Malej - ale šikovnej
Nejdříve jsme si půjčili eGolf. Po dvou měsících testování v reálném provozu jsme zjistili, že s eGolfem je dojezd dostatečný – až zbytečně velký – od té doby jezdíme e-up!em. Má menší dojezd, ale také výhodnější pronájem. Nyní s ním jezdíme více než rok. Zkušeností na rozdávání.
Nejprve suchá čísla z prospektů:
Výkon: 60 kW. Zrychlení: 0 – 100 km/h: 12,4 s. Maximální rychlost: 130 km/h. Spotřeba energie: 11,7 kWh/100 km. Kapacita baterií: 18,7 kWh. Dojezd: 160 km NEDC
A pocity po ujetí 30 000 km?
Výkon: dostatečný. Zrychlení skvělé. Maximální rychlost - ještě by to chtělo tak 10 – 20 km rezervu. Spotřeba energie: do 11 kWh/100 km, když se snažím (nebo jedu dlouhé trasy), do 13,5 kWh/100 km, když jezdím kratší trasy a nemusím brát ohled na kapacitu baterie. Kapacita baterií: dostatečná. Dojezd: 100 km po dálnici, 120 – 130 km po okreskách a ve městě.
Automobil je vybaven interní nabíječkou a tak nabiji všude tam, kde je zásuvka. Elektromobil se nabíjí asi tak jako mobil. Strčíte nabíječku do volné zásuvky a nabíjíte. Výdrž baterií – zase tak jako u mobilu. Když přes noc nabijete, tak vám přes den bude dobře sloužit. Když mobil přes den moc používáte – hovory, stahování, internet, navigace – tak baterka slábne a je ho potřeba přes den znovu strčit na nabíječku – asi tak jako u elektromobilu, když ho přes den moc používáte.
Když mobil večer zapomenete dát na nabíječku, tak ho druhý den nelze moc používat – stejně jako když večer zapomenete strčit elektromobil na nabíječku.
Tolik vysvětlení pro naprosté laiky. Elektromobilů je totiž v ČR něco přes 2.000 kousků a mobilů téměř 10.000.000. Mnoho uživatelů mobilů řeší výdrž baterie u svého mobilu - ale nezabrání jim ho využívat. No, to je taky stejné, jako u těch elektromobilů, jenom že ty mobily denně spotřebují daleko více elektrické energie než ty elektromobily – o tom se diskuze nevedou – že kvůli tomu, abychom si mohli telefonovat a emailovat - spalujeme uhlí.
Zatím nikdo neřeší energetický mix u svého mobilu. Nebo snad budete telefonovat méně, abychom nespálili tolik uhlí. Nerozštěpili tolik jader uranu? Že vás to nikdy nenapadlo? Ale o tom, že elektromobily nejsou dost ekologické, na to narážím v článcích, v televizi, v diskuzích neustále.
Když jsem dobře nabíjel elektromobil, tak jsem v červnu 2017 najet 4 632 km v jediném měsíci. Nyní chystám srovnání po jednom roce. Opět červen, ale nyní 2018. Sám jsem zvědav, kam posunou roční zkušenosti spotřebu, počet nabíjení a nájezd kilometrů.
I když e-up! vypadá velmi nedospěle, už jsem si zvykl. U e-golfu jsem se naučil jezdit podle strašičísla. A u e-up!u je strašičíslo zhruba 4 × větší, než u e-Golfu - skvělé. Celkové rozpaky z velikosti vozu a jízdního komfortu překonala rychlost nabíjení. Když jsem na cestě domů poprvé nabíjel na Vystrkově, byl jsem v šoku. Strašičíslo ukazovalo ještě 37 kilometrů dojezd a další údiv přišel, když jsem napojil e-up! na rychlonabíječku. Stav baterie 34 %, doba dobíjení 17 minut – byl jsem zděšen, funguje to nabíjení dobře? Není ta nějaká chyba? Vždyť když jsem s eGolfem jel z Prahy tu stejnou trasu, tak nabíjel na té stejné rychlonabíječce daleko déle! Stihnu si za tak krátkou dobu koupit něco na zub a odskočít na záchod. Vždyť to je rychlejší než čepování LPG u Alfy se kterou jsem jezdil před tím!
