Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Cestopis z Ukrajiny, z roku 2007, 5. díl

V tuto chvíli už jsou to tři roky od mé cesty s kamarády na Ukrajinu. Po delší odmlce se opět k cestopisu vracím.

V tomto pátém a současně posledním dílem se dočtete, jak proběhla cesta z Košic do Čech a na závěr si dovolím přidat pár poznatků z cestování.

Těm, co nečetli předchozí díly, doporučuji si je přečíst pro objasnění situace.

Předchozí díly:

http://miroslavhruska.blog.idnes.cz/c/100808/Cestopis-z-Ukrajiny-z-roku-2007-1-dil.html
http://miroslavhruska.blog.idnes.cz/c/113425/Cestopis-z-Ukrajiny-z-roku-2007-2-dil.html
http://miroslavhruska.blog.idnes.cz/c/127393/Cestopis-z-Ukrajiny-z-roku-2007-3-dil.html

http://miroslavhruska.blog.idnes.cz/c/149454/Cestopis-z-Ukrajiny-z-roku-2007-4-dil.html

 

7. července - sobota - návrat z Košic

Původní plán počítal s tím, že do Košic nemusíme přijet tak ideálně, jako se tomu stalo. Že chytneme v Užhorodě autobus už tak brzo po příjezdu, nebylo tak úplně v plánu, ale bylo to samozřejmě pozitivní. Počítali jsme s vlakem přes celé Slovensko na Vlárský průsmyk a pak osobním vlakem do Brna. Po cestě by se odpojil Marek a Jirka, neboť tento osobní vlak jel přes jejich bydliště. Karol plánoval zůstat v Košicích ještě na pár dnů u příbuzných. Naši kolegové ze Slovenska (Juraj a Andrej) plánovali jet slovenským autobusem, také do svých domovů. Plán jsme nakonec pozměnili a nastoupili do autobusu společně se Slováky směr Bratislava.

Tento nápad, který vzešel z mé mysli s nadějí, že z Bratislavy by možná šlo dojet dříve do Brna a také do Prahy, se však ve výsledku ukázal jako poněkud nešťastný. Jízdenka z Košic do Bratislavy vyšla dráž než jízdenka od společnosti Student Agency z Brna do Košic. Navíc jsme brzy zjistili, že tento autobus není expresním spojem mezi hlavním městem a Košicemi. Nicméně, nudná cesta nakonec byla zpestřena, když během jedné zastávky v jednom městě (snad Lučenec, už vážně nepamatuji) byli zkontrolováni slovenskou policií, pátrající po nějakých Ukrajincích. Už už chtěl řidič odjet, ale to by odjel i s příslušníky policie. Musel tedy ještě chvíli počkat, až bude dokončena kontrola. Policisté v autobuse neuspěli v hledání. Nicméně, měli jsme aspoň trochu více času na povídání si s Jurajem a Andrejem.

Bratislava

Kolem sedmé hodiny přijíždíme do slovenské metropole. Marek a Jirka vyrážejí na vlakové nádraží, odkud odjíždějí vlakem Amicus do ČR. Zůstávám s Tomášem a je před námi úkol se dostat do Brna, respektive do Prahy. Podle spojení, které mi zaslal můj táta v sms po cestě, má jet v brzké době autobus Student Agency do Prahy a pak ještě autobus do Brna. Bohužel, do autobusu společnosti Student Agency jsme se nedostali, před námi již byli jiní zájemci o cestu. Takže jsme v klidu vyčkali na autobus do Brna. Jeden cestující má české koruny, řidič, ačkoliv Čech, mu je však odmítá vzít. Nakonec je problém vyřešen.

Ačkoliv v ukrajinských vlacích je možno nabít si mobil ze zásuvek v uličce, baterka mého mobilu již přece jen nestačila. Ani Tomášův mobil na tom není o mnoho lépe. Tomáš má svůj mobil ale přece jen o něco více nabitý. Po příjezdu na české území z něj píšu sms rodičům, kteří mi nazpět volají. V devět hodin večer přijíždíme na autobusové nádraží Zvonařka. Tam se po 14 dnech setkávám opět s rodiči. Vítání je to nadšené. Vrátili jsme se domů živí, zdraví a plní zážitků, na které budeme dlouho vzpomínat. Byla to výprava, po které si někteří z nás mohou říci: Byli jsme v Černobylu. Navštívili jsme českou vesnici na Krymu. Každý z nás cestoval poprvé v životě tak dlouho vlakem - 38 hodin z Užhorodu do Simferopolu! Byla to cesta vlakem, kdy jsme ještě půl hodiny před odjezdem nebyli na vlakové stanici a v tom momentě se snažili přesvědčit ukrajinské celníky o rychlejší proceduru s naším autem. A přece jsme vlak stihli.

Závěrem bych touto cestou chtěl za naši výpravu poděkovat několika lidem, kteří si zaslouží poděkování z určitých důvodů.

