Trojčata rostou a rostou.
Každému elektromobilistovi je jasné, že dnes budeme hovořit o jednom elektromobilu, který pod svými značkami vyrábějí tři různé automobilky. Citroen, Peugeot a Mitsubishi.
Možná si vzpomenete, že jste je i vy někde viděli stát, nebo jet. Takový úzký, dlouhý, s malými koly. Tichý a beze smradu. Takový divný malý auto – dalo by se říct typický elektromobil.
Tuším, že se jednalo o jedny z prvních elektromobilů, které se u nás daly oficiálně koupit. Vím i o několika majitelích, kteří je koupili nové v ČR a stále je vlastní. Nájezdy mají kolem 70–90 000 km a s auty jsou spokojeni.
Co mi řekli, když jsem se jich ptal na spokojenost:
„Je to malé a přesto rodinné auto, které nás (dva dospělí a dva mladiství) denně vozí v rozsahu 50 až 100 km. Díky automatické převodovce velmi snadno ovladatelné a z důvodu své malé váhy také mrštné auto do městského provozu. S ohledem na své vnější rozměry a veliký rejd předních kol (zadní náhon) nabízí obrovskou výhodu jednoduchého parkování v mezerách mezi ostatními stojícími vozy. Prostě běžně parkuji tam, kde se normální auto nevleze.“
Majitelé Ionů jezdí hlavně po větších městech – dojezd 100–130 km podle stáří baterky a celkového nájezdu. Jsou ale schopni opatrně projet i trasu Praha-Brno a zpět.
Když jsem chtěl, aby mi řekli, co si na tomto typu elektromobilu pochvalují – kromě již známých věcí společných pro všechny elektromobily (nízké náklady na provoz, žádná údržba, tichý, mrštný, rychlý…), tak mne celkem překvapili. Za největší výhodu považují to, že se s ním dá parkovat všude, kde se ostatní nevlezou. Slovy jednoho – stačí i malá škvíra mezi auty a mám zaparkováno. No a v Praze to mám zadarmo.
Parkování zdarma a ve všech zónách po Praze je velkým lákadlem pro hodně řidičů, kteří koupi elektromobilu teprve zvažují. Přitom ojetý Ion (nebo některý z jeho sourozenců) je nejsnazší a nejjednodušší volbou. Před rokem byla jeho cena v bazarech v zahraničí (podle výběru podle mých parametrů) 234 000 Kč (cena s DPH – všechny ceny v článku i grafech uvádím i s daní – tedy ceny konečné).
Koncem února 2018 byla cena o 23 000 Kč nižší. Jestliže proložím spojnici trendu, bude se za rok tento typ elektromobilu prodávat za 188 000 Kč. Spíše ale za ještě méně – v roce 2019 by už měl být konečně elektromobilový přetlak (TM3, Zoe, Škoda eCitigo, nové Citroeny, Opel Ampera a možná už i nějaký nový Číňan).
Ojetý Ion je fungující elektromobil s dojezdem cca 100–120 km. Záležet bude samozřejmě na nájezdu a jak se předchozí majitel staral o baterii. Nabíjel doma (pomalu), nebo na rychlonabíječkách? Začal nabíjet hned po dojezdu, nebo čekal na levnější tarif? Nabíjel doma v teplé garáži, nebo venku na mrazu? Venku za vedra, nebo v chládku garáže? Toto vše má vliv na životnost baterie.
V některém z minulých článků jsem psal, jak mi vyhovuje e-Up! (ano to je oficiální název elektromobilu).
Podle toho, jak velmi jsou spokojeni majitelé Ionů, jsem nahlodán si tento elektromobil půjčit a vyzkoušet, jestli by to šlo i s ním. Vždyť než jsem nasedl do eUpu!, měl jsem za to, že se s tím ani nedá jezdit.
Pravda, Ion vypadá velmi nedospěle – takové větší dětské autíčko, ale není to jen další z klamů mého myšlení, který mi brání se dobře rozhodnout? Řidiči Q7 a X5 by do takovéhoto auta asi nesedli, ale mám já snad nějaký problém se sebevědomím?
Ještě nedávno existovala v Brně půjčovna elektromobilů, ale nějak se jim to nerentovalo a tak zavřeli a auta rozprodali. Škoda, tam bych se asi domluvil. No nic, pokusím se domluvit na zapůjčení s nějakým elektromobilistou. Za chvíli bude Ampér a tam je elektromobilistů vždycky spousta. Vždy si přijdou poslechnout nějaké nové sliby.
A jak je to s cenami, stářím a nájezdem ojetých trojčat?
Popis: ceny v EURO s DPH, časový úsek 12/2016-02/2018
Jak je z grafu vidět, ceny trojčat postupně klesají – mírně. Za rok o 23 000 Kč (11%). Nájezdy postupně rostou – ale co je to 45 000 km oproti Ionům v ČR. Mají najeto kolem 100 000 km a pořád mají dobrou výdrž baterky. Spíš půjde o to zjistit, jak se o baterii staral předchozí majitel. Ukazuje se, že Iony z půjčoven, nebo od autosalonů – předváděcí – mnohdy nejsou dobrou volbou, protože jsou honěny co to dá – bez jakéhokoliv respektu.
Průměrný rok výroby byl 2011 a nyní stoupl o jeden rok na 2012 – tak by to mělo být. Leaf z minulého článku byl asi výjimkou.
No a v příštím článku se pokusím popsat svoje roční zkušenosti s dojezdem elektromobilů. Tak tedy příští pondělí.
Mirek Matyáš
Elektromobilní vize 2021
Už mě nebaví vyvracet nesmysly ohledně blackoutů, požárů elektromobilů a množství Temelínů, které budeme muset postavit kvůli elektromobilitě. Je to s ní v ČR podobně jako s Covidem. Patříme k nejhorším v Evropě.
Mirek Matyáš
Když prvenství neznamená vítězství.
Tak je to tady. Pamatujete si tu paniku na jaře, když v Itálii umírali lidé v přeplněných nemocnicích a my si říkali, že toto u nás nemůže nastat. Protože Itálie je prostě Itálie a asi to tam nedělají dobře?
Mirek Matyáš
To kvôli Vám.
Proběhlo naše ranní firemní sezení. Srovnáváme zde náš dlouhodobý odhad vývoje pandemie s realitou. Podle toho upravujeme provoz firmy. Náš odhad se pohybuje v 10 % toleranci. Zatím to tedy jde. Ale ...
Mirek Matyáš
Očekávání zázraku 2
Dnes jen krátce. Jaká je prognóza obratů naší firmy na rok 2021? A co všechno budeme muset udělat, abychom přežili? V návaznosti na předchozí ukecanej blog to dnes bude rychlé.
Mirek Matyáš
Očekávání zázraku.
Není vhodnější doba na očekávání zázraku než období vánoc a začátek roku. Dobu máme tedy stanovenou, ale co je to ten zázrak? Lze ho nalézt v grafu mezitýdenní změny počtu hospitalizovaných v ČR - který je uprostřed článku?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá
Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...
Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích
Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...
OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení
Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...
„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel
V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....
Prodej venkovského stavení s pozemky 2.415 m2, stodola, obec Heřmaň nedaleko měs
Heřmaň, okres Písek
4 490 000 Kč
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz