Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč nejezdíme v Brně a jeho okolí novějšími vlaky?

Při svých cestách vlakem do Prahy si nemohu nevšimnout do očí bijícího kontrastu. Jakého kontrastu, ptáte se? Inu, onen kontrast se týká vozového parku, který mohu vidět na pražském hlavním nádraží, naopak v Brně si o tomto vozovém parku asi mohu nechat jen zdát.

Dobře, sem tam na brněnské hlavní nádraží zabloudí nějaká ta Regionova a jezdí sem i modernizované vozy Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795 (vlaky EuroCity s českými a rakouskými vozy Bmz nebo německými vozy nepočítejme). Bohužel, jak Regionova, tak i ony vozy, které prošly zásadní rekonstrukcí, nejsou vozy s elektrickým pohonem. A „nafta pod drátama“ (neboli cokoliv, co jede na diesel po elektrifikované trati) rovněž nevypadá příliš dobře. Z principu tyto vozy prostě nemají co dělat na tratích, kde se prohání lokomotivy / soupravy s elektrickým pohonem. A tak zbývá vyřešit, co tedy pošleme na osobní vlaky z Brna do Blanska, Břeclavi a do Tišnova? CitiElefanty, které jezdí v okolí Prahy a Ostravy? No, proč ne. Samozřejmě by bylo nutné, aby se jednalo o verzi na střídavý elektrický proud, nicméně tohle snad není příliš velkou překážkou. Jinou překážkou jsou peníze. Ty prý nejsou. V odpovědi na dotaz čtenáře v červnovém vydání časopisu „ČD pro Vás“, proč Vysočina objednává nízkopodlažní Stadlery (ale na naftový pohon, nicméně jde přeci jen o pokrok v porovnání s Regionovou, to nelze popřít) a kolem Brna stále nic skutečně novějšího nejezdí, se dočteme, že na obnovu drážních vozidel peníze byly. Tyto peníze ze Strukturálních fondů však našly využití v obnově tramvajového parku v Brně. Ano, s přispěním dotací Brno pořídilo 9 tramvají typu Škoda 13T. Jen je podivné, že když už byly tyto tramvaje s takovou slávou pořízeny, že v nich není klimatizace. A nejen to: šlo sice o nákup nízkopodlažních tramvají, nicméně ne 100 % nízkopodlažních. Tramvaj Škoda 13T má 5 článků, z toho tři jsou vysokopodlažní. Kompletně nízkopodlažní tramvaj dnes není nic nového pod sluncem. Kdo navíc „musí“ jednou z těchto tramvají pravidelně cestovat, si mnoho komfortu neužije. Navzdory tomu, že se jedná o novou tramvaj. Ve vysokopodlažních částech je úzká ulička na stání a když už náhodou chytnete volné místo k sezení, sedí proti vám jiný cestující. Oba dva pak neumožňujete už příliš mnoho prostoru pro případného cestujícího, který by zde chtěl postávat. Přineste si sem kufr nebo větší batoh a je ještě větší „zábava“. V klasické tramvaji T3 nebo její modernizované verzi Vario LFR.E je místa o dost více. Nejen pro vaše nohy, ale i na stání. Dva nízkopodlažní články to rovněž příliš nezachrání. Madlo, kterého se můžete držet, je z pro mě neznámého důvodu umístěno tak, že na něj dosáhne jen člověk velmi vysoké postavy. Skvělé parametry. A o vzhledu těchto tramvají raději ani nemluvme. Čela vozu jsou sice pěkná, ale boky mají zřejmě evokovat Anitru, to se však k tomuto vozidlu nehodí. Není vůbec doladěn přechod mezi čelem a bokem. Naštěstí se již dva kousky těchto tramvají prohánějí po Brně s reklamou. Jedna s reklamou na ony strukturální fondy, ze kterých byly tyto tramvaje pořízeny a jedna se slušivou reklamou na aerolinky Emirates v černo-červených barvách.

Ze strukturálních fondů se tedy pořídily poněkud nepraktické tramvaje. Jistě, nové tramvaje jsou potřeba. Vozový park v Brně je již poměrně letitý a omlazovací kůru potřebuje. Ovšem, dle mého názoru je potřeba nakupovat vozy, které budou komfortní nejen pro řidiče, ale i pro cestující. Tramvaje Škoda 13T jako takové tyto parametry nesplňují. Ne že bych v případě příjezdu této tramvaje vyčkal na další spoj, ale…

S takovou mohly být peníze ze strukturálních fondů skutečně investovány do železnice, nikoliv do těchto tramvají. Anebo do trolejbusů. Ke kampusu v Bohunicích jezdí trolejbusy extrémně plné. Bohužel nelze zajistit, aby všechny spoje byly s využitím kloubových trolejbusů. Těch mnoho není v porovnání s krátkými trolejbusy.

Ovšem kdosi na úřadech rozhodl o podpoře těchto tramvají. Nákup tramvají sám o sobě není špatná myšlenka, ale když došlo k nákupu tramvají Škoda 13T s mnoha mouchami a nedostatky…

Mohli jsme snad i mít nová železniční vozidla a dát tak sbohem vozům Bdmtee v čele s plechovkou a pantografům řady 560, ale ne…místo toho máme nové, ale nepraktické tramvaje. Není to skvělé? „Určitě ano.“ Nebo je tu snad někdo, komu tyto tramvaje vyhovují? –mir-


Dobře, sem tam na brněnské hlavní nádraží zabloudí nějaká ta Regionova a jezdí sem i modernizované vozy (vlaky EuroCity s českými a rakouskými vozy Bmz nebo německými vozy nepočítejme). Bohužel, jak Regionova, tak i onen poštovní vůz není vůz s elektrickým pohonem. A „nafta pod drátama“ (neboli cokoliv, co jede na diesel po elektrifikované trati) rovněž nevypadá příliš dobře. Z principu tyto vozy prostě nemají co dělat na tratích, kde se prohání lokomotivy / soupravy s elektrickým pohonem. A tak zbývá vyřešit, co tedy pošleme na osobní vlaky z Brna do Blanska, Břeclavi a do Tišnova? CitiElefanty, které jezdí v okolí Prahy a Ostravy? No, proč ne. Samozřejmě by bylo nutné, aby se jednalo o verzi na střídavý elektrický proud, nicméně tohle snad není příliš velkou překážkou. Jinou překážkou jsou peníze. Ty prý nejsou. V odpovědi na dotaz čtenáře v časopisu „ČD pro Vás“, proč Vysočina objednává nízkopodlažní Stadlery (ale na naftový pohon, nicméně jde přeci jen o pokrok v porovnání s Regionovou, to nelze popřít) a kolem Brna stále nic skutečně novějšího nejezdí, se dočteme, že na obnovu drážních vozidel peníze byly. Tyto peníze ze Strukturálních fondů však našly využití v obnově tramvajového parku v Brně. Ano, s přispěním dotací Brno pořídilo 15 (? Ověřit) tramvají typu Škoda 13T. Jen je podivné, že když už byly tyto tramvaje s takovou slávou pořízeny, že v nich není klimatizace. A nejen to: šlo sice o nákup nízkopodlažních tramvají, nicméně ne 100 % nízkopodlažních. Tramvaj Škoda 13T má 5 článků, z toho tři jsou vysokopodlažní. Kompletně nízkopodlažní tramvaj dnes není nic nového pod sluncem. Kdo navíc „musí“ jednou z těchto tramvají pravidelně cestovat, si mnoho komfortu neužije. Navzdory tomu, že se jedná o novou tramvaj. Ve vysokopodlažních částech je úzká ulička na stání a když už náhodou chytnete volné místo k sezení, sedí proti vám jiný cestující. Oba dva pak neumožňujete už příliš mnoho prostoru pro případného cestujícího, který by zde chtěl postávat. Přineste si sem kufr nebo větší batoh a je ještě větší „zábava“. V klasické tramvaji T3 nebo její modernizované verzi Variu LF1 je místa o dost více. Nejen pro vaše nohy, ale i na stání. Dva nízkopodlažní články to rovněž příliš nezachrání. Madlo, kterého se můžete držet, je z pro mě neznámého důvodu umístěno tak, že na něj dosáhne jen člověk velmi vysoké postavy. Skvělé parametry. A o vzhledu těchto tramvají raději ani nemluvme. Čela vozu jsou sice pěkná, ale boky mají zřejmě evokovat Anitru, to se však k tomuto vozidlu nehodí. Není vůbec doladěn přechod mezi čelem a bokem. Naštěstí se již dva kousky těchto tramvají prohánějí po Brně s reklamou. Jedna s reklamou na ony strukturální fondy, ze kterých byly tyto tramvaje pořízeny a jedna se slušivou reklamou na Emirates /? Ověřit/.

Ze strukturálních fondů se tedy pořídily poněkud nepraktické tramvaje. Jistě, nové tramvaje jsou potřeba. Vozový park v Brně je již poměrně letitý a omlazovací kůru potřebuje. Ovšem, dle mého názoru je potřeba nakupovat vozy, které budou komfortní nejen pro řidiče, ale i pro cestující. Tramvaje Škoda 13T jako takové tyto parametry nesplňují. Ne že bych v případě příjezdu této tramvaje vyčkal na další spoj, ale…

S takovou mohly být peníze ze strukturálních fondů skutečně investovány do železnice, nikoliv do těchto tramvají. Anebo do trolejbusů. Ke kampusu v Bohunicích jezdí trolejbusy extrémně plné. Bohužel nelze zajistit, aby všechny spoje byly s využitím kloubových trolejbusů. Těch mnoho není v porovnání s krátkými trolejbusy.

Ovšem kdosi na úřadech rozhodl o podpoře těchto tramvají. Nákup tramvají sám o sobě není špatná myšlenka, ale když došlo k nákupu tramvají Škoda 13T s mnoha mouchami a nedostatky…

Mohli jsme snad i mít nová železniční vozidla a dát tak sbohem vozům Bdmtee v čele s plechovkou a pantografům řady 560, ale ne…místo toho máme nové, ale nepraktické tramvaje. Není to skvělé? „Určitě ano.“ Nebo je tu snad někdo, komu tyto tramvaje vyhovují? –mir-

Autor: Miroslav Hruška | pátek 22.10.2010 18:51 | karma článku: 14,83 | přečteno: 1634x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 811x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 460x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1339x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

Šátek nosí většina. Islamizace pokročila tam, kde už téměř žádný Švéd nežije

1. června 2024  18:06

Migrace a problém se začleňováním migrantů do společnosti je ve Švédsku důležitým tématem voleb do...

Nikdo mi neřekl, jak o jizvy pečovat, říká zakladatelka organizace Císařovnám

1. června 2024  17:32

Seriál Před pěti lety čekala Eva Zubec svého prvního syna. Během porodu lékaři vyhodnotili, že bude muset...

V Indii po šesti týdnech skončily parlamentní volby. Očekává se vítězství Módího

1. června 2024  17:30

V sobotu završila Indie po šesti týdnech proces parlamentních voleb, ve kterých současný premiér...

Izraelští osadníci blokují humanitární pomoc pro Gazu. Mají tipy i od vojáků

1. června 2024  17:01

Židovští osadníci na okupovaném Západním břehu Jordánu blokují nákladní vozy s humanitární pomocí,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1968x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.