Jsou to:

Jefim Zajdman z Jalty, za vzornou péči o nás na Krymu;

Saša Kovjazina z Jalty, za doprovod během celého pobytu (od příjezdu na Krym);

Oksana Palivoda z Lebedivky a její rodiče, za ubytování nedaleko Kyjeva;

Nataša Pendiur za ubytování v Kyjevě;

Volodomir Hordijenko z Kyjeva, za zorganizování ubytování;

naši spolucestující ve vlacích, včetně konduktorů;

cestovní kanceláři New Logic, za exkurzi do Černobylu;

Pavel Krupa ze Sniny, Paulína Kožuchová z Bratislavy a Peter Baláž z Partizánského, za zprostředkování lístků;

trpěliví prodavači a prodavačky v obchodech a na trzích;

Ludvík Lazar Zamenhof, za vytvoření jazyka Esperanto :-)

a další...

Několik poznatků z cesty

Finance

Bylo by moc jednoduché a přímočaré prohlásit, že Ukrajina je levná. Je to mu tak, ale existují vyjímky. Pokud se vydáte v rámci vaší cesty vypravíte nejprve do Jalty a potom do Kyjeva, pocítíte rozdíly. Hlavní město je sice hlavní město, ale letovisko ruských boháčů je přeci jen dražší. Ve srovnání s Českou republikou je v Ukrajině na nižší cenové hladině McDonalds, pokud trpíte potřebou živit se "kočkokrysopsem", budete se cítit v ráji, především v Kyjevě.
Vzhledem k nevelké důvěryhodnosti vody z kohoutku doporučuji investovat peníze do balené vody. Jen pozor na to, abyste nekoupili slanou minerálku (něco jako vincentka), to se fakt nedá pít :-)
I když jsem zde napsal, že Kyjev je levnější, neznamená to, že v hlavním městě nenaleznete luxusní podniky a hotely.

Ukrajinské hřivny nejsou v ČR oficiálně konvertibilní, v některých směnárnách je však mají od ukrajinských pracovníků, kteří do ČR jezdí pracovat. Jinak doporučuji vyměnit dolary a na místě je vyměnit. Neaplikovali jsme úplatek v podobě jednodolarovky, nicméně je možno údajně uplácet na hranici (nicméně celníci nepohrdnou ani úplatkem v podobě piva nebo dražších cigaret).

Doprava

Můžeme ji rozdělit na místní a dálkovou. V Kyjevě funguje metro, jezdí trolejbusy a tramvaje.
Na Krymu najdete unikát: nejdelší trolejbusovou trať na světě. Měří přes 80 kilometrů, míří ze Simferopolu přes Aluštu do Jalty. Jízdné je sice nejlevnější varianta pro cestování, ale tím výhody končí. Počítejte s tím, že trolejbusy jsou sice značky Škoda, ale že jsou ve velmi špatném stavu, tudíž nejedou moc rychle. Pokud chcete být v Jaltě rychleji, použijte dražší, ale rychlejší maršrutku. Jedná se obvykle o mikrobus, jehož řidič čeká na naplnění a pak odjede. Ale nebojte se, čekání vás nečeká, cestujích je v letní sezóně dostatek. Podobný systém funguje i na mnohem kratší vzdálenosti a to především v Jaltě. Maršrutky mají svoji síť linek, dané intervaly, které se však mění podle potřeby. Z autobusového nádraží však některé linky odjíždějí v méně častých intervalech. Platba probíhá vždy u řidiče, případně u průvodčího. Řidič na výchozí zastávce, v případě, že cestující nejprve nastupují a teprve potom posílají peníze směrem dopředu a někdy i nazpět, čeká, až obdrží platbu od každého. V Jaltě jezdí i trolejbusy (Škoda) místního charakteru, ale nejsou v příliš dobrém stavu.

Dálková doprava

Kromě toho, že můžete jet po Ukrajině vlastním autem, můžete použít i vlak a autobus. Na větší dálku jsme autobus nemuseli použít, vyjímku tvoří Užhorod - Košice a Simferopol - Džankoj. Vlak je v porovnání s autobusem mnohem pohodlnější, obvykle levnější, ne vždy však rychlejší. Na druhou stranu, vlaky obvykle jezdí na čas. Je to také dáno dobou pobytu v jednotlivých stanicích, čímž se zpoždění stahuje. Z Užgorodu jezdí vlaky přes Lvov, dále do Kyjeva, Charkiva nebo do Simferopolu. Spojení je samozřejmě zajišťováno i mezi Kyjevem a Krymem. Je zde ale dost zásadní problém: na to, abyste vlakem mohli jet, musíte mít lístek. A ten není snadné sehnat. Není to jen tak, přijet do Užhorodu a chtít lístek na první vlak do Kyjeva. S největší pravděpodobností už budou lístky na první vlak vyprodány a jestli ne, lískty budou pouze na plackartu. Plackarta je sice levnější a typičtější druh cestování, ale zejména při první cestě rozhodně není zapotřebí, abyste strávili cestu v plackatě. Pokud to lze, počkejte si na lístky do kupé. Kupé je mnohem bezpečnější způsob cestování než plackarta. Kupé lze zamknout, poskytuje více soukromí a pohodlí. Dole spí dva lidé na otevírajících se zavazadlových prostorech, nahoře si můžete zavazadla uložit nad prostor uličky.

