Tip na jednodenní výlet - Český ráj

Toto léto bylo z mého pohledu opravdu bohaté na výlety. Zvládl jsem mimojiné navštívit Český ráj a také Českosaské Švýcarsko. O víkendovém výletu do druhé zmíněné oblasti budu psát někdy později, dnes je článek o výletu do Českého ráje.

Přípravy na cestu

Po návratu z tábora na Lančově jsem v sobotu zavolal kamarádovi, jestli bychom hned druhý den, tedy v neděli, 15. 7. 2012, realizovali výlet vlakem do Českého ráje. Zákazníci O2 mají toto léto nárok na slevněnou jízdenku SoNe+, takže zbývalo už jen získat kód a poněkud neobvyklou jízdenku vyzvednout. Odjezd byl naplánovaný na 5:40 vlakem EuroCity z Brna do Pardubic. Nakonec se k nám ještě připojil i můj kamarád Jakub Moučka. V plánu bylo přijet do Rovenska pod Troskami a jít podle možností až do Turnova.

Vlastní výlet

Je krátce po půl šesté a já přicházím společně s Jakubem na hlavní nádraží v Brně, kde nás již čeká můj kamarád Mirek. Krátce oba představím a nastupujeme.

Cesta do Pardubic proběhla bez potíží, podle plánu přestupujeme do spěšného vlaku do Hradce Králové. Z Hradce Králové nás již čeká pomalejší a relativně dlouhá cesta do města Rovensko pod Troskami. Po cestě nás zaujala velmi pěkná budova stanice v Ostroměři.

Nádražní budova v Ostroměři

V 9:59, tedy po čtyřech hodinách cesty, přijíždíme do Rovenska. Hned na nádraží si všímáme kamenného modelu malých Trosek. V městě se dlouho nezdržíme a pokračujeme po modré turistické trase na Čechovu vyhlídku.

Malé Trosky na nádraží

Nejprve nás však modrá trase vede ke skále Želva. Název skutečně odpovídá tvaru a vzhledu skály. Po nezbytné fotodokumentaci pokračujeme na Čechovu vyhlídku, kde je velmi pěkný výhled na Trosky.

Skála Želva - já a Jakub Moučka

Opravdu malebný výhled na krajinu s hradem Trosky uprostřed...

Postupně klesáme a opouštíme tak PP Borecké skály. Cesta přes toto místo se nám sice trochu prodloužila oproti kratší zelené trase, ale rozhodně nelitujeme, že jsme si kousek zašli.

Od železniční stanice Borek pod Troskami pokračujeme nejprve mírně do kopce po silnici, potom nás čeká prudší výšlap na Trosky.

S Mirkem platím vstupné a jdeme vylézt na věž Baba, ze které se nám nabízí výhled na všechny světové strany.

Areál hradu Trosky

Po návštěvě hradu jdu na chvíli odlovit nedalekou geocache a potom pokračujeme pod Trosky, k restauraci. Ale nemáme ještě moc hlad, takže oběd zatím odkládáme. A dobře děláme. Po červené turistické trase jdeme k rybníku Vidlák. Sestup k němu je zpočátku snadný, ke konci však musíme zvládnout sestup mezi skalami. U rybníku Vidlák je restaurace, která vypadá mnohem sympatičtěji než restaurace pod Troskami. Objednáváme třikrát místní pivo Rohozec a každý pak jídlo podle chuti. Cenově je restaurace v pohodě a brzy si k nám přisednou turisté z Polska. Jako bláznovi do Polska mi samozřejmě nedá, abych se s bratry Poláky začal bavit, takže oběd je hned příjemnější a zábavnější.

Čas je dobrý, takže to vypadá, že zbývající 11,5 km po Zlaté stezce Českého ráje zvládneme bez problémů. Ten nejnáročnější úsek už stejně máme za sebou, neboť procházka do Věžického údolí a poté k Hrubé Skále je opravdu pohodová. Snad až na to, že trochu pršelo, takže jsme vytáhli deštníky.

Na zámek Hrubá Skála se podíváme jen z venku, nemáme čas se zas tak dlouho zdržovat, aniž to tušíme, čeká nás ještě dost "fotozastávek".

