Pokroucené zprávy (to jste asi tušili)

Upozornění na zajímavou knihu Zprávy z plochého světa (Ceny vyhrávající reportér odhaluje lež, překrucování a propagandu ve světových mědiích). Většinou Velká Británie a USA. Nick Davies: Flat Earth News, Vintage Book London, 2009,

Titul je nenápadný. Sečtělejšího čtenáře by to svedlo k Thomasi L.Friedmanovi a jeho knihám The World is Flat nebo Hot, Flat and Crowded. Ale tady je to FLAT míněno v doslovném smyslu, jako projev nevzdělanosti, viz citát dále..

Ohlasy na knihu končí jádřením bývalého editora Guardian: "A mess" (maglajs, svinstvo, galimatyáš,...) a bývalého editora The Times: "Rubbish (Šmejd, nesmysl, hovadina, žvásty, plky, ubohé..."

Kniha, pokud vím, česky zatím nevyšlo.

Snažím se stručně vystihnout; kniha má 397 str. textu a 21 str. rejstříku. Vše bohatě doloženo čísly (i z výzkumů) a fakty. Členěno do 4 částí a 10 kapitol, číslovaných průběžně. To se mi zdá trochu rušivé (viz tento text, kde je to zachováno). Kurzivou jsou psány přeložené názvy kapitol, kurzivou s úvozovkami citáty.

Jména přebírám z angl.originálu, takže se někdy liší od české transkripce. Ale podle mého názoru jsou původnímu znění blíž než česká. Když přijedete do Cách, jste v Aachen, ač se tomu česky říká jinak (francouzsky Aix-la-Chapelle, holandsky Aken).

 

ČÁST JEDNA: PŘÍBĚHY Z PLOCHÉHO SVĚTA

1. VIRUS KTERÝ TRÁPIL SVĚT:

31.prosinec 1999, jak vznikly fámy a poplach. Fakta a mýty o heroinu. O čem se píše ale také nepíše. Radioaktivita.

"Většinu času většina žurnalistů neví, o čem mluví. Jejich články mohou být pravdivé nebo ne: Oni nevědí." Str.28

"Celý příběh selhání moderních mědií je komplikovaný a sotva patrný. Zahrnuje všechny druhy manipulace, příležitostných tajných dohod, lhaní podvádění, pitomosti, chamtivosti, naivity, selhání  odbornosti a novou vlnu vědomé propagandy. Ale tento příběh začíná žurnalisty, kteří nám řeknou, že Země je plochá, protože oni si opravdu myslí, že je to možné. Rozsah toho je děsivý." Str.28

ČÁST DVĚ: FABRIKA NA ZPRÁVY

2. DĚLNÍCI

Jak se rodí zprávy. Vzorek týdne mladého novináře v regionálním bulvárním deníku. Co z článků je vlastních (12%), kolik "rychle přebaleno". V kolika % převzatých článků jsou klíčová fakta ověřována (12%). Čísla v závorce se týkají nejlepšch celostátních novin ve Velké Británii, podle výzkumu žurnalistického odd. Univerzity v Cardiffu. (Str.60)

3.DODAVATELĚ

Agentury. Jak jsou pokryta zpravodajství ze soudů, parlamentu , policie.

Jak se rozšířilo PR za vlády Margaret Thatcherové, mezi lety 1979-1988, tedy méně než 10 let, kdy výdaje britské vlády na PR vzrostly z 27 mil.liber na 150 mil.liber, tedy více než 5x. Množství lidí, kteří vybírali a prosazovali články pro britskou vládu, se zvýšilo ze 628 (když se Margaret Thatcher stala ministerskou předsedkyní), na 1 163 (když John Major opustil úřad). (Str.86)

Zisky novin. Jak agentury pokrývají zpravodajství ze světa (zavírají se zahraniční zastoupení agentur a i ve zbývajících klesá počet zahraničních korespondentů). Z cca 200 zemí světa má např. tiskové odd. Reuters zastoupení jen v 92 zemích. S TV štáby je to ještě horší. (Str.104)

4.PRAVIDLA VÝROBY

Pravidlo jedna: Vydávejte levné články

Pravidlo dvě: Vybírejte bezpečná fakta (přednostně z oficiálních zdrojů)

Pravidlo tři: Vyhněte se elektrickému ohradníku (str.122). Rozšiřuje předešlé pravidlo bezpečných faktů o nabádání respektovat jakoukoliv organizaci nebo jednotlivce s mocí poškodit noviny. "Takže je obvyklou praxí pro právníka novin, který čelí potenciálnímu nactiutrhačnému článku, zeptat se reportéra: "Má ten člověk peníze?""

