Veřejná doprava na slepé koleji

Vláda by měla přiznat barvu a ohlásit, že veřejnou dopravu hodlá odstavit na slepou kolej. Slepá kolej, podle drážního slovníku též kusá, je trať, která už nikam dál nevede a na konci má umístěné zarážedlo. Zarážedlem je v tomto případě zásah ministra financí, který snižuje dotace na regionální dopravu. To v konečném důsledku znamená, že některé spoje zaniknou a prodlouží se intervaly těm ostatním. Jinými slovy výrazně se zhorší dopravní obslužnost. A to prosím v rámci celé republiky. Černého Petra navíc „odpovědný“ kabinet přehazuje na kraje. Ty by měly vše vyřešit. Jim má lid spílat. Oni jsou přece na vině. Vedou je totiž politici z těch „protivných opozičních“ stran.

Množství peněz, které vláda dopravě přidělila, odporuje všem ekonomickým příručkám a doporučením. Je v rozporu s memorandem, které ne až tak dávno podepsal premiér Fischer. Dokonce jde i proti vládnímu programovému prohlášení, ve kterém ministři včele s premiérem slíbili rozvoj dopravy a zlepšování dopravní obslužnosti. Opak je v tomto případě pravdou. Význam veřejné dopravy jako rozhodujícího prvku pro mobilitu a pro podporu růstu ekonomiky tak pravicoví politici zřejmě nepochopili, a nebo (o to hůře) chápat nechtějí.
Páni ministři by měli jasně říci, že nechtějí podporovat dopravu v dosavadním rozsahu, že v příštích letech na to už prostě nebudou dávat peníze. A to mimo jiné i v souvislosti s plánovaným čerpáním finančních prostředků z fondů EU. Měli by jasně říci, že veřejná doprava není strategicky zásadně důležitá oblast a budování dopravní infrastruktury nepatří mezi vládní priority.  Je mi líto, ale musím konstatovat, že ministerstvo dopravy, které řídí již více než rok zástupci VV, neprojevilo žádnou snahu tuto destabilizaci jakkoli napravit či zastavit. Svým nekoncepčním jednáním v posledních měsících tak zřetelně ministerstvo napomáhá budoucí faktické likvidaci celého resortu.

Regionální doprava pod taktovkou vlády právě projíždí výhybkou. Jede na slepou kolej a vítá ji návěst Konec vlakové cesty - posun zakázán.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Milan Chovanec | sobota 1.10.2011 10:25 | karma článku: 11,71 | přečteno: 964x