Zámek Hrubá Skála

Kostel sv. Josefa

Hned první zastávkou je sluj s názvem Adamovo lože. Sluj je průchozí, pokud budete pokračovat po cestě, dojdete zpátky k Hrubé Skále, ale my se vrátíme zpět k červené trase. Chvíli se snažím i najít geocache, ale brzy to vzdávám a pokračujeme k arboretu. Krátká procházka přes arboretum nás odvádí od poměrně frekventované silnice. To však neznamená, že by na trase byl konečně klid. Ne, je neděle, celkem pěkně, červená trasa nabízí co chvíli nějaké zajímavé vyhlídky, takže je to spíš turistická dálnice.

Adamovo lože

Arboretum

Nejzajímavější vyhlídkou je vyhlídka na skalní útvar zvaný Kapela. Na tento skalní útvar se lze dívat i z dalších míst, nám se však nejvíce líbila tato vyhlídka.

Vyhlídka Na Kapelu

Je pravdou, že kdybychom nespěchali na vlak do Brna, asi bychom si ještě dali okruh přes skalní město po modré a žluté trase zpět k Adamovu loži. Alespoň však máme motivaci na další návštěvu tohoto nádherného regionu. Poslední delší zastávkou je hrad Valdštejn, kde se rozhodujeme mezi pokračováním po červené trase nebo po zelené. Nakonec volíme červenou, protože ta vede přes vyhlídku Hlavatice.

Vyhlídka na Turnov

Z rozhledny Hlavatice nás čeká prudší sestup do Turnova k železniční zastávce Turnov, město. Čekáme asi 15 minut a přijíždí vlak do stanice Turnov. Nejprve rychlíkem do Mladé Boleslavi, potom dalším rychlíkem do Kolína, kde přestupujeme na vlak EuroCity do Brna. Vlak je narvaný, ale dá se to. Do Brna přijíždíme dle jízdního řádu, tedy v 20:19. Po cestě zpět je jedinou kuriózní situací prosba průvodčí v rychlíku z Turnova, zda už nám někdo kontroloval kód naší jízdenky. Odpovídáme, že ne a tak tedy ukazuji průvodčí smsku s kódem, podle kterého jsem si jízdenku koupil.

Celková bilance výletu

Celková trasa výletu měřila přibližně 19 km. Nejvyšším bodem našeho putování byly Trosky (488 m n.m.), celkem jsme nastoupali 579 výškových metrů a sestoupali 628 výškových metrů. Celkové náklady na výlet (dopravu) činily 450 Kč, na osobu 225 Kč (Jakub Moučka jel zdarma na svou vlastní In-kartu). Pokud Vás výlet zaujal a chtěli byste si takový výlet také užít, máte stále šanci. Nabídka slevněné jízdenky SoNe+ pro zákazníky O2 za 450 Kč platí až do konce září. Přeji Vám pěkné putování po Českém ráji. Je to skutečně ráj...-mir-

Autor: Miroslav Hruška | úterý 28.8.2012 11:50 | karma článku: 18,61 | přečteno: 3414x

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 811x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 460x | Diskuse| Cestování

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1336x | Diskuse| Cestování

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Překvapivé oznámení. Volby budou už 4. července, oznámil britský premiér

22. května 2024  19:05,  aktualizováno  20:58

Britský premiér Rishi Sunak oznámil, že parlamentní volby v ostrovní zemi se uskuteční už 4....

Loď při smrtelné srážce na Dunaji řídil Čech. Soud mu zakázal opustit bydliště

22. května 2024  20:13,  aktualizováno  20:32

Kapitán výletní lodi, která v sobotu na Dunaji narazila do motorového člunu, je podle MTI Čech...

Ukrajinci u Charkova čelí Specnazu i žoldákům z Afriky. Rusy šlo přitom zničit

22. května 2024  20:31

Ukrajinské síly u Charkova čelí rozmanitým silám. Dopadají na ně klouzavé bomby, jejich pozice...

Novotný se musí omluvit Zemanovi. Za svými výroky si však nadále stojí

22. května 2024

Premium Na starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného se to v posledních dnech valí. Výkonná rada ODS bude...

• Průměrná čtenost 1967x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.