Když jsem ještě jezdil Alfou, tak jsem si na trase Praha - Brno oblíbil čerpací stanici LPG v Mirošově, tak jako mnozí ostatní. Když k ní přijedu, bývaly přede mnou tak 2 až 3 auta. Čekací doba na načerpání plynu byla vždy něco mezi 10 a 15 minutami - včetně zaplacení. Nabíjet elektromobil VW e-up! je na Vystrkově tak „rychlé” jako čepování LPG do Alfy - a navíc od Alfy nemohu nikam odejít!
A opravdu, e-up! dobíjel něco přes 20 minut. Do 95 % jde nabíjení velmi rychle, ale posledních 5 % se značně zpomaluje. Já jsem však chtěl nabít na 100 %. Nevěděl jsem, co mě ještě čeká. Dnes mám s e-up!em hlavní trasy najety a tak když pospíchám, málokdy čekám do 100%. Poslední dobou se s ryhlonabíjením „zdržuji“ tak 5 až 10 minut -max.
Když jsem dojel domů, opět zbýval velký dojezd. E-up! mne neustále překvapuje. Krásně se s ním jezdí, úžasně rychle se nabíjí, ve městě se s ním všude vlezu a na dálnici je v pohodě. Stále ale nevím, co bude výhodnější. Pořídit si nový, nebo spíš ojetý.
Rozhodnutí o nákupu se blíží. Proto již více než rok sleduji, jak se vyvíjí ceny s ojetými elektromobily v zahraničí. Tabulky s ojetými elektromobily si vedu z toho důvodu, že čekám na okamžik, kdy se střetne křivka mých potřeb s klesající křivkou ceny. To bude vhodný okamžik pro pořízení elektromobilu. Zatím to vypadá na období konce letních prázdnin 2018, nebo snad v září – tam padají ceny ojetin nejvíce.
Jen krátce ke grafům - v číslech jsou elektromobily pouze z evropského trhu (mimo Estonsko – tak daleko se mi pro elektromobil nevyplatí jet). Funkční, nebourané, podle parametrů, které jsem si stanovil. Nezohledňuji příslušenství. Ceny jsou pro mne jako nejnižší možné, s DPH. Tedy ceny OD, níže si elektromobil koupit spolehlivě neumím. Počítám však s tím, že reálně mohu nakoupit elektromobil o 15 – 20 % dráž - se vším kolem toho – když pojede třeba až z Francie, testování trakčních baterií, papírování, atd.
Jak jsou na tom tedy e-up!y?
Na závěr pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné. První sledovaný měsíc je prosinec 2016, ceny jsou v eurech s DPH. Původní cenově nejnižší použitelný VW e-up!y se daly pořídit v průměru za 16 779 euro. Byly s nájezdem 9 500 km a rokem výroby 2013.
Po roce byly průměrné hodnoty 13 850 euro, nájezd 21 700 km a rok výroby 2014. Nájezd se zvýšil skoro dvakrát a cena padla téměř o pětinu. Na konci měsíce května 2018 se v nabídkách postupně začaly objevovat i e-up!y, které mají najeto zase o něco více a cena je zase lepší. 13 200 Euro, 29 400 km. Cena klesá velmi rovnoměrně. Průměrné nájezdy ojetin jsou zatím směšné. „Můj“ e-up! jezdí skvěle – a to má nalítáno již přes 50.000 km. Brzy proto nastane vhodná doba pro test trakční baterie, abych věděl jak „rychle“ stárne.
Ale o tom zase někdy příště – až po srazu blogerů a po srazu elektromobilistů.
Mirek Matyáš
HOP na špek.
Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.
Mirek Matyáš
Kolik platím za jednu kilowatthodinu?
Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.
Mirek Matyáš
Tak jakpak na tom jsme?
Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.
Mirek Matyáš
Sazby a tarify
Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.
Mirek Matyáš
Jak začít s elektromobilitou.
... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou
Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Přímý přenos Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Americký podmořský dron inspirovaný rejnokem už není jen vize, prošel testy
Americká společnost Northrop Grumman dokončila testy podvodního plavidla bez posádky (UUV) s...
Jako v komunistickém Československu. Britský novinář obviňuje vlast z cenzury
Velká Británie má problémy se svobodou slova, lidé se bojí říkat nahlas názory o kontroverzních...
Prodej apartmánu (studio) s dispozicí 1+1 Boa Vista, Kapverdy
Sal Rel, Kapverdy
2 140 000 Kč
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz