Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zrušit SFDI? Šílené nápady do dopravy nepatří.

Státní fond dopravní infrastruktury je již dlouho trnem v oku ministra financí Miroslava Kalouska. Již podruhé během jednoho roku navrhuje jeho zrušení s odůvodněním, že to ušetří stovky miliónů korun. Na škrty je pan ministr expert, o tom nemůže být sporu, ovšem v tomto případě se chová jako pověstný Cimrmanův šachista. Ten se tahem na G12 ocitl zcela mimo šachovnici a zaznamenal tak první out v dějinách šachu.

Primárním úkolem SFDI, jak již z názvu vyplývá, je rozvoj, výstavba, údržba a modernizace silnic a dálnic, železničních a vodních cest. To, že se tak neděje, respektive děje v míře malé, je bezesporu jedno z největších selhání, kterého jsme dnes svědky. Personální rošády pod tlakem politiků a lobbistů, netransparentní hospodaření, krácení rozpočtu, neexistence koncepce, nedostatečné čerpání dotačních titulů... Chyb v řízení fondu a jeho hospodaření je celá řada. Nic to ovšem nemění na jeho poslání. Zrušením fondu tyto problémy nejen že nezmizí, ale naopak ještě více se znásobí. Postupně se začne naplňovat krizový scénář, kdy budou muset být pozastaveny prioritní dopravní projekty kofinancované z Evropské unie a dále pak i stavby financované z národních zdrojů.

Stav tuzemských silnic a dálnic netřeba příliš komentovat. Prakticky každý den se jako řidiči musíme vypořádat s řadou „kočičích hlav“, boulí a děr. Odborníci se shodují, že  pro dobudování základní dopravní sítě v ČR a dosažení alespoň  standardního technického stavu je potřeba přibližně 1,3 až 1,5 bilionu korun. Takovými prostředky pochopitelně náš stát nedisponuje. Pomoci měly evropské peníze. Situace je však více než dramatická. Již dnes hrozí, že se díky omezování investic do dopravních staveb nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava vyčerpat desítky miliard korun. Zrušení SFDI bude znamenat převedení této agendy jinam, což zapříčiní další časovou prodlevu, takže namísto šetření se dostaneme do ještě větší ztráty. A to se v dnešní turbulentní době projeví takřka okamžitě. Nejen tím, že nepostavíme a neopravíme silnice. Rozvoj dopravy totiž velmi úzce souvisí se zaměstnaností, je motorem ekonomiky regionů a tím i celého hospodaření státu. Chyba, kterou chce ministerstvo financí udělat, se tak velmi brzy projeví například ve sníženém výběru daní a plateb DPH od jednotlivých firem.

Každý by očekával razantní reakci ministra dopravy. Právě on by měl plamenně hájit zachování SFDI. Je pro to i dostatek pádných argumentů. Tato vláda má totiž dopravu mezi svými prioritami a z rozpočtu jí nechtěla vzít ani korunu. Opak je však pravdou a do výstavby a údržby silnic a železnic stát investuje čím dál méně finančních prostředků. Pavlu Dobešovi nelze upřít snahu o hledání řešení. Jeho návrhy však postrádají logiku, smysl a koncepci. Právě dnes, kdy by mohl odbornou i laickou veřejnost přesvědčit o vlastních vizích, mlčí. V době, kdy je v ohrožení celý, víc než deset let budovaný systém financování dopravních staveb, jen přihlíží chystanému totálnímu rozvratu a devastaci celého rezortu. Právě to je důkazem, že na řízení ministerstva dopravy nestačí. Přidáme-li nejasnou personální politiku a neschopnost řádně čerpat evropské prostředky, je zřetelné, že východiskem je buď jeho odvolání, nebo vlastní rezignace. Už jeden Dobeš ostatně kvůli nečerpání evropských peněz z této vlády odešel.

