Je skutečně potřeba klimatizace do tramvají?
Už pár let využívám pro cesty do školy, ale nejen tam, i do města, MHD v Brně. V zimě je samozřejmě problém, že může být ve voze zima, ale teď je léto, zaměřme se na to, jak lze vedro zvládnout ve vozech Dopravního podniku města Brna.
Klasické tramvaje (tj. T3 a K2) mající okna, jež musíte posunout dopředu, aby vzduch do vozu šel, jsou řešena celkem rozumně. I střešní větrání je dobře řešeno. Vpředu se vzduch do vozu dostává, vzadu pak z vozu za jízdy odchází. To vše zní jako idyla, jenže jak známo, DPMB má i jiné kousky, jež už cestujícím tolik nepřejí. Již celkem početné stádo tramvají Škoda 13T (mají i jména, o jejich "výhodách" jsem již dříve psal) však postrádá ona posunovací okénka a na místo nich v celé tramvaji jsou výklopná okénka. Částečně pomáhá i foukání vzduchu, jež je načerpáván ze střechy, bohužel výklopná okénka zas tak moc nepomáhají.
Princip "vpředu do vozu vzduch nasajeme, vzadu jej z něj vyženeme + boční větrání" uplatňovaný u tramvají typu T3 a K2 je v zásadě dobrý, uplatňuje se i u autobusů. Funguje však stejně dobře i v tomto případě? V případě Karos mají cestující k dispozici mnohem menší okénka než v případě tramvají. A ačkoliv vpředu i vzadu je možnost "otevřít střechu", mnozí cestující si otevřou zadní část tak, aby vzduch do vozu byl nasáván a ne, aby z něj šel ven. Někdy toto musím sám upravovat. Ve výsledku jsou na tom Karosy o něco hůře. Jsou na tom lépe nízkopodlažní autobusy? Krátké Citelisy mají systém velmi podobný, avšak v přední části mají cestující pro snažší otevření, říkejme tomu madlo, se kterým lze ono větrání snadno otevřít. V zadní části vozu už to je horší: madlo chybí! Otevřít toto větrání tak zvládnou jen poměrně vysocí cestující, kteří se i tak musí dosti natáhnout. Přímo z nízké podlahy to nelze, je třeba se natáhnout od sedadel. A co okénka po boku? Bohužel, je to bída. Cestující mají jen malá výklopná okénka, první verze těchto autobusů tato okénka nemají dokonce všude. Co je skutečně efektivní a pomáhá, jsou velká posuvná okna, jež se objeví na kloubových verzích těchto nízkopodlažních autobusů! Ta jsou i u novějších verzí krátkých nízkopodlažních busů. Jízda těmito autobusy je skutečně zvladatelnější.
Nastává však otázka: Pravdou je, že za větší a použitelnější okna se musí zaplatit více. Avšak Dopravní podnik tvrdošíjně a správně argumentuje, že klimatizace není potřeba a byla by drahá. Zdá se, že ale Dopravní podnik města Brna se snaží ušetřit natolik a tedy neobjednal do nízkopodlažních vozidel, respektive do prvních vozů, tato okna již dávno! Zajímavý přístup. Klima je drahá, okna také. Ale že větší okna skutečně pomáhají vzduch ve voze cirkulovat, to asi vedení Dopravního podniku nezajímá.
K cirkulaci vzduchu ve vozu je samozřejmě potřeba také to, aby vůz vůbec jel. Pokud však je bezvětří a vůz jen stojí v zácpě, klimatizace se skutečně nabízí. Nebo větráky (které naopak v tramvajích a nových nízkopodlažních autobusech nejsou, naopak v Karosách jsou). Tedy, v zájmu Dopravního podniku by tedy mělo být to, aby vozidla pokud možno nemusela dlouho stát v zácpách a využívala vyhrazené pruhy, kde jim nic nepřekáží. A samozřejmě dobrý stav tramvajových tratí, aby vozidla mohla jet rychleji.
V zájmu města by měla být výsadba stromů, které účinně ochlazují vzduch a tvoří stín. A vodní prvky v centru města. Představa, že centrem města Brna projíždí jedna klimatizovaná tramvaj za druhou a ač jen malinko, přeci jen ano, přihřívá vzduch v centru, je ... už tak je v centru města Brna dost vedro v létě. A stromů v ulicích je nějak málo (takovou ulici Kobližnou bylo jistě potřeba rekonstruovat, proč tam ale jsou jen tři stromky...), tak už s tím konečně pohněme! -mir-
Miroslav Hruška
Jedna jízdenka vládne všem
Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?
Miroslav Hruška
Jak si zpřehlednit prohlížeč?
Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.
Miroslav Hruška
Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě
Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.
Miroslav Hruška
Sáňkování ve švýcarském stylu
Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020
V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.
Další články autora |
Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince
Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...
V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel
Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...
„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ
Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...
Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři
Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...
Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti
Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...
VIDEO: Viseli jsme hlavou dolů a plakali. V USA se na půl hodiny zasekla atrakce
Desítky lidí v pátek uvázly na atrakci AtmosFEAR v Oaks Park na severozápadě amerického státu...
Krvavá párty. Afghánec v Německu nožem napadl tři lidi, předtím zabil
Německá policie v pátek večer ve městě Wolmirstedt v Sasku-Anhaltsku zastřelila muže, který předtím...
Nefungují brzdy! Expolitička s matkou a psem jen o vlásek unikly z hořícího auta
Velké štěstí v neštěstí zažila spolu se svou matkou bývalá místostarostka Tábora Michaela Petrová....
Začíná mírová konference o Ukrajině, Harrisová oznámila další finanční pomoc
Sledujeme online Zástupci desítek zemí světa se v sobotu sešli v luxusním resortu nad Lucernským jezerem ve...
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1968x