Otevřená data o poloze tramvají a autobusů pražského dopravního podniku aneb pár příkladů

V Praze 5. ledna 2018 došlo k události, která může být vzorem pro další česká města. Městský soud nařídil DPP povinnost zveřejnit informace o poloze tramvají a autobusů. Co takové rozhodnutí znamená? Ale co když už něco existuje?

Před několika dny se dostal k mým rukou magazín o otevřených datech s tématem využití potenciálu, který má internet. V něm jsou představeny zajímavé aplikace vytvořené od listopadu 2016 do října 2017. Tento magazín vyšel na konci roku 2017 a nemohl tedy zaznamenat rozhodnutí Městského soudu v Praze z 5. ledna 2018. V rámci tohoto rozhodnutí nařídil Dopravnímu podniku hlavního města Prahy zveřejnění polohy vozidel. Nebyl tak uznán argument DPP, že žalobce tedy novinář Českého rozhlasu Jan Cibulka požaduje interní informace o řidičích (například, jak konkrétní řidič čerpá přestávky).

Pokud se vozidlo pohybuje na veřejných komunikacích nebo dráze, nelze vůbec hovořit o tom, že by informace, kde se vozidlo pohybuje, mohla nějak shromažďovat jakýkoliv osobnostní prvek.

V praxi toto rozhodnutí znamená, že to, co je dnes již nějakou dobu normální v Brně a Jihomoravském kraji díky aplikaci iRIS a od loňského roku i díky oficiální aplikaci DPMB, bude zřejmě zanedlouho normální v Praze. A nejde jen o Brno: polohu tramvají lze sledovat pomocí aplikace například v Krakově.

Sledování polohy tramvají v Krakově pomocí aplikace "Kraków pod ręką"
Sledování polohy tramvají v centru Krakova pomocí aplikace "Kraków pod ręką"

Aplikace "Kraków pod ręką" má navíc i verzi pro prohlížeče na počítače, takže lze sledovat situaci i pohodlně na počítači.

Kraków pod ręką - přímo v počítači

Kromě toho existuje ještě jedna online aplikace, která také ukazuje polohu tramvají v Krakově. Ne úplně dokonalá, přesto sloužící věci, je také interaktivní mapa na stránkách dopravního podniku ve Wroclawi. Nicméně ve spolupráci s MPK Wroclaw funguje také mobilní aplikace lokomo! S ní sice nezjistíte podrobnosti o spojích, ale i tak lze filtrovat jednotlivé linky a vidět pohyb vozidel přímo na mobilním telefonu. Rovněž obyvatelé Varšavy mohou sledovat polohu vozidel pomocí aplikace "Gdzie Ten Tramwaj? (Autobus też!)". Není sice možné zjistit podrobnosti o vozidlech (zastávky, čas příjezdu), ale i tak.

Když zůstaneme v Polsku, zjistíme, že dopravní podnik ve Štětíně má interaktivní mapu s aktuální dopravou přímo na webových stránkách, včetně odkazu na plnou verzi mapy. Existuje také aplikace pro Android.

Online mapa Štětína v praxi

Když zůstaneme v Evropě, sledovat polohu autobusů lze pomocí webové stránky v Londýně, v Berlíně (v tomto případě ale i dálkových a regionálních vlaků, S-bahnu, metra, tramvají a dokonce přívozů).

Příklad online mapy Londýna s provozem linky číslo 1 v centru Londýna

Teoreticky by mapa Londýna měla zvládnout zobrazit i pohyb úplně všech linek autobusů, ale to se mi nepodařilo docílit. Sledovat tak lze vždy jen jednu konkrétní linku.

Mapa centra Berlína

Online mapu přehledu pohybu vozidel nabízí i finské hlavní město Helsinki.

Online mapa pohybu vozidel v Helsinkách

A ačkoliv aplikace pro MHD v Edinburghu neumí zobrazit naráz více linek, zvládne také zobrazit trasu vozidel v rámci jedné linky a jejich pohyb.

