Úsporná opatření v brněnské MHD aneb jak se to dělá špatně!
Pojďme tedy na věc.
Pochybné posílení linky č. 5 k Ústřednímu hřbitovu
Od 1. ledna 2013 už bude linka č. 7 v Brně minulostí. Vlastně, ona ta linka č. 7 je minulostí už od tohoto pátku 28. prosince 2012, kdy jezdila naposledy. A s ní vlastně i linka č. 29, linka č. 45, linka č. 51 a linka č. 69.
Mne ale teď zajímá hlavně linka č. 5. Že v dopoledním sedle linka č. 5 jezdí tak, že jen každý druhý spoj jede z Mendlova náměstí až na Ústřední hřbitov, to už jsme si zvykli. Během dopoledne samozřejmě nejezdila linka č. 7.
Odpoledne (a ráno taky, samozřejmě) měla linka č. 5 všechny spoje vedené až na Ústřední hřbitov, interval byl však 10 minut, takže aby interval byl 5 minut, začala jezdit linka č. 7 ze Štefánikovy čtvrti na Švermovu.
Od 1. ledna 2013 však situace bude jiná. Pokud jsem se domníval, že realitou bude úsporné opatření používané už v dopoledním sedle, tedy interval 5 minut v úseku Štefánikova čtvrť - Mendlovo náměstí a v koncovém úseku na Ústřední hřbitov interval 10 minut, bral jsem to jako nutné zlo.
Co však o to víc zaráží, je zavedení intervalu 5 minut v celém úseku linky č. 5, tedy od Štefánikovy čtvrti až na Ústřední hřbitov v odpolední špičce.
Ptám se, k čemu takové posílení je a komu pomůže. Úsek Celní - Ústřední hřbitov je velmi solidně obsluhován i linkou č. 2, tak co najednou je potřeba posílat linku č. 5 odpoledne tak často na Ústřední hřbitov?
Kilometricky je vzdálenost Celní - Ústřední hřbitov, smyčka a vzdálenost Celní - Švermova naprosto rovnocenná, přitom by naopak mělo být posíleno, respektive zachováno dobré obloužení sídliště Bohunice. Kapacita linky č. 7 v úseku Švermova - Celní navíc nebude nikterak nahrazena, polepší si akorát úsek Celní - Ústřední hřbitov, kde bude linka č. 2 mít nadále odpoledne interval 5 minut a linka č. 5 nově také 5 minut. Ve výsledku bude v tomto úseku jezdit tramvaj každé 2 až 3 minuty. K čemu?
Podle mne mnohem důležitější úsek Celní - Švermova bude mít odpoledne interval jen 5 minut díky lince č. 6.
Navržené odpolední posílení linky č. 5 je podle mého názoru krok špatným směrem. Rozumná úspora žádná (nebo ji akorát nevidím, pokud chápete, řekněte), zhoršení obsluhy sídliště Bohunice odpoledne ano.
Pochybný víkendový interval č. 9
Změna linky č. 9 pro změnu ukazuje, že když se má šetřit, musí se někde nějaké spoje přidat, protože někde je to posílení přeci jen potřeba. Zrovna u linky č. 9 mi ale nejde do hlavy smysl přidání spojů navíc.
O co jde? Vynechme teď onu parodii videa, ve kterém se Adolf Hitler dozví, že mu zruší jeho milovanou linku č. 13 a řešme vážně, co nastane od 1. ledna 2013.
Zatímco dnes má linka č. 13 o víkendu interval 20 minut (večer má interval 15 minut, ale to neřešme, to je dáno tím, že v úseku Hlavní nádraží - Technologický park večer v sobotu linka č. 12 nejezdí a je potřeba zajistit interval 15 minut), od 1. ledna 2013 bude linka č. 13 minulostí a nahradí ji linka č. 9, ovšem v nové trase.
