Jaké jsou úmysly vlády s veřejnou dopravou?

Naprosto nesmyslné zdražování veřejné dopravy čeká od příštího roku občany České republiky, v případě Českých drah pravděpodobně již od prosince. Díky zvýšení snížené sazby DPH z deseti na 14%, které přes odpor ČSSD, odborů, ale i expertů z vládního NERVu prosadil vládní kabinet, podraží cesta do zaměstnání miliónům lidí. Zdražení veřejné dopravy odnesou pak nejvíce rodiny s dětmi, senioři, nízko a středně příjmové kategorie obyvatel.

Razantní zvýšení cen v řádu několika procent (někteří dopravci již dnes hovoří o pěti procentech) jde na vrub nepromyšleným krokům této vlády. Zvyšování cen ve veřejné dopravě je tak první obětí, kterou přinese 90% obyvatel této země na oltář hazardním „reformním“ experimentům současné vlády.

Zvýšení DPH, které je příčinou současné vlny zdražování v celém sektoru dopravy, nebude znamenat jen citelný zásah do peněženek všech obyvatel, ale v konečném důsledku se projeví i v úbytku cestujících, kteří denně MHD a vlaky využívají. Úbytek počtu cestujících v hromadné dopravě navíc vyvolá potřebu dalšího zvyšování cen. V souvislosti s redukcí dálkových spojů a neochotou podporovat regionální železniční dopravu tak stát pomalu ale jistě zatlouká veřejné hromadné dopravě symbolický hřebík do rakve.

Ceny za dojíždění hromadnou dopravou jsou již dnes pro mnoho lidí na hranici únosnosti. Další zdražování tak považuji za zcela asociální opatření, navíc bez viditelného efektu na zkvalitnění služeb pro občany. Vždyť jediným cílem těchto kroků je zvyšování tržeb státu, lidé však za více peněz s větším komfortem nebo alespoň odpovídajícími podmínkami ve veřejné dopravě počítat nemohou. Vláda, která svévolně chystá lidem takto mohutné zdražování, se ocitá v offsidu a její ministři stojí doslova proti všem.

Ve světle ohlášeného zdražení jízdného ve veřejné dopravě se navíc jeví nedávné snížení cen jízdného Českých drah na trase společné s konkurenčními linkami RegioJet jako systém pokus-omyl, kterým České dráhy vedou svou obchodní politiku. České dráhy přitom již v pondělí oznámily, že od nového jízdního řádu v prosinci také zvýší ceny. To vše jen ukazuje na to, že tato obchodní společnost není v kondici čelit přicházející konkurenci.

Je pro mě navíc nepochopitelné, že vláda ani neuvažovala o udělení výjimky na DPH u vlakových jízdenek. Železniční doprava by pro vládu měla být jednou z priorit, České dráhy jsou navíc státním podnikem. Ani jim se ale zvýšená DPH nevyhne a nutně se musí projevit i v ceně jízdného. Kde se však tyto rádoby „reformní“ kroky české vlády projeví nejvýrazněji? V peněženkách většiny občanů. Negativně, bohužel.  

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Milan Chovanec | středa 5.10.2011 9:59 | karma článku: 13,79 | přečteno: 910x