Filmy bez závěrečných titulků a další zlozvyky našich televizí

Dnešní hejt je o jevu, který mě dohání k nepříčetnosti. Je to totiž osekávání konců filmů vysílaných komerčními televizními stanicemi.

Tyto televize mají s divákem uzavřenou nepsanou smlouvu, již lze shrnout do věty: Nabízíme ti své vysílání zdarma výměnou za to, že ho zkonzumuješ prošpikované reklamou. Na tom není v zásadě nic špatného, divák dohodu buď přijme, anebo filmy na takové stanici sledovat nemusí.

Právě tak je svobodná volba stanic, co a jak budou vysílat. Ale jak už to bývá, svoboda nikdy není absolutní, a proto jsou i v tomto oboru vymezená pravidla. Nemůže se vysílat úplně cokoliv (např. nacistická propaganda) nebo kdykoliv (sex a násilí před 22. hodinou). Jsou předpisy na maximální podíl reklamy ve vysílání, dokonce i předpisy na úroveň hlasitosti reklamních vložek. Na to vše takzvaně dozírá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Tento dozor je ovšem velmi laxní. Dochází k šizení spotřebitele, a to takovému, že nechvalný problém šizení míry piva v restauracích je proti tomu naprosto banální.

 

Závěr filmu (který byl už předtím aspoň třikrát-čtyřikrát přerušen reklamními a upoutávkovými vložkami), na stanicích skupin Nova či Prima leckdy vypadá tak, že po několika sekundách závěrečných titulků se jejich obraz náhle smrskne do rohu. Tam zabírá asi 1/11 původní celoobrazovkové plochy, zatímco na většinové ploše začínají běžet vizuální i zvukové upoutávky na další pořady. Zmenšené titulky takto běží klidně zbývající dvě tři minuty, anebo jsou podle potřeby kdekoliv utnuty. Samozřejmě jsou naprosto k nepřečtení a divákovi je upřen i jejich zvukový doprovod. Chováním televizních stanic je celistvý zážitek z filmu tímto způsobem naprosto zkažen.

Stanice Novy tyto případy znásilnění závěrečných titulků modifikovaly tím, že naskočí (celoobrazovková) informace s několika účinkujícími herci, popř. jejich dabéry a režisérem – asi na pět sekund, a šlus!

Tak takhle ne, vážení!

Chápu, že titulky u moderních filmů se neskutečně rozrostly a trvají-li např. u 90minutového filmu čtyři minuty, je to téměř pět procent veškerého času. Ale film je umělecké dílo zrovna tak jako socha, obraz, kniha a titulky jsou jeho „popisek“. Trouflo by si nějaké nakladatelství vydat 200stránkovou knihu, jejíchž asi posledních deset stránek by bylo šíleně zmenšených a obklopeno reklamou na další knihy nakladatelství? Zrovna tak v galerii chceme vidět obrazy mistrů v původní velikosti, tak jak je vytvořili, a nikoli v nějaké pidizmenšenině obklopené reklamou na příští výstavy. A tak podobně.

Jistěže tvůrci, držitelé autorských práv, distributoři atp. povolují ve smlouvě přerušování svých filmů vkládanou reklamou. Ovšem povolují v těchto smlouvách také „uříznutí“ závěrečných titulků, které často provází ústřední melodie, někdy třeba i nepovedené záběry z natáčení atp.? Věřím, že nikoli. A proto tímto vyzývám slovutnou Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, aby se popsaným jevem konečně laskavě začala zabývat a učinila mu přítrž. Od těch stanic to čekat nelze. Jestliže jsem jako divák strpěl, že mi televize 90minutový film prodloužila reklamami a upoutávkami o dalších 20 minut, tak trvám na svém právu, že si v závěrečných titulcích chci přečíst, kdo je podepsán např. pod kostýmní výpravou, kdo byl kameramanem, kdo autorem hudby atd. Viděl jsem všechny vnucené vložené reklamy, chci vidět film i s celými titulky. Tak chápu smlouvu mezi televizí a divákem a hlavně mezi televizí a poskytovatelem filmů. Ale to asi Radu vůbec nezajímá.