Nápad na zrušení SFDI je z kategorie šílených. Již od samého počátku bylo účelem tohoto fondu potlačovat výkyvy ve financování výstavby a údržby dopravní infrastruktury a napomáhat tak k zajištění zaměstnanosti především ve stavebních profesích. Namísto jeho rušení je potřebné nastavit jasná pravidla hospodaření fondu, obnovit kontrolní mechanismy a zasadit se o transparentnost vynakládaných finančních prostředků. Chápu snahu o šetření, ale toho nedosáhneme tím, že zrušíme klíčovou instituci pro financování dopravní infrastruktury. Cesta výhledů a deklaratorních harmonogramů nikam nevede, protože se tyto dokumenty mění v podání této vlády v bezcenný cár papíru. Řešením je poctivé nastavení systému. K jeho stabilitě by výrazně přispělo zvýšení podílu z výnosu spotřební daně z minerálních olejů. Tato daň přinese státní pokladně ročně přibližně 80 miliard korun a v drtivé míře ji vytváří právě uživatelé našich dopravních cest. Dnes putuje do SFDI 9,1 % z této daně. Myslím si, že je reálné hovořit o požadovaném podílu na této spotřební dani ve výši 40 procent. Nemuselo by se jednat o skokové zvýšení, ale o postupné navyšování částky o 10 – 15 % ročně. Hovořím tak o zavedení principu uživatel platí. Ten, kdo užívá infrastrukturu, musí zároveň přispívat na její obnovu. Zvýšení podílu SFDI na spotřební dani z minerálních olejů je tak logickým výstupem. Podpořit by ho měl proto každý racionálně uvažující politik.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Milan Chovanec | pátek 30.3.2012 10:51 | karma článku: 12,58 | přečteno: 836x
  • Další články autora

Milan Chovanec

Kdo drží „černého Petra“

Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.

29.2.2016 v 13:27 | Karma: 36,93 | Přečteno: 2296x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Co se to vlastně v Evropě děje?

Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.

29.7.2015 v 19:40 | Karma: 25,95 | Přečteno: 4207x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom

Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.

18.6.2015 v 14:36 | Karma: 44,46 | Přečteno: 7504x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Odměňování úředníků není gordický uzel

Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.

14.4.2015 v 12:38 | Karma: 11,62 | Přečteno: 796x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Pozitivní signály

Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.

20.2.2015 v 16:53 | Karma: 12,25 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Putin se na inauguraci ujal dalšího mandátu, čekají se změny ve vládě

7. května 2024  10:11,  aktualizováno  12:17

Ruský prezident Vladimir Putin při úterní okázalé inauguraci v Kremlu zahájil svůj pátý mandát v...

Našli jsme odposlech, mysleli Poláci před jednáním vlády. Omyl, šlo o ozvučení

7. května 2024  9:39,  aktualizováno  12:05

Zařízení, které našly polské bezpečnostní služby v Katovicích v sále, kde se sejde polská vláda,...

Na Pražském okruhu se převrátil náklaďák, přes svodidla omezuje oba směry

7. května 2024  11:14,  aktualizováno  11:46

Na druhém kilometru Pražského okruhu u Jesenice havarovalo nákladní auto, které se převrátilo na...

Rusko přestalo používat Kerčský most, armádu radši zásobuje po nových tratích

7. května 2024  11:44

Rusko k dodávkám vojenské techniky invazním jednotkám na Ukrajině přestalo používat Kerčský most,...

  • Počet článků 97
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1379x
Ministr vnitra České republiky, poslanec, před zvolením do Poslanecké sněmovny ČR hejtman Plzeňského kraje. Než se stal hejtmanem, pracoval jako první a ekonomický náměstek hejtmanky. Od roku 2002 do roku 2010 působil jako člen Rady města Plzně, kde byl od roku 2006 také předsedou kontrolního výboru. Je členem ČSSD od roku 1997, od ledna 2011 je jejím předsedou v Plzeňském kraji. Milan Chovanec je také na Twitteru.

Seznam rubrik