Jenže, linka č. 9 bude mít interval o víkendu 10 minut, což je podle mého názoru správně z hlediska víkendového spojení sídliště Lesná s hlavním nádražím (neboť by bylo poněkud nelogické, aby měla interval 20 minut a jezdila v prokladu s linkou č. 11, která by také měla interval 20 minut), ovšem tento interval bude i v úseku Hlavní nádraží - Juliánov, kde je dnes interval 20 minut.
No já nevím, ale jestliže dnes interval 20 minut do Juliánova o víkendu stačí, tak proč najednou Dopravní podnik města Brna, a.s. zavádí takový luxus v podobě intervalu 10 minut.
Opět, je takový interval skutečně potřebný? Nebylo by lepší a efektivnější ukončit každý druhý spoj linky č. 9 z Lesné raději na Nových sadech ve smyčce?
Jistě že bylo. Ale ne, místo toho raději budeme plýtvat penězi. Volné kilometry by jistě našly využití jinde.
Dopolední obsluha sídliště Vinohrady
Třetím příkladem zvláštního šetření je sídliště Vinohrady.
Od 1. ledna 2013 bude situace následující:
Linka č. 27 nadále bude jezdit ze Staré osady na Pálávské náměstí, toto spojení ale bude jen ve špičce pracovního dne, tedy nikoliv dopoledne.
Linka č. 26 bude dopoledne ve směru z Nového Lískovce ukončena už na zastávce Provazníkova, odkud bude dále pokračovat jako linka č. 46 na Lesnou.
Linka č. 25 bude nově plně obsloužena trolejbusy a pouze ve špičkách pracovních dnů budou vybrané spoje končit už na zastávce Vozovna Husovice.
Výsledek bude ten, že v úseku Stará osada - Pálavské náměstí bude interval 10 minut v dopoledním sedle. Dobře, tento interval je i dnes, je třeba ale vzít v úvahu, že tento interval je doplněn linkou č. 78, což v úseku Prušánecká - Stará osada obsluze sídliště Vinohrady pomáhá.
No jo, jenže od 1. ledna 2013 na "výpomoc" linky č. 78 zapomeňte. Nově sice bude mít interval 10 minut v úseku Stará osada - Jírova jako náhrada linky č. 45, ale její trasa bude odpovídat lince č. 45, tedy ze Staré osady pojede linka č. 78 přes Dělnický dům a Malou Klajdovku.
Podle mého názoru je toto opatření rovněž špatné. Jasně, je třeba šetřit, takže linku č. 45 je nutno zrušit v úseku Haškova - Stará osada, ovšem v úseku Stará osada - Jírova by snad jezdit nadále mohla a linka č. 78 by jezdila nadále přes Vinohrady.
A tímto končím popis 3 příkladů změn v brněnské MHD, které jsou opravdu podivně vymyšlené a dávám prostor pro debatu. -mir-
Miroslav Hruška
Jedna jízdenka vládne všem
Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?
Miroslav Hruška
Jak si zpřehlednit prohlížeč?
Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.
Miroslav Hruška
Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě
Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.
Miroslav Hruška
Sáňkování ve švýcarském stylu
Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020
V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Autoritářské manýry, skandální, říká o chování Ficovy vlády po atentátu expert
Podcast Po atentátu na premiéra Roberta Fica členové slovenské vládní koalice v bezprostřední reakci...
Střední školu v druhém kole hledá 29 tisíc dětí. Jenže termíny přijímaček se kryjí
Až do pátku 24. května mohou neúspěšní deváťáci podávat přihlášku do druhého kola přijímacích...
Poslanci mají znovu jednat o odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění
Přímý přenos Na poslední řádné schůzi před evropskými volbami se scházejí poslanci. Nejtřaskavějším bodem z...
Čerstvá řidička se srazila s malým cyklistou bez přilby. Transportoval ho vrtulník
V nemocnici skončil se středně těžkým zraněním malý cyklista, s nímž se na Tachovsku srazilo osobní...
Prodej byt 2+1 Nový Bor
Sklářská, Nový Bor, okres Česká Lípa
2 400 000 Kč
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1967x