Všichni jsme tak trochu "bulvární hyeny"

Řada komentátorů vyjádřila v minulých dnech své znechucení bulvárem, který prý zabil Ivetu Bartošovou. Já se ale ptám, proč si bulvár kupuje tolik lidí. Proč je Blesk nejčtenější deník v zemi? Nedělá nakonec bulvár jen to, co od něj žádá jeho senzacechtivé publikum?

Nabízí se určitá obdoba odvěké otázky o vejci a slepici: dává bulvár lidem jen to, co chtějí, nebo naopak formuje vkus a očekávání svých čtenářů? Řekl bych, že platí obojí současně. Nemám pochyby, že lidé jsou posedlí drby - o svých známých, přátelích, spolupracovnících... a samozřejmě o "celebritách". Lidé chtějí nenáročnou zábavu, a tu jim bulvár dokáže poskytnout pomocí předžvýkaných historek a stále se v různých obměnách opakujících "šokujících" odhalení. Tenhle se rozešel s touhle, tamta zahýbá tomuhle, tenhle chlastá a tahle se zase odhalila na večírku. Pestrobarevné časopisy chrlí tyhle zprávy jako na běžícím pásu, jsou si navzájem tak podobné, že u mnohých článků je možné libovolně měnit jména hlavních protagonistů. Vypněte mozek a bavte se.

Doba si žádá neustálou výrobu instatně použitelných hvězd. Různé Talenty, Superstáry a Hlasy produkují zástupy zaměnitelných tváří, každá zažije svých patnáct minut slávy a je nahrazena novou. Pokud chcete, aby vaše hvězda na nebi showbusinessu plápolala déle než několik měsíců, máte dvě možnosti. Buď musíte něco opravdu hodně dobře umět a pak se prosadíte vlastními silami. Nebo musíte exhibovat na stránkách bulvárních deníků a internetových portálů. Potřebujete skandály, protože ty přitáhnou větší pozornost.

Abyste v záplavě zábavy vynikli, musejí být vaše skandály ještě barvitější než u druhých. Musíte šokovat, bořit tabu a prolamovat hranice. Madonna v počátcích své kariéry vzbudila pohoršení, když se v jednom ze svých videoklipů nechala vyzvednout na kříž. Dnes Lady Gaga musí na párty přijít v šatech ze syrového masa, aby to vzbudilo aspoň krátkodobou pozornost. Publikum se rychle znudí a vyžaduje stále další a bláznivější kousky.

Roli bulváru navíc stále víc přebírá internet. Ti největší skandalisté můžou mít na youtube stamiliony shlédnutí. Přičemž k tomu už žádné "bulvární hyeny" vůbec nepotřebují, protože se obracejí na své publikum přímo. Uvedu jen jeden příklad. Miley Cyrrus byla svého času dětská pevěcká hvězda u Disneyho. Když teď začala "hledat" svou dospělou identitu, začala ke svým písničkám natáčet videoklipy, které lze někdy označit téměř za měkké porno. To vše za účelem vyvolání co největšího rozruchu a zisku co nejvyššího počtu shlédnutí. Interpeti už nepotřebují bulvár, stávají se jím sami.

Náš mediální rybník samozřejmě nemá ryby kalibru Madonny. Přesto se snaží seč může, aby spotřebitele krmil stále novými historkami a pikantními "zpověďmi" o jakýchkoli banalitách. Mediální doba si diktuje, že musíte být vidět. Jakkoliv. Pokud se nebudete dostatečně mediálně "prodávat", tak vás prostě vytlačí ze světla ramp ti pilnější.

Nehodlám tu spekulovat, do jaké míry se na smrti Ivety Bartošové podílela nějaká duševní nemoc, alkoholismus, její partneři a bezohlední novináři. Pokud ale někdo vyjadřuje své zhnusení chováním bulváru, měl by si uvědomit, že právě jeho bezohlednost je nutnou podmínkou jeho úspěchu. Pokud se někde na večírku aspoň jedna osoba nesvlékne, není o čem psát, protože nudné články by prostě neprodávaly.

Dovolím si uvést ještě poslední analogii. Ve vynikajícím Formanově filmu Lid versus Larry Flint je vydavatel pornočasopisu vystaven veřejnému odsouzení, jeho práce je označována jako "odpad" společnosti. Problém je, že pod touto pokryteckou maskou se skrývá fakt, že tento "odpad" jde na dračku. Platí zde totiž jeden zákon - kde je poptávka, tam je i nabídka.

Drsně řečeno "hyenismus" bulvárních novinářů do značné míry odráží "hyenismus" jejich čtenářů. Dokud budou bulvár lidé kupovat, číst a vyhledávat, tak paparazzi polezou celebritám až do ložnic a celebrity nás naoplátku budou obšťastňovat svými skandály a aférami. Budou to dělat proto, že nemají na výběr. Kdo není vidět, v naší společnosti neexistuje. My sami to tak chceme...

Autor: Oldřich Mazal | pátek 2.5.2014 11:08 | karma článku: 27,65 | přečteno: 2586x