Meziroční elektromobilní srovnání - část A

Rok se s rokem sešel a já již značně vybaven, porovnal jsem si, co se změnilo v cestování elektromobilem mezi červnovými měsíci (2017 a 2018).

Dobře si pamatuji, kolik času mě stálo vyhodnocení června 2017. Spousta fotek, zápisků, údajů od distributorů el. energie, dohledávání a upřesňující emaily. To už jsem nechtěl absolvovat.

Na druhou stranu větší odpovědnost. Slíbil jsem vyhodnocení ekolegům, kteří z minulých dat hodně čerpali (a někteří si i e-up! pořídili). Navíc z těchto dat, čerpají i někteří přednášející na konferencích, které se elektromobilitou zabývají. (Jak mi bylo sděleno :-)).

Vyhodnocená data se stávají žádanou součástí i elektromobilního občasníku. Času je čím dál méně a tak jsem přemýšlel, jak to zautomatizovat. Dozvěděl jsem se, že se snad u VW dá dokoupit nějaký systém sledování vozu Kár-net, nebo tak nějak. Tak jsem poslal dotaz na pronajímatele, zda se to dá zprovoznit … no a stále čekám na odpověď. 

Tak jsem skočil za klukama do Brna, řekl jsem jim, co mne trápí a co potřebuji a … druhý den mi fungovalo nějaké „sledování“ vozidla.

Údaje ze sledování mne překvapily. Vím sice, že mne sleduje Velký bratr Gůgl a možná ještě někdo, ale co se dá za měsíc nashromáždit - to mě nemile překvapilo. Ještě že máme to GDžíPRd. Jinak by se manželka mohla dozvědět, kam jezdím, když doma hlásím „na tenis“ :-)

Ze sledování vozidla vypadává spousta „nových“ zajímavých údajů a jejich vyhodnocení si vyžádá více času, než jsem předpokládal, proto udělám na blogu z vyhodnocení seriál. Nebojte se, nebude mít třináct dílů. Bude to pouze A, B a C. Dnes to bude o pocitech, příště o tvrdých datech a Céčko bude shrnutí a změny, které vyplynuly ze srovnání.

POCITY

Za měsíc červen 2018 jsem elektromobilem (e-up!) najel 4.254,58 km. V pohodě, v klidu, bez obav, že někde zůstanu viset. Takový ten „tísnivý“pocit dojedu/nedojedu mne opustil už někdy po 20.000 najetých ekilometrech.

Nabíječek a hlavně rychlonabíječek je tady (kolem Brna) již nespočet – a do konce roku 2018 (kdy mnohým končí termíny dotací) ještě přibudou. Jezdím s větší jistotou a dělám větší dojezdy na jedno nabití. U většiny zákazníků vím kam se napíchnout, když potřebuji. Cesty už neplánuji u map (Google / Seznam - tam je i výškový profil tratě, který se někdy hodí), ale ráno vyjedu a podle toho, jak se vyvíjí den, tak někde nabiji. Na rychlonabíječkách nabíjím pouze do 90 – 95 %. Většinou je to 5 až 10 minut.

Když mám někam jet, tak upřednostňuji elektromobil, jezdí se s ním lépe, všude se vejdu a po Brně je to pohoda. Dalo by se říci, že v něm zažívám méně stresu, než ve spalováku. Jestli je to tím, že nemusím řadit a mačkat spojku - nebo tím, že nesmrdí a je v něm ticho, to nevím - prostě s ním jezdím raději. Elektromobilů přibývá v ČR velmi pozvolna. Předpokládám meziroční nárůst o 40 – 50 % když se to bude brzdit a blokovat jako nyní a 60 až 70 % v případě rozumné podpory.

Na nabíječkách se potkávám se spoustou příjemných lidí, kteří se nemračí, ale naopak – usmívají se. Jestli je to tím, že plánují den jinak a že si dopřejí deseti, až dvacetiminutový odpočinek u nabíječky nevím.  Třeba to bude něčím jiným, ale nějak to funguje.

Tak tolik asi k pocitům. Jedním slovem - pohoda.

Hodně jsem najel v ČR – viz mapka. Byl jsem i na Slovensku, v Rakousku a kousek od Polska. Z časových důvodů jsem odložil víkendový pobyt v Polsku, jinak bych ve sledovaném měsíci najel o nějakých 500 ekm více.

Mapka cest s elektromobilem. Najeto za jeden měsíc (6/2018)

Nejzajímavější na mapce je to, že i když jsem za měsíc červen 2018 najel 4.254,58 km (což je hodně), stále se "motám" po stejných trasách. Není to tedy o tom jezdit republiku křížem krážem.

Možná i z toho pak vyplývá i to, že nemám problém s nabíječkami, když jezdím prakticky pouze tam, kde to znám.

Tady je průběh využití elektromobilu, kdy jsem za jeden den najel nejvíce 446,05 km.

Trasa Rosice – Laa an der Thaya – Rosice – Rychnov nad Kněžnou – Rosice.

Průběh dne s nejdelším nájezdem elektromobilu. /446,05 km/

Přemýšlím i o delších trasách. Chtěl jsem zajet o prázdninách do Norska podívat se, jak tam nefunguje to nabíjení, o kterém se všude píše. Ale kolega s Teslou bude ve vhodný termín ve Francii a u-p!em  nevím – cesta by byla o dva dny delší a nemám už o prázdninách tolik času. Již nyní mi schází dva týdny – tak možná příští rok.

Na závěr snad jeden malý bonbónek. Podařilo se mi zprovoznit online hlídání „stavu paliva“ u elektromobilu. Na tuto funkci jsem narazil náhodou a nechal jsem si ji zprovoznit pouze před dvěma dny – data tedy nejsou z 6/2018, ale jsou čerstvější.

I tak se nabízejí nové otázky. Vidíte ty dva píky napravo? Jeden je dobíjení do 100 % na rychlonabíječce a ten druhý je do plna (100 %) na domácím wallboxu (16A - 3,5kW). Proč do plna na rychonabíječce a do plna na wallboxu je jiná hodnota?

Křivka PHM u elektromobilu

Elektromobilita, to je ještě spousta nezodpovězených otázek. 

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 26.7.2018 7:08 | karma článku: 14,77 | přečteno: 740x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07