Profesionální lobovací skupiny. Skupiny, o kterých jste asi zatím neslyšeli. Zavalují média dopisy a emaily. Jsou mocné, reagují rychle a masově. Publikování některých fakt se tak stává nebezpečné. Např. 6 000 emailů za den přišlo šéfovi CNN. Vedení CNN poté iniciovalo jednání. Následně bylo zpravodajství CNN upraveno tak, aby požadavkům skupiny vyhovovalo.

Pravidlo čtyři: Vyberte bezpečné myšlenky (z hlediska politických a morálních hodnot). Nejsou v článku vyjádřeny otevřeně. Vyjadřují okolní konsenzus.

Pravidlo pět: Vždycky poskytni obě strany přiíběhu."To je pravidlo ochranné sítě. Jestliže selže všechno jiné a vy musíte publikovat něco, co není bezpečné, citujete druhou stranu. Aby se článek "vybalancoval". Rovnováha znamená, že se nikdy nemusíte omlouvat, protože jste neřekl nic. Pro názory je to dobré, ale aplikováno na fakta je tohle pravidlo ztělesněním neutrality. A má stejný výsledek. Žurnalisté jsou povzbuzováni opustit svůj primární cíl, tj.říkat pravdu." (Str.131)

Pravidlo šest: Dejte jim co chtějí. Tedy výběr článků. Články by měly zvýšit početčtenářů/diváků/posluchačů.

Pravidlo sedm: Ovlivnění pravdy. Rozšiřuje pravidlo šest. O způsoby, jak příběhy vyprávět.

Pravidlo osm: Dejte jim, čemu chtějí věřit

Pravidlo devět: Morální rozhořčení k tomu patří.

"Kombinuje recyklování hodnot svých čtenářů s ovlivňováním pravdy. Pokusem prodat národu zesílenou verzi jeho vlastního citového stavu v nejkřiklavější možné formě. Na rozdíl od ostatních pravidel tohle je povinné. Nerozhodní lidé, kteří nevyjadřují svou spoluúčast na morálním rozhořčen , jsou uštváni a napadeni. Pravidlo devět je vždycky vyvoláno velkou smrtí: národ truchlí, truchlit musí každý. Smrt princezny Diany v srpnu 1997..." (Str.142)

Pravidlo deset : Syndrom želv Ninja

"Požaduje, aby média publikovala články, které jsou široce publikovány někde jinde, dokonce i když tyhle články jasně postrádají význam. Odkazuje k problému rodičů. kteří se pokoušeli odvrátit své děti od TV programů, které považovali za nevhodné. Jako v 90.letech americký seriál Želvy Ninja... Ti rodiče, kteří uspěli, pak sami pochybovali. Když jejich děti přišly do školy, všichni ostatní o želvách mluvili. Jejich děti se tak ocitly v izolaci. Takže rodiče podlehli." (Str. 146)

ČÁST TŘI: SKRYTÍ PŘEMLOUVAČI

5. ŽIVOT PUBLIC RELATIONS (PR), JEN PRO ZASVĚCENÉ

Kolaps Enronu, do něho zapletení tři britští investční bankéři. Jak se PR agenturám podařilo vybrat klíčová těmata, zamšřit se na ně a obrátit pohled veřejnosti. PR pro farmaceutické společnosti. Co říkají Greenpeace a co říkají jejich zdroje; pseudoincidenty. 

