Prasata a elektromobilisti

Zase jedna povedená akce. Minulý fotoblog byl o vydařeném setkání na Bouzově. Tam bylo prase na rožni. Nyní to bude o srazu v Prčicích. Tam bylo prasat víc. Obě dvě byla elektromobilní.

Rád jezdívám na elektromobilní srazy do Prčic. Ten letošní byl již 12.tý. Spí se na louce ve stanech a vždy je tam i bohatý program. Člověk se tam dozví spoustu zajímavostí a drbů. Na každém srazu je i nějaká pěkná novinka.

Kdysi dávno jsem tam viděl první Teslu a svezl se. Rok po té, jsem se svezl s Leafem (byl tam s ním nějaký Němec) - srazy v Prčicích jsou vždy mezinárodní. Pak to byla P106, tu jsme si vyzkoušeli i řídit, já i manželka. Další rok jsme jezdili s Miou – ta se mi líbila ze všeho nejvíce a loni jsem řídil Zoe. Přijel s ní nějaký Rakušák v pěkném kroji.

Srazy si však pamatuji spíše podle „hvězd“ než podle ročníků. Na každém srazu je něco, co na sebe strhne nejvíce pozornosti. Letos to byla prasata.

Prasata a elektromobilisti

Svézt na praseti se chtěl každý. Zvlášť v neděli, kdy je vždy taková uvolněnější atmosféra – jezdil každý se vším co bylo k dispozici. Bílé prase s červeným koženým sedadlem a výrobním číslem 0002 bylo nejžádanější.

Prase číslo dvě

Jezdilo se i v eNV200 (Nissan), na elektromotorkách, Teslou, P106, e-up!em – ale prase je prase.

Zase prase

Kousek historie v novém obalu. Modernější, čilejší, elektrické. Když stojí na parkovišti, tak ho od svého stařičkého předchůdce téměř nerozeznáte. Mne například nejprve trkla kola. Před čtyřiceti lety vlastnil „pašíka“ strýček Janek a kola byla taková „květinková“. Nyní mají klasické kotoučové brzdy s pěknými prasátky.

Prasátko u prasete

Konal se i závod elektrokol do kopce. „Elektrokola“ předváděla úžasné kousky. No představte si „elektrokolo“ s výkonem větším než leckterý elektromobil. Tato kola dokážou při rozjezdu hrabat i 50 metrů a stále zrychlovat.

Ta fičící čmouha, to je elektrokolo

Na oběd byl guláš a tak se elektromobily byly nuceny poskládat na louku.

Elektromobilní louka 1

 

Elektromobilní louka 2

Diskuze na obědě probíhaly také o chaosu při výstavbě nabíječek v ČR. Elektromobilista se tak mnohdy neobejde bez povinné výbavy.

Povinná výbava elektromobilisty v zaostalých /méně rozvinutých/ krajích

 Při cestě zpět se dělaly testy rekuperace. E-up! „načerpal“ zpět z kopce 58% energie. Nissan eNV200 ale pouze 50%. Nejvíce kupodivu dokázaly nasosat energii elektromobily s tou nejstarší koncepcí a niklokadmiovými bateriemi. Ale testy rekuperace byly pouze provozní zkouškou na testování na delším kopci. Na podzim v Boskovicích elektromobilisty čeká sedmikilometrový kopec – a výsledky tedy budou více vypovídající.

Test rekuperace u elektomobilů

 

V neděli sraz končil. I když někteří přespali až do pondělí. Každý si odvážel nějaký ten zážitek, fotku, nebo právě elektromobilní časopis pod koženým sedadlem s plynovými vzpěrami.

Pěkné sedlo se vzpěrami

Při cestě ze srazu jsem si ještě udělal exkurzi u jednoho se zakladatelů elektromobility u nás, který si vyrobil i legendární ELVÍRU. Na obrázku je však první elektrokolo v ČR.

První elektrokolo v ČR

No a příště to bude zase o elektromobilech. Budu srovnávat meziroční provoz e-up!u.  V červnu 2018 jsem najel 4.255 km. Mimo ČR jsem byl i na Slovensku, v Rakousku a kousek od Polska. Před rokem (červen 2017) to bylo 4.632 km (minulé vyhodnocení je ZDE a ZDE) a tak je co srovnávat.

Na tento rok jsem se lépe připravil a tak hodnocení bude podrobnější. Bude tam i více informací, čísel a pocitů. Kdo přemýšlí o elektromobilu, má se na co těšit.

Některé údaje překvapily i mne. Praxe mnohdy převrátí naruby spoustu toho, co si člověk myslí, vyčte z prospektů nebo se dozví na konferencích.

 

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 16.7.2018 8:37 | karma článku: 16,41 | přečteno: 922x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07