technologický park večer v sobotu linka č. 12 nejezdí a je potřeba zajistit interval 15 minut), od 1. ledna 2013 bude linka č. 13 minulostí a nahradí ji linka č. 9, ovšem v nové trase.

Jenže, linka č. 9 bude mít interval o víkendu 10 minut, což je podle mého názoru správně z hlediska víkendového spojení sídliště Lesná s hlavním nádražím (neboť by bylo poněkud nelogické, aby měla interval 20 minut a jezdila v prokladu s linkou č. 11, která by také měla interval 20 minut), ovšem tento interval bude i v úseku Hlavní nádraží - Juliánov, kde je dnes interval 20 minut.

No já nevím, ale jestliže dnes interval 20 minut do Juliánova o víkendu stačí, tak proč najednou Dopravní podnik města Brna, a.s. zavádí takový luxus v podobě intervalu 10 minut.

Opět, je takový interval skutečně potřebný? Nebylo by lepší a efektivnější ukončit každý druhý spoj linky č. 9 z Lesné raději na Nových sadech ve smyčce?

Jistě že bylo. Ale ne, místo toho raději budeme plýtvat penězi. Volné kilometry by jistě našly využití jinde.

Dopolední obsluha sídliště Vinohrady

Třetím příkladem zvláštního šetření je sídliště Vinohrady.

Od 1. ledna 2013 bude situace následující:

Linka č. 27 nadále bude jezdit ze Staré osady na Pálávské náměstí, toto spojení ale bude jen ve špičce pracovního dne, tedy nikoliv dopoledne.

Linka č. 26 bude dopoledne ve směru z Nového Lískovce ukončena už na zastávce Provazníkova, odkud bude dále pokračovat jako linka č. 46 na Lesnou.

Linka č. 25 bude nově plně obsloužena trolejbusy a pouze ve špičkách pracovních dnů budou vybrané spoje končit už na zastávce Vozovna Husovice.

Výsledek bude ten, že v úseku Stará osada - Pálavské náměstí bude interval 10 minut v dopoledním sedle. Dobře, tento interval je i dnes, je třeba ale vzít v úvahu, že tento interval je doplněn linkou č. 78, což v úseku Prušánecká - Stará osada obsluze sídliště Vinohrady pomáhá.

No jo, jenže od 1. ledna 2013 na "výpomoc" linky č. 78 zapomeňte. Nově sice bude mít interval 10 minut v úseku Stará osada - Jírova jako náhrada linky č. 45, ale její trasa bude odpovídat lince č. 45, tedy ze Staré osady pojede linka č. 78 přes Dělnický dům a Malou Klajdovku.

Podle mého názoru je toto opatření rovněž špatné. Jasně, je třeba šetřit, takže linku č. 45 je nutno zrušit v úseku Haškova - Stará osada, ovšem v úseku Stará osada - Jírova by snad jezdit nadále mohla a linka č. 78 by jezdila nadále přes Vinohrady.

A tímto končím popis 3 příkladů změn v brněnské MHD, které jsou opravdu podivně vymyšlené a dávám prostor pro debatu. -mir-

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Miroslav Hruška | sobota 29.12.2012 8:00 | karma článku: 12,08 | přečteno: 1087x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 811x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1336x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Autoritářské manýry, skandální, říká o chování Ficovy vlády po atentátu expert

21. května 2024  12:30

Podcast Po atentátu na premiéra Roberta Fica členové slovenské vládní koalice v bezprostřední reakci...

Střední školu v druhém kole hledá 29 tisíc dětí. Jenže termíny přijímaček se kryjí

21. května 2024  12:29

Až do pátku 24. května mohou neúspěšní deváťáci podávat přihlášku do druhého kola přijímacích...

Poslanci mají znovu jednat o odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění

21. května 2024  5:45,  aktualizováno  12:22

Přímý přenos Na poslední řádné schůzi před evropskými volbami se scházejí poslanci. Nejtřaskavějším bodem z...

Čerstvá řidička se srazila s malým cyklistou bez přilby. Transportoval ho vrtulník

21. května 2024  11:56

V nemocnici skončil se středně těžkým zraněním malý cyklista, s nímž se na Tachovsku srazilo osobní...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1967x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.