Konkrétní připojené ukázky jsou sice staršího data, ale jen dokládají, jak dlouho již popisované jevy trvají.

*************************************************************

Popis následujících tří obrázků:

TV Nova, 28./29. 9. 2013, Zachraňte vojína Ryana. Film trvá 2 hodiny 40 minut 20 sekund včetně závěrečných titulků. Vysílaná verze skončila po 2 hodinách 35 minutách a 58 sekundách. Závěrečné titulky trvaly 4 sekundy, o které se rovným dílem podělily dva takovéto záběry. Divák byl ošizen o další tvůrce osmioskarového filmu jakož o závěrečnou hudbu. Druhý snímek je momentkou autentických titulků z dřívějšího vysílání.

Prima, 11. 1. 2015 ve 22:00 h, končící film Žhavé výstřely 2: Ve velkém horním okně běží upoutávka na film Hadí oči (Za chvíli) – ve vizuální i audio formě. V maličkém okně vpravo dole (červené orámování autor) běží originální závěrečné titulky filmu, samozřejmě zbavené původního ozvučení. Tato ploška s dobíhajícím filmem představuje 9,45 % celé obrazovkové plochy a text titulků je naprosto nečitelný.

**************************************

Mimochodem, aby se snad veřejnoprávní televize teď nezačala naparovat. Zaprvé, zmíněný jev jsem myslím zatím například nezaznamenal ani u rovněž komerční stanice Barrandov. Zadruhé, Česká televize se tak trochu podobně chová především u sportovních přenosů. Skončí fotbalové utkání, doznívají emoce, jedni se radují, slaví s fanoušky, druzí jsou smutní, trenér letí protestovat k rozhodčím, ale pár sekund po závěrečném hvizdu se rychle zařadí reklama. A na utkání se vrátíme, když ty prvotní emoce odezněly a je již poněkud »instantno«, poté, co nejprve vyhovíme inzertnímu partnerovi (když už se předtím během utkání ikskrát v rohu objevilo logo sponzora pořadu). Ani tohle se mi nelíbí.

Nebo jiný veřejnoprávní příklad, ČT 2 krátce po půlnoci předělující září a říjen 2013. Po filmu Mzda strachu končí titulky obrazové i dabérské: „… Česká televize dva ti-“. Zbytek letopočtu jsme se nedoslechli, poněvadž okamžitě HONEM-HONEM musela RYCHLE-RYCHLE následovat upoutávka „Za chvíli“ na další film, na jiný pořad a vlastní e-shopping, aby vrtkavý divák měl o jednu sekundu méně času než ty následující 2,5 minuty do příštího filmu a nepřepnul nám na jiný kanál.

Patrně mi diskutující k článku doporučí, ať tedy chodím na filmy pouze do kina nebo je sleduji výhradně na placených kanálech a na sport chodím osobně na stadiony.

Jsem snad jediný, komu popsaný jev vadí?

 

Poslední obrázek je bonbónek tak úplně s tématem nesouvisející, ale aby se v jednu chvíli propagovaly hned dva pořady (v zelených obdélnících), to už TV Barrandov opravdu přehání. Vážně si v této televizi myslí, že vysílané filmy jsou pouze kulisou pro upoutávky na další pořady? Nebo mají dojem, že jejich stanici sledují pouze slabomyslní, kteří si dají všechno líbit?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michal Ptáček | čtvrtek 26.1.2017 8:30 | karma článku: 40,54 | přečteno: 5725x
  • Další články autora

Michal Ptáček

Jak jsem ušetřil za elektřinu

31.1.2023 v 16:20 | Karma: 13,89

Michal Ptáček

Fotbalový šampionát ... a my

12.12.2022 v 13:30 | Karma: 8,50

Michal Ptáček

Kdo vyhraje fotbalovou ligu?

1.8.2022 v 21:45 | Karma: 4,21

Michal Ptáček

JIPka parkovala v Lánech

11.10.2021 v 15:50 | Karma: 25,71