Ministerstvo dopravy je ve fázi rozkladu
Další snižování investic do dopravní infrastruktury v příštích letech, proti kterému ministr Pavel Dobeš překvapivě neprotestuje, znamená navíc praktickou paralýzu celého systému. Fráze o modernizaci a konkurenceschopnosti, které dnes kdekdo používá pro obhajování nesmyslných škrtů, jsou v případě dopravní infrastruktury zcela „mimo mísu“. Investice do dopravní infrastruktury jsou všude ve vyspělém světě vnímány jako motor ekonomiky. Snad jen u nás je to přesně opačně. Škrty v dopravě a podvázání investic lze označit za šlápnutí na brzdový pedál, který se téměř okamžitě projeví v celém hospodářském sektoru. Útlum stavebnictví a s tím spojené zvýšení nezaměstnanosti v řadě regionů jsou tak první negativní důsledky těchto nesystémových a nelogických kroků.
Rezort dopravy se do této tristní situace nedostal ze dne na den. Vše začalo nenápadně, již před několika lety, pod dohledem ministra Řebíčka (ODS). Namísto strategicky významných dopravních tepen, naplánovaly se silnice vedoucí odnikud nikam. Výběrová řízení, pokud se konala, byla zahalena závojem tajemna, radostně a vesele se proplácely vícenáklady a vícepráce. Právě to je příčinou toho, že klíčové dálnice dnes chybí. Stejně jako peníze na jejich výstavbu, které se záhadně rozpustily. Nutné je k tomu přičíst fakt, že tři čtvrtiny všech našich silnic jsou navíc v kritickém stavu a finance na jejich opravu taktéž nemáme. Nekompetentnost, diletantismus, šlendrián. Kdo čekal změnu, spojenou s příchodem VV do čela ministerstva dopravy, ten se však velmi spletl. Za téměř dva roky nepředložil nikdo žádnou smysluplnou koncepci, strategii ani dlouhodobý plán výstavby. Úloha ministerstva se smrskla na záplatování těch největších děr a povinnou stafáž při otevírání nových, několikakilometrových úseků dálnic. Pokud by dnes někdo přišel s nápadem zrušit ministerstvo dopravy, nikdo si toho ani nevšimne a možná ještě nějakou tu miliardu ušetříme.
Nelze jen nečinně přihlížet chaosu a postupné likvidaci celého rezortu, jak se to v současnosti děje. Primárně je nutná dlouhodobá koncepce a především jasná a srozumitelná strategie financování. Jedná se nejen o důsledné čerpání fondů EU, ale především o navýšení národních prostředků. Součástí by mělo být například zvýšení podílu Státního fondu dopravní infrastruktury na výnosu spotřební daně ze současných 9,1% na 25%. Jen toto opatření by navíc přineslo ročně 13 miliard korun. Dalším systémovým opatřením je fixace minimální výše ročních výdajů do dopravy k výši HDP. To vše pod zcela transparentním dohledem a kontrolou každé vydané koruny. Právě tyto kroky směřují k dlouhodobé stabilitě a rozvoji dopravní infrastruktury.
Milan Chovanec
Kdo drží „černého Petra“
Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.
Milan Chovanec
Co se to vlastně v Evropě děje?
Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.
Milan Chovanec
Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom
Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.
Milan Chovanec
Odměňování úředníků není gordický uzel
Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.
Milan Chovanec
Pozitivní signály
Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Kácíš? Pak sázej či plať. Novela zákona zpřísní podmínky kácení stromů
Premium Pokuta až milion pro jednotlivce, až dvacet milionů pro firmu. Tedy desetkrát víc než nyní. Takové...
Padlého rudoarmějce oplakali u Rudolfina. Jenže ho zabili sami Sověti
Seriál Je to snad nejslavnější fotografie z květnového osvobození Prahy a dlouho se věřilo, že Georgij...
Princezna z Kremlu. Touha po diamantech se stala Brežněvově dceři osudnou
Premium Letos uplynulo 95 let od narození Galiny Leonidovny, dcery sovětského generálního tajemníka Leonida...
U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník
Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...
- Počet článků 97
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1379x