Komentář k vítězství RegioJetu na trase Olomouc - Krnov - Ostrava

Tak jsme se dnes dozvěděli, že ačkoliv tendr na železničního dopravce na trase Olomouc - Krnov - Ostrava dopadl poněkud zvláštně, tj. konkurenční dopravce, britská Arriva, byl z tendru vyřazena, nakonec lze objednat dopravu přímým zadáním. A tím pádem by mělo dojít k tomu, že od prosince 2014 zažije česká železnice dvě zajímavé novinky. První a již delší dobu známou novinkou je provoz vlaků railjet na trase Praha - Brno - Vídeň - Graz. A tou druhou bude provoz soukromého dopravce na poměrně velké trase na základě objednávky ministerstva dopravy. K té druhé novince bych ale rád dodal, že pan Ondrůj, mluvčí RegioJetu, maluje situaci poněkud růžovější než zřejmě bude. Proč?

Pan Ondrůj pro článek iDnes uvádí, že je přesvědčen o tom, že společnost RegioJet zvedne kvalitu služeb pro cestující.

A ihned dodává příklad z tratě na Slovensku z Bratislavy do Komárna. Na této trati totiž za rok provozu vlaky RegioJet přitáhly na koleje jednou tolik cestujících ve srovnání s předchozím provozem ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko).

Zní to růžově, jako pohádka z říše snů. Pan Ondrůj ovšem zapomíná dodat jednu věc: na zvýšení kvality služeb se podílelo hlavně to, že se zkrátila cestovní doba, například z Bratislavy do Dunajské Stredy se dříve jezdilo vlakem hodinu, dnes se jezdí jen 43 minut. (1)

Tedy, na zvýšení atraktivity vlaků a větší počet cestujících na této trati nemají vliv jen nové vlaky a nabízený servis, ale i významná rekonstrukce trati.

Dle mého názoru se na úspěchu RegioJetu na Slovensku podílí více právě to, že trať byla zrekonstruovaná, nikoliv že na ni RegioJet poslal nové vlaky.

A řekněme si na rovinu: Tuto výhodu v podobě kompletní rekonstrukce však RegioJet na trati Olomouc - Krnov - Ostrava nevyužije. Jistě, na trati budou jezdit nová vozidla, ale hlavní podíl na úspěchu RegioJetu na Slovensku má rekonstrukce trati. A že to slovenský stát stálo nemalé peníze. To už pan Ondrůj zapomíná dodat a iDNES.cz to v článku taky zapomene zmínit. Odložme si tedy žluté brýle a dívejme se na situaci realisticky a nepropadejme příliš bujarému nadšení, ačkoliv rozhodnutí Ministerstva dopravy vnímám pozitivně. -mir-

Použité zdroje

(1) VALČEK, Adam. Figeľ začal otvárať železničný trh. Sme.sk [online]. 31.12.2010 [cit. 2013-03-26]. Dostupné z: http://ekonomika.sme.sk/c/5702548/figel-zacal-otvarat-zeleznicny-trh.html

Autor: Miroslav Hruška | úterý 26.3.2013 19:03 | karma článku: 10,71 | přečteno: 905x