Je skutečně potřeba klimatizace do tramvají?

Tak máme léto v plném proudu a ve vozech městské hromadné dopravy je vedro a leckdo se ptá, proč ve vozech není klimatizace? Dopravní podniky se obvykle hájí, že by to nebylo efektivní při častém otevírání dveří. To je v zásadě pravda. Bylo by to drahé a nákladné, říkají mluvčí. A mají pravdu. Proč však dopravní podniky nepořizují vozidla taková, aby v nich vzduch rozumně cirkuloval, je už jiný problém. Podívejme se na něj!

Už pár let využívám pro cesty do školy, ale nejen tam, i do města, MHD v Brně. V zimě je samozřejmě problém, že může být ve voze zima, ale teď je léto, zaměřme se na to, jak lze vedro zvládnout ve vozech Dopravního podniku města Brna.

Klasické tramvaje (tj. T3 a K2) mající okna, jež musíte posunout dopředu, aby vzduch do vozu šel, jsou řešena celkem rozumně. I střešní větrání je dobře řešeno. Vpředu se vzduch do vozu dostává, vzadu pak z vozu za jízdy odchází. To vše zní jako idyla, jenže jak známo, DPMB má i jiné kousky, jež už cestujícím tolik nepřejí. Již celkem početné stádo tramvají Škoda 13T (mají i jména, o jejich "výhodách" jsem již dříve psal) však postrádá ona posunovací okénka a na místo nich v celé tramvaji jsou výklopná okénka. Částečně pomáhá i foukání vzduchu, jež je načerpáván ze střechy, bohužel výklopná okénka zas tak moc nepomáhají.

Princip "vpředu do vozu vzduch nasajeme, vzadu jej z něj vyženeme + boční větrání" uplatňovaný u tramvají typu T3 a K2 je v zásadě dobrý, uplatňuje se i u autobusů. Funguje však stejně dobře i v tomto případě? V případě Karos mají cestující k dispozici mnohem menší okénka než v případě tramvají. A ačkoliv vpředu i vzadu je možnost "otevřít střechu", mnozí cestující si otevřou zadní část tak, aby vzduch do vozu byl nasáván a ne, aby z něj šel ven. Někdy toto musím sám upravovat. Ve výsledku jsou na tom Karosy o něco hůře. Jsou na tom lépe nízkopodlažní autobusy? Krátké Citelisy mají systém velmi podobný, avšak v přední části mají cestující pro snažší otevření, říkejme tomu madlo, se kterým lze ono větrání snadno otevřít. V zadní části vozu už to je horší: madlo chybí! Otevřít toto větrání tak zvládnou jen poměrně vysocí cestující, kteří se i tak musí dosti natáhnout. Přímo z nízké podlahy to nelze, je třeba se natáhnout od sedadel. A co okénka po boku? Bohužel, je to bída. Cestující mají jen malá výklopná okénka, první verze těchto autobusů tato okénka nemají dokonce všude. Co je skutečně efektivní a pomáhá, jsou velká posuvná okna, jež se objeví na kloubových verzích těchto nízkopodlažních autobusů! Ta jsou i u novějších verzí krátkých nízkopodlažních busů. Jízda těmito autobusy je skutečně zvladatelnější.

Nastává však otázka: Pravdou je, že za větší a použitelnější okna se musí zaplatit více. Avšak Dopravní podnik tvrdošíjně a správně argumentuje, že klimatizace není potřeba a byla by drahá. Zdá se, že ale Dopravní podnik města Brna se snaží ušetřit natolik a tedy neobjednal do nízkopodlažních vozidel, respektive do prvních vozů, tato okna již dávno! Zajímavý přístup. Klima je drahá, okna také. Ale že větší okna skutečně pomáhají vzduch ve voze cirkulovat, to asi vedení Dopravního podniku nezajímá.

K cirkulaci vzduchu ve vozu je samozřejmě potřeba také to, aby vůz vůbec jel. Pokud však je bezvětří a vůz jen stojí v zácpě, klimatizace se skutečně nabízí. Nebo větráky (které naopak v tramvajích a nových nízkopodlažních autobusech nejsou, naopak v Karosách jsou). Tedy, v zájmu Dopravního podniku by tedy mělo být to, aby vozidla pokud možno nemusela dlouho stát v zácpách a využívala vyhrazené pruhy, kde jim nic nepřekáží. A samozřejmě dobrý stav tramvajových tratí, aby vozidla mohla jet rychleji.

V zájmu města by měla být výsadba stromů, které účinně ochlazují vzduch a tvoří stín. A vodní prvky v centru města. Představa, že centrem města Brna projíždí jedna klimatizovaná tramvaj za druhou a ač jen malinko, přeci jen ano, přihřívá vzduch v centru, je ... už tak je v centru města Brna dost vedro v létě. A stromů v ulicích je nějak málo (takovou ulici Kobližnou bylo jistě potřeba rekonstruovat, proč tam ale jsou jen tři stromky...), tak už s tím konečně pohněme! -mir-

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 22.7.2010 19:20 | karma článku: 16,91 | přečteno: 1971x