"Takže se vynořuje tento obraz: Novináři kteří nemají čas jít ven, najít své vlastní příběhy a ověřit materiál který zpracovvají. Jsou náchylní přijímat a přetiskovat balíky informací které jim poskytuje PR. Přinejmenším jsou nasměrováni přijímat příběhy a úhel pohledu, které byly pro ně vybrány, aby uspokojily komerční a politické zájmy někoho jiného. Přinejhorším je to zaplétá do rozšiřování vážných překrucování a klamu." (Str.203)

6. PROPAGANDA PUZZLE (HÁDNKA, ZÁHADA, SKLÁDANKA)

Abu Musab al-Zarqawi, jehož pověst přesahovala dokonce pověst Osama bin Ladena, co se týče zabití, která mu byla připisována. Velká část toho, co o něm bylo řečeno, byla nepravdivá. Něco k tomu.

Řez jeskyní Tora Bora, úkrytem Osama bin Ladena, severovýchod Afganistanu, listopad 2001. Hluboká jeskyně, aby nemohla být detekována termovizí. Min.10 podzemních podlaží, skladiště zbraní, důmyslná ventilace, počítačové systémy a telefony. Vše poháněné proudem z vlastní hydroelektrárny. S tajnými východy a hlavním vstupem dost velkým pro tanky a nákladní auta. "Tehdejší US ministr obrany Donald Rumsfeld to komentoval v US televizním pořadu Meet the Press (něco jako Seznamte se, to je tisk). "Samozřejmě", řekl, "To je vážná věc. A není tam jen jedna taková. Je jich tam mnoho." Ve skutečnosti tam nebyla žádná. Někdo si tu ilustraci vymyslel." (Str,217)

Dnešní síť CIA. "Měli jsme min. jedny noviny v každém cizím hlavním městě, kdykoliv. " podle bývalého pracovníka CIA, který mluvil s NY Times." (Str.225)

"...šéfové Time byli tak ochotní, že jeden CIA pracovník řekl: "Nepotřebujete manipulovat např. magazín Time, protože tam jsou na manažerské úrovni lidé z agentury. Reader's Digest pravidelně publikuje CIA materiály, …" (str.228).

Dodávám: Time mj.. publikuje, myslím od května 2004, svůj seznam 100 nejvlivnějších lidí světa (a taky 50 nejlepších vynálezů roku, to v listopadu).

Irák, Libye, Kosovo.

Zmínka o Smith-Mundtově zákonu z roku 1948, "který zakazuje v USA šíření informačních kampaní navržených pro zahraničí" . (Str.246 ) Citovala jsem knihu. nikoli zákon. O něm jsem ve své knihovně nenašla nic, na Internetu jen velmi málo. Zkuste sami.

ČÁST ĆTYŘI: INTERNÍ PŘÍBĚHY

7.TEMNÁ UMĚNÍ:

Obchod s informacem. Jak asi tušíte, i koše jsou dobré.

8. NAHLÉDNUTÍ DO SUNDAY TIMES:

Insight (nahlédnutí ) byl také investigativní tým v Sunday Times. Poté, co byl Kim Philby jmenován šéfem protisovětských špionů v úplně novém odd. MI6, ho Insight odhalil jako agenta KGB. Tým vedl i kampaň za kompenzace pro 430 britských dětí, které se narodily bez končetin (aféra Thalidomid). Jak to bylo poté, co The Times a Sunday Times koupil v lednu 1981 Rupert Murdoch.

9. OSLEPENÝ POZOROVATEL (angl. observer, zde míněn britský nedělník The Observer)

10. AGRESE MAILU (míněn britský bulvární deník the Daily Mail)

 

Poslední slova knihy: "Na Columbia School of Journalism v New Yorku vystavili slova bývalého vlastníka a editora novin , Josepha Pulitzera: "Cynický, hrabivý, demagogický, úplatný tisk vyprodukuje včas (in time) lidi tak opovrženíhodné (base) jako je on sám." Patrně měl pravdu.""

 

 

 

Autor: Pokorná Mirka | pondělí 20.1.2014 18:07 | karma článku: 10,90 | přečteno: 686x
  • Další články autora

Pokorná Mirka

Asi přestanu psát blog

23.11.2017 v 12:43 | Karma: 16,70

Pokorná Mirka

Zákony profesora Parkinsona platí,

21.11.2017 v 15:19 | Karma: 18,69