Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Postřehy z návštěvy Railjetu v Brně a krátké jízdy - díl druhý

Druhým a současně posledním dílem článku dojmech z Railjetu bych se rád podělil o dojmy z celkem dva dny trvající návštěvy jednotky Railjet, která již podruhé svezla také širokou veřejnost. Jak už jsem zmínil v úvodu prvního dílu, doposud jsem vlakem Railjet nejel a když jsem se dozvěděl, že Railjet navíc sveze cestující i mezi Vídní a Prahou, bylo mi jasné, že alespoň mezi Brnem a Břeclaví si budu chtít tento vlak vyzkoušet. V pondělí 15. dubna jsem tedy definitivně objednal Včasnou jízdenku Česko se zákaznickou slevou na trasu Brno - Břeclav a k ní i místenku. Dohromady náklady na svezení do Břeclavi a zpět činily 136 Kč.

Den druhý, 18. dubna 2013

45 minut před vlastním odjezdem dostávám slíbenou informační SMSku od Českých drah se zprávou, že na trase mého vlaku EC 30003 jsou očekávaná omezení provozu. Více informací podá vlakový personál nebo kontaktní linka ČD.

No, to jsem se toho dozvěděl, čekal jsem spíš něco ve stylu "vážený pane, váš vlak jede včas" nebo "váš vlak bude mít 10 minut zpoždění" než tuhletu poměrně neurčitou informaci.

Po příchodu nádraží si všímám, že na příjezdové i odjezdové tabuli již vlak EC 30003 do stanice Wien Meidling je, ale zatím není jasné, na které nástupiště tento vlak přijede.

Ovšem, s ohledem na to, že dálkové vlaky, které jedou z Brna do Břeclavi (a dále do Vídně / Bratislavy), obvykle jezdí na první kolej u prvního nástupiště, mířím tedy klasicky na první nástupiště, kde se má teorie potvrzuje díky přítomnosti fotografů - šotoušů.

Za chvíli se zdravím s kolegy ze sídliště a po chvíli rozhlas oznamuje, že Railjet skutečně přijede na první nástupiště.

Tak a je to. Nastupuji do vozu 23 a po chvíli nacházím své zarezervované místo. Vlak má v Brně pauzu 5 minut, takže chvíli si ještě mohu dopřát focení ve stojícím vlaku. Na první pohled na mne druhá třída přijde oproti druhé třídě Pendolina rozhodně prostornější, nicméně barevné řešení sedadel mi přijde poměrně nudné, modrá barva používaná ve velkoprostorových rakouských vozech druhé třídy mi přijde mnohem živější.

První pohled na interiér

Oproti Pendolinu se mi ovšem líbí LCD-monitory, které aktuálně oznamují, že se vlakový personál loučí s cestujícími, kteří vystoupili ve stanici Brno, hl.n. a vítá nové cestující na palubě.

Krátce po odjezdu vítá vedoucí vlakové čety cestující rozhlasem česky, anglicky a německy, nevím, zda je nahrávka předem připravená, každopádně pokud byla tato nahrávka živá (dle mého názoru spíše ano), tak oproti běžnému hlášení ve vlacích EuroCity je opravdu srozumitelná a kvalitní.

Za chvíli již přichází na řadu i kontrola jízdenek a s ní dostávám i letáček Českých drah o novém spojení Railjety od prosince roku 2014.

Ale předáním letáčku to nekončí, příjemným překvapením je mi příchod jedné vlakušky, která mi předává reklamní klíčenku s motivem ČD Railjet.

Vlak rozhodně není plný, mezi cestujícími převažují samozřejmě šotouši, kteří si stejně jako já dokumentují tuto jednotku.

Přecházím i velice příjemně řešeným průchodem mezi vozy, nicméně objevuji menší problém při vstupu do jiného vagónu - ačkoliv by se měly dveře otevírat automaticky na základě rozpoznání pohybu, ne vždy opravdu dveře rychle reagují.

