Paris Photo 2013

... aneb jak během prvních pár vteřin pochopíte, že pravděpodobně umění vůbec nerozumíte... :-)   

Paris Photo 2013

„19th century, modern and contemporary photography in the heart of Paris -  17th edition at the Grand Palais 14 - 17 NOV. 2013“

   

Místo: Pařížský výstavní palác - Grand Palais

Čas: třetí listopadový víkend – čtvrtek 14. 11. až neděle 17. 11. 2013

Kdo: 136 galerií a 28 vydavatelsví knih o fotografii, stovky tisíc fotografií

Komu:  tisíce návštěvníků – číslem  55 239 - ať už z oblasti odborníků, laické veřejnosti či turistů 

 

Překrásná architektonická stavba v srdci Paříže, Grand Palais, postavená k příležitosti světové výstavy v roce 1900 hostila letos již 17. ročník největšího a nejprestižnějšího evropského fotografického veletrhu. Své „nejlepší kousky“ zde v průběhu čtyř listopadových dnů představilo přes 130 světových galerií, z nich největší zastoupení měla Paříž, spoustu vystavovatelů přijelo z New Yorku, Londýna, ale i z ostatních světových metropolí (Berlín,  Tokio, atd.)

V rámci partnerského zastoupení měli své minivýstavy BMW, Giorgio Armani, J.P. Morgan či SFR Jeunes Talents (kde vás v miniateliérku mladí a nadějní fotografové umělecky vyfotili (v rámci aplikace Instagram) a vy tak máte památku na návštěvu tohoto svátku fotografů).

V rámci veletrhu je také udělovaná cena „Fotokniha roku“ -  Paris Photo-Apreture Foundation Photobook Award, letos již 3. ročník. Z finálového výběru třiceti nejlepších fotoknih byla v první kategorii jako „První (foto)kniha“ vybrána práce Óscara Monzóna s názvem KARMAS, zachycující dramatické situace v interiérech automobilových aut (editoři RVB Books, Paris/ Dalpine, Madrid). „(Foto)knihu roku“ vyhrála jihoamerická fotografka Rosângela Rennó se svým titulem A01 [COD.19.1.1.43] — A27 [S | COD.23] (editor RR Edições, Rio de Janeiro), zdůrazňující „mizení věcí“, což je prezentováno také jako metafora samotné fotografie.

Veletrh je doprovázen několika tematickými přednáškami a konferencemi – La Platforme Paris Photo 2013, letos věnovanými třem tématům – „Fotografie jako důkaz světa“, „Naučné představy“ a „Fotografie, malířství, jsou nějaké limity“? 

Atmosféra… neuvěřitelná, dle obrovského počtu návštěvníků - dav, který se chvílemi nepříjemně zhušťoval (ale celkově se dalo vychutnávat si všechny kousky v rámci relativního klidu a pohodlí), je o současnou, i historickou fotografii stále velký zájem. Návštěvníci z umělecké branže byli většinou rozpoznatelní na první pohled, ale přesto nejen oni si našli čas a peníze (nemalé – jednodenní vstupné 28,- Euro, zlevněné 14,- Euro) a zavítali do víru dění. Převládali obyčejní lidé, kteří se o fotografii zajímají jako svého koníčka a nebo jen v rámci svého volného času se vydali na prestižní událost.

Z mého pohledu, jako milovníka fotografie ve smyslu zachycení atmosféry, zážitků, zdokumentování určité etapy života, zvěčnění přírodních krás, přenesení sportovních momentů z fotky na diváka, aj. byla 1/3 vystavovaných exponátů „naprosto mimo mé chápání“, slušně řečeno, ¼ byla podprůměrná až průměrná fotka (dejte do rukou dítěti fotku a udělá vám to stejné, pouze s tím rozdílem, že u tohoto visí cedulka s cenovkou kolem 5 000,- a více euro), ¼ průměrná pěkná fotka (s nějakým pěkným nápadem, co by dítě nevymyslelo, případně neupravilo ve Photoshopu) a 1/6 opravdu velmi povedených a kreativních fotek, se skvělým nápadem a provedením!

Utracených peněz rozhodně nelituji, za ten zážitek to stálo, ale jen se potvrdilo, že do „chápání uměleckého světa“ mám pravděpodobně daleko. No nic, stejný výsledek jsem zaznamenala již v rámci „české soutěžní fotografie“ – aneb udivování se nad každoročními výsledky Czech Press Photo.  

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Michaela Stránská | čtvrtek 21.11.2013 11:21 | karma článku: 12,14 | přečteno: 411x