171| Jak se jezdí vlakem ... v Japonsku?

Pozor - uwaga - vnimanie - achtung - attention - attenzione! Veškerá data jsou čerpána jenom z mé chatrné paměti (v 11/2019), takže neručím za 100% objektivitu. Díl 1. Vlaky v JPN, oblast Kjóto plus Jo-yo. Prémie - Shinkansen. 

Nejprve je třeba se do toho japonského císařství dostat. Nejlíp to vyjde letadlem, nejbližší letiště pro mne je Krakov (asi 150 km). Cesta přímá, po dálnici, pouze v Katovicích jsem měl odbočit. Neodbočil, zabloudil a málem zmeškal odlet... Co mě tedy čeká? Slabé dvě hodinky letu do Helsinek (malým airbusem, typ nevím, jen uspořádání sedadel 3/3). Po 3 hodinách odlet do Osaky (velkým airbusem (3/4/3), 12 hodin letu), pak hodinu busem a 20 minut taxíkem. Celkem 23 hodin na cestě. Ale pojďme už k fotkám (vynechávám letiště), budu se snažit u každé napsat nějakou pikošku - česky zajímavost.

Typická maloměstská ulice: silnice, kde se 2 auta nevyhnou a vedlle dvojice kolejí (vlaky se vyhýbají bez problémů). Železnicí se přepravuje cca 80% obyv., na delší cesty i více! Zeleznice je soukromá a vlastní ji 2 subjekty.
Na koleje se vměstná všech 5 tříd: lokálka stojící v každé stanici s možností přestupu na cca každé páté stanici do spěšného vlaku, expres ... až po super expres jenž staví pouze na konečné / na obr. čekající lokálka, expres projede, spěšný zastaví
Lokálka do Kjóta. Odhadem 20 stanic - 40 minut. Pokud přestoupím, budu tam za 25?
Každá linka, každá třída  má svůj typický nátěr. Zajímavost: nikde jsem neviděl posprejované vagóny, ani poškrábaná okna!
Vlaky se liší stářím, designem, nátěrem, komfortem - však jedno mají stejné, zpoždění u 10%  spojů. Že je to moc?Jak se to vezme, za zpožděný vlak se považuje příjezd po jedné minutě, v Itálii prý po 15. U nás?
Pohled z kabiny řidiče
Kjóto - bývalé císařské město
A další vlaková souprava
Obr. naváděcí systém OK. Pár dat: první vlak 1.10.1964, série 0, rychlost 210 km, dnes 8 linek, nejrychlejší 320 km, provoz 6-24h, v noci údržba tratí, vagon 25 m, vagonů 8 až 16 - délka vlaku až 400 metrů
Shinkansen má vlastní trať i nástupiště,
Interiér - rozhodně širší než v pendolínu (tam sedačky 2/1) a výrazně více místa pro nohy. Pocit z jízdy? Tak ten je pendolínu hodně podobný, tu stovku kilometrů navíc moc nevnímáte. Pouze chybí různá skřípání, vrzání skříně a klapot kol
Shinkanzen připravený k odjezdu
Abraka dabra - Japonci zmizeli. Ne všechny linky jezdí maximálkou. Obecně platí: čím novější trať, tím vyší cestovní rychlost (240 - 320 km). Zajímavost: při zemětřesení v 03/2011 poničeno 375 km tratí, 8 000 pracovníků za 49 dnů vše zprovoznili
První vagon soupravy Shinkansen A700 v muzeu železnice v Kjótu. Odpověď na kvíz: jedná se o pojistky - aretaci opěradla. Po uvolnění lze překlopít opěradlo, sedadlo je tak vždy po směru jízdy! sedadlo
Muzeum je rozsáhlé: průřez historií i reálnými vozidly, statické exponáty, venkovní projížďky, filmy, modely, trenažéry - bolí nohy i záda, takže ani nevím, co je to za mašinu ... podle vnějších znaků (komín a kola) soudím, že jde o parní lokomotivu, 18.

No a to je všechno. Pokud bude zájem, mohu nabídnout téma doprava obecně - od letadla po tramvaj, samostatnou kapitolou jsou SUVéčka - velkoprostorová auta připomínající kredenc na kolekáčkách, kuriozity, kláštery, obchody a restaurace, Hirošimu. Jak poznám zájem? Řekněmež karma nad 15? Mějte hezký den!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Milan Vít | pondělí 6.9.2021 6:00 | karma článku: 20,12 | přečteno: 347x
  • Další články autora

Milan Vít

37 / Dopis 16 leté dceři

29.1.2024 v 6:30 | Karma: 14,01

Milan Vít

35 / 100 let

21.3.2023 v 6:55 | Karma: 9,10

Milan Vít

34 / Už jsem i já prozřel...

20.3.2023 v 6:30 | Karma: 19,10

Milan Vít

33 / Jak se nás moc nesešlo

24.10.2022 v 6:06 | Karma: 10,22

Milan Vít

32 / Dvojím pohledem

18.10.2022 v 7:20 | Karma: 9,67