Elegatní řešení průchodu mezi vozy

Mezitím si všímám také toho, že na LCD-panelech se střídavě objevují kromě informací o rychlosti a následující stanici také prezentace jednotlivých vlakových tříd v češtině, angličtině i němčině. Je poznat, že České dráhy si daly záležet na této prezentační jízdě.

Zkouším také wifi ve vlaku. Windows 7 se sice za chvíli připojí, nicméně ačkoliv v prohlížeči Comodo Dragon potvrzuji, že souhlasím s případnými riziky s používáním nezabezpečené wifi sítě, zobrazit si běžnou stránku na internetu se mi nedaří.

Lehce zklamán se tedy jdu stejně jako ostatní šotouši projít po vlaku a mířím do jídelního vozu. Na chvíli si sedám i do sedaček, které jistě budou zajímat zájemce o větší jídlo ve vlaku a musím konstatovat, že sedadla v jídelním voze zrovna moc měkká nejsou a ve druhé třídě se rozhodně sedí lépe.

Sedačky v jídelním voze - poměrně jednoduché a ne moc měkké

Ovšem, vzhledem k tomu, že jde o prezentační jízdu, nikdo se moc nestará o to, že se většina cestujících spíše po vlaku prochází a intenzivně fotí a míří při tom i do oddílu první třídy, který je součástí jídelního vozu.

A v první třídě je poznat opravdu rozdíl, který dobře znám i z jiných EuroCity vlaků. Prostě nefalšovaná jednička s opravdu znatelnou přidanou hodnotou a ne jednička známá z vozů typu AB Českých drah.

Koberec, prostorná kožená sedadla, zásuvka pro napájení elektroniky u každého sedadla (na rozdíl od druhé třídy, kde na každé dvousedadlo je pouze jedna zásuvka, takže čistě teoreticky se může stát, že budete mít smůlu a všechny zásuvky budou obsazeny) - první třída Railjetu je prostě opravdu na úrovni. A není divu, že jsem si v ní samozřejmě i chvíli lebedil :)

První třída je opravdu prostorná

Není nad to si trochu lebedit v jedničce :)

Úplným vrcholem nabídky Railjetu je sekce "business", která nabídne ještě více prostoru a samozřejmě bude ve formě kupé. Do této části Railjetu jsem ale neměl možnost nakouknout.

A protože se již blíží stanice Břeclav, vracím se zpátky do druhé třídy a chystám se na výstup.

Po příjezdu do Břeclavi provádím poslední dokumentaci a rychle volím místo na natočení odjezdu Railjetu z Břeclavi do Vídně.

Railjet odjíždí z Břeclavi do Vídně

Po odjezdu Railjetu se jdu ještě podívat na moje oblíbené polské EuroCity 102 Polonia, od polské obsluhy jídelního vozu dostávám časopis "wpodrozy". A pak už jen čekám na příjezd spěšného vlaku z Hodonína do Brna, který se svým řešením podobá jednotce Railjet. Na jednom konci vlaku je řídící vůz, na druhém konci vlaku pak lokomotiva a odpadá tak problém s přepřahy lokomotivy při potřebě změnit směr jízdy.

Je skutečně Railjet úžasný a zlepší kvalitu české železnice?

Dá se říci, že ano. Vozy dnes používané na klasických EuroCity vlacích přejdou na rychlíky a i když jich nebude mnoho, bude to v každém případě znamenat zvýšení kvality na některých rychlících.

Na druhou stranu, s příchodem Railjetu na trasu Praha - Vídeň - Graz, případně i poté na trasu Praha - Bratislava - Budapešť, definitivně zmizí z trasy Praha - Brno u mnoha cestujících oblíbená kupé druhé třídy. Je sice pravdou, že část vozů s kupé se možná přesune i na rychlíky mezi Prahou a Brnem, nicméně tyto rychlíky budou ve srovnání s Railjetem značně pomalé. Standardem rychlého vlakového spojení bude velkoprostorové uspořádání podobně jako v letadlech nebo autobusech.

Další dobrou zprávou je pak i to, že ÖBB mají v plánu rekonstruovat trať z Vídně do Břeclavi, tak aby na ní mohl Railjet jet přeci jen rychleji než dnes jezdí vlaky EuroCity.

Další pozitivní přínos Railjetu vidím v tom, že se sjednotí kvalita dnes provozovaných EuroCity vlaků a nebude se tedy stávat to, že jednou pojede cestující rakouským vozem, podruhé pak maďarským, které se z hlediska výbavy pro cestující liší.

Dalo by se něco zlepšit?

Určitě. Ačkoliv se mi jízda Railjetem moc líbila, okamžitě jsem si vzpomněl na dvě jízdy vlaky ICE po Německu, kde každé sedadlo v druhé třídě mělo navíc příjemný polštářek. Railjet polštářek na hlavu nenabízí ani v první třídě (nabízí ji až v business oddílech), což první třídu trochu degraduje oproti první třídě dopravce LEO Express.

Polštářky, které jsou standardem i v druhé třídě vlaků ICE v Německu, bohužel v Railjetu v druhé a ani v první třídě nenajdete...

Nadvlak? Nikoliv...

Poměrně příjemné je, že České dráhy ani Rakouské spolkové dráhy nedělají z Railjetu tzv. nadvlak jako je tomu v případě Pendolina. Zatímco u Pendolina na trase z Ostravy do Prahy (nebo naopak) platí, že povinná místenka je vlastně příplatkem za rychlejší cestu oproti pomalejším expresům, u Railjetu místenky nebudou. Cestování bude tedy možné za běžné jízdné bez dalších příplatků podobně jako dnes vlaky EuroCity či expresy mezi Brnem a Prahou.

Nicméně, v letáčku Českých drah se jasně píše, že každý cestující obdrží v první třídě bezplatně noviny. Na bonus v podobě teplého či studeného nápoje, který dnes rozdávají vlakušky jako další bonus pro cestující v první třídě některých EuroCity vlaků (zejména u těch, které jsou sestaveny z českých vozů), bude nutno zřejmě v první třídě zapomenout - leda že si zaplatíte příplatek do business třídy (a pokud se České dráhy budou držet pravidel, které mají nastavené Rakouské spolkové dráhy, bude příplatek k jízdence první třídy ve výši ekvivalentu 15 € - právě tolik se v Rakousku dle této stránky připlací navíc k jízdence první třídy za business třídu).

Bezplatný denní tisk bych však čekal po vzoru soukromých dopravců RegioJet a Leo Express jako běžný bonus i v druhé třídě, ale budiž, to je již rozhodnutí dopravce.

Co říci závěrem?

První svezení Railjetem se mi rozhodně líbilo a i přes výše zmíněné drobné výhrady hodnotím rozhodnutí Českých drah pořídit Railjet a provozovat ho ve spolupráci s Rakouskými spolkovými dráhami (případně i se Slováky a Maďary na trase z Prahy do Budapeště) jako krok správným směrem. -mir-

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Miroslav Hruška | neděle 21.4.2013 10:31 | karma článku: 12,32 | přečteno: 953x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 811x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1336x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Odpověď „západním štváčům“. Rusko se pustilo do taktického jaderného cvičení

21. května 2024  19:31,  aktualizováno  20:38

Ruská armáda zahájila první fázi manévrů, které zahrnují nácvik přípravy a použití taktických...

Jedna velezrada za druhou. Moskva zametá s vývojáři hypersonických střel

21. května 2024  20:20

Ruský soud poslal fyzika Anatolije Maslova na 14 let do vězení za vlastizradu. Ten obvinění odmítá....

Ukrajinská artilerie končí hladovku. Munice dorazila, přiznávají Rusové

21. května 2024

Premium Uprostřed samých špatných zpráv z fronty jedna trochu lepší: ukrajinská armáda podle všeho dostala...

Krásná kněžna Zaháňská ovlivňovala politiku Evropy. Skrze pletky, ví Vševěd

21. května 2024

Premium Ze školy o ní obvykle víme jen to, že pronesla větu „Šťastná to žena!“ a že šlo o majitelku...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1967x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.