Online poloha MHD v Praze přesto již nyní? A NEJEN V RÁMCI PRAHY!

Světe div se, online poloha MHD v rámci Prahy již existuje, jen ji nehledejme jako aplikaci z českých luhů a hájů. Najdeme ji na adrese www.livemap24.com. Výchozí stránka vás sice zavede pravděpodobně do Sydney, ale není problém se přemístit na české území. Brněnská MHD zde sice není, stejně tak jako ostravská či plzeňská, ale ona diskutovaná data o poloze tramvají a autobusů v Praze můžeme z této stránky vyčíst! Včetně metra.

Livemap24 v praxi aneb data o pražské MHD jsou k dispozici!

Aplikace sice neumí filtrovat nízkopodlažní vozidla (byť zvládne zobrazit, jestli jde o vůz nízkopodlažní či ne, ale už se více nedozvíte) a neřekne, o které jde vozidlo a jestli má vozidlo zpoždění a pokud ano, tak kolik (na rozdíl od aplikace iRIS pro Brno). Co je však podstatné, údaje o pohybu vozidel odpovídají realitě. Srovnal jsem si náhodně několik linek pomocí aplikace DPP INFO a zjistil, že pohyb vozidel skutečně odpovídá. Zobrazen je i pohyb vozidel metra.

Příklad praxe, že mapa odpovídá realitě a údajům v aplikaci DPP INFO
Odjezd linky 225 odpovídá skutečnosti v aplikaci DPP INFO

Služba Livemap24 navíc v rámci Prahy nabízí i sledování vozidel dopravců Martin Uher a Arriva City, jak je vidět z následujícího obrázku.

I linka 243 dopravce Martin Uher je sledovatelná
I linka 110 dopravce "Jaroslav Štěpánek" je sledovatelná

Služba Livemap24 nenabízí polohu vozidel jen v Praze, ale i v rámci Paříže, Milánu, Říma, Varšavy, Petrohradu (Moskvu ale na mapě nehledejte), Washingtonu či dokonce Sao Paula. Naopak zmíněný Londýn či Krakov ale na mapě nehledejte. A třeba v případě Madridu není možné hledat polohu vozidel metra (autobusů a tramvají ale ano).

Celá mapa světa

Není pokrytý celý svět, ale přesto ...

Aktuální polohu vozidel v Praze lze sledovat již nyní, byť jen pomocí webové stránky. Není mi samozřejmě známo, jakým způsobem se programátoři služby Livemap24 dostali k datům Dopravního podniku hlavního města Prahy (a vlastně i k datům dopravců Martin Uher, Arriva, Jaroslav Štěpánek a dalších v rámci Prahy), přesto v kontextu rozhodnutí soudu je zajímavé, že veřejná (nebo jinak řečeno, otevřená) data o pohybu vozidel v Praze již jsou k dispozici. Rozhodnutí ale může sloužit jako příklad pro jiné české dopravní podniky a dopravce v rámci integrovaných dopravních systémů (tedy linek objednávaných jako veřejná služba), aby přistoupili ke zveřejnění polohy vozidel. Ale současně tu mám i výzvu pro DPMB, který uvolnil data pro aplikaci iRIS. Aplikaci Olomouc Služby pro Android sice nemá mnoho lidí nainstalováno, ale v rámci této aplikace je uživatelům k dispozici mapa zastávek. U jednotlivých zastávek je informace o tom, jestli jde o zastávku s bezbariérovým přístupem, v jaké zóně je zastávka a jaké linky onu zastávku používají. Vylepšovat se tedy dá pořád. -mir-

Použité zdroje:

ZLATKOVSKÝ, Michal, 2018. Dopravní podnik Praha prohrál soud, musí zveřejňovat informace o poloze tramvají a autobusů. In: IROZHLAS [online]. Praha, 6.1.2018 [cit. 2018-01-10]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dopravni-podnik-praha-prohral-soud-musi-zverejnovat-informace-o-poloze-tramvaji_1801060600_cib

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 11.1.2018 8:00 | karma článku: 17,30 | přečteno: 5252x