Plackarta je druhá možnost, často však jediná, vzhledem k popularitě kupé. Spí se opět nahoře i dole, ovšem, bezpečněji je dole, nahoře neexistuje žádné bezpečné úložiště. Navíc se spí na dvou lehátkách, ne příliš komfortních, naproti jednotlivým oddělením.

Absolvoval jsem jízdu vlakem z Užgorodu do Simferopolu, doba cesty byla 38 hodin, začala v jednu ráno, lístky na kupé byly zajištěny dopředu, takže jsme nemuseli "trpět" hned na poprvé v plackartě. Plackartu jsme však využili při cestě do Kyjeva. Z Kyjeva už jsme jeli opět kupejným. Za cestu z Užgorodu do Simferopolu jsem tehdy zaplatil v přepočtu 700 korun. Vlaky mají obvykle bufet, někdy i jídelní vůz. Průvodčí (konduktor) vaří čaj, prodává vafle.

A jak se na Ukrajinu dostat? Z ČR jezdí několik dopravců jak do Kyjeva, tak i do Užhorodu. Cesta však je dost drahá a není ani příliš komfortní. Přímý vlak z ČR nabídne luxusu více, ale je ještě dražší. Optimální cesta je tedy: vlakem nebo autobusem do Košic (vlak je cenově na stejné úrovni jako autobus díky nabídce ČD a ZSSK). Dlouhou cestu přes Slovensko doporučuji absolvovat přes noc. Z Košic pak jezdí autobusy do Užhorodu, případně můžete jet autobusem do Vyšného Německého, odkud lze dojít pěšky na hranici (je však otázkou, zda vás celníci pěšky pustí, v nejhorším si vemte stopa). Po procedurách na hranici přijedete dopoledne do Užhorodu. V Užhorodu je i co k vidění, v případě, že budete muset čekat do večera na vlak.

Pokud by byl skutečně problém s lístky, v Užhorodě ubytování seženete.

Co přivézt domů z Ukrajiny a naopak vzít s sebou?

Kromě zážitků i nějaké suvenýry. Rok po této cestě jsem byl na Ukrajině znovu, domů jsem se vracel s lahví ukrajinské vodky Nemiroff. Dovézt je možno také levné cigarety. Limit je karton na osobu. Doporučuji však nepomáhat s převozem cigaret romským spoluobčanům ze Slovenska (tedy z levné Ukrajiny do dražšího Slovenska). Dobré je též lvovské pivo nebo nápoj "Kvas". Je pro Ukrajinu typický podobně jako u nás Kofola. A pak fotky...

Co vzít naopak s sebou? Jelikož se spolucestující v kupé rádi podělí o jídlo s vámi, doporučuji myslet i na ně a něco vzít z Čech. Potěšíte slivovicí, mladší děti pak nějakou laskominou.

Závěrem

Co říci na závěr? Ukrajina má turistům co nabídnout a to jsme navštívili jen část Krymu a hlavní město. Pro cestu není potřeba ukrajinské vízum. Ukrajinu bych tedy přirovnal k lépe dostupnému Rusku. Dlouhých cest vlakem také užijete (nebudete to samozřejmě 5-6 dnů vlakem v kuse, ale i tak), Kyjev díky svým bulvárům a památkám připomíná ruské město, zatímco Lvov, Užhorod a Mukačevo  mají evropský charakter (to je ostatně vidět i na vzhledu lvovského nádraží, stavěného za císaře Františka :-)). Navíc je ukrajinština češtině bližší jak ruština, takže se domluvíte (jen se nezapomeňte naučit azbuku!). Rozhodně stojí za to Ukrajinu navštívit. Své cesty rozhodně nelituji. O rok později (tedy v roce 2008) jsem s cestovní kanceláří Alpina Ukrajinu navštívil znovu, tentokrát Zakarpatsko.

Pokud vás tato reportáž inspirovala k cestě na Ukrajinu, přeji vám šťastnou cestu a příjemný pobyt. A napište, jak se vám líbilo. Děkuji. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | sobota 18.9.2010 9:00 | karma článku: 10,94 | přečteno: 1789x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 810x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Tahač s tankem a osobák zastavily, kamion už ne. Nehodu u Bohumína nepřežil člověk

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  10:12

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

Ukrajinista: Zelenskyj podporu ztratil, jeho lidé překračují ústavní rámec

4. května 2024

Vysíláme Na pozadí války začíná západní veřejnost se stále většími obavami sledovat domácí politickou...

Nových případů HIV za první čtvrtletí v Česku přibylo, část tvoří cizinci

4. května 2024  9:57

Nových případů infekce HIV v Česku bylo v prvním čtvrtletí 74, což je více než loňských 66 a...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.