"Maturita pro každého" je nebezpečný nesmysl

Výsledky letošních maturit hovoří samy za sebe. Alarmující není jen to, že propadlo 19% studentů, ale zaráží především kolosální rozdíl mezi různými typy škol. Zatímco gymnazisti odmaturovali bez větších problémů, v nástavbových oborech jich propadlo téměř 45%. Není načase si přiznat, že koncept "maturita pro všechny" je už neudržitelný?

Maturita je dneska stejná nutnost jako mobilní telefon. Kdo ji nemá, tak se nemůže považovat za "plnohodnotného" středoškoláka. Výuční list nebo mistrovská zkouška jsou patrně brány jako příliš velká pohana, aby se s nimi někdo spokojil. Nevím ovšem jak vy, ale já nepotřebuji, aby kuchař skvěle ovládal Shakespeara, ale aby uměl dělat svou práci. Pokud ho Shakesperare baví, tím líp, ale nerozumím tomu, proč by z něj měl skládat zkoušku.

Samotná idea jednotné maturity pro všechny typy škol mi připadala padlá na hlavu od začátku. Pokud se někdo učí na zámečníka, tak se přece nedá očekávat, že bude mít stejné znalosti ve všech oblastech jako gymnazista. Od toho přece různé typy škol máme - aby učily jiné věci. Jak je můžeme měřit stejným metrem? U vysokých škol by přece nikoho nenapadlo zkoušet podle stejných kritérií lékaře, filosofa a architekta. Proč si tedy někdo myslel, že u středních škol to fungovat bude?

Pokud má být maturita nějakou "značkou kvality", tak ji prostě nesmí mít každý. Musí být výběrovou záležitostí, která se odehrává na gymnáziích, zatímco odborné školy se musí soustředit na přípravu studentů na praktická povolání. Ano, instalatér nebude mít "prestižní" maturitu, jaká hrůza! Musíme si zkrátka odvyknout, že je to ostuda.

Problém celého našeho vzdělávání je, že neustále musí nahánět nějaká směrná čísla. Potřebujeme co nejvíc maturantů a co nejvíc vysokoškoláků, protože pak vypadáme vzdělanejší. "V počtu vysokoškoláků stále zaostáváme za západní Evropou" zní oblíbený argument. Musíme prostě přidat. Jaká bude kvalita absolventů - to neřešte.

Hon za tituly pak vede k absurdním situacím, jako třeba tehdy, když vysocí úředníci a důstojníci policie najednou dostali povinnost si doplnit vzdělání, protože jinak by si nemohli udržet svou funkci. Tak si honem sežeňte bakaláře z nějakého oboru typu "státní administrativa" z víkendové vysoké školy v Horní Dolní, nebo ještě lépe doktorát z práv v Plzni. Hlavně musíte mít papír, že máte "vejšku" protože jinak už nejste kompetentní.

Pokud budeme kvalitu školství měřit čistě počtem lidí, kteří z něj vylezou s nějakými zkratkami před nebo za jménem, tak jsme na cestě do pekla. Místo toho, abychom se ptali, co by člověk na nějaké pozici měl znát a umět, tak se ptáme, jaký papír pro danou pozici potřebuje. Pokud tedy má mít maturita nebo vysokoškolský titul ve společnosti nějakou cenu, tak - bohužel - nemohou být pro každého. Což nám bohužel pokazí nejrůznější "ukazatele vzdělanosti"...

Na závěr uvedu jen stručný pohled z naší laboratorní praxe. Pokud máme možnost srovnat laborantky s "obyčejnou" VOŠkou a ty, které si pořídily bakaláře, tak nám z toho o dost lépe vycházejí středoškolačky. Důvod je jednoduchý - na střední mají při studiu mnohem víc praxe. Vysokoškolačky často viděly pipetu jen z velké dálky a obvykle ji sledují s posvátnou bázní. Což naneštěstí při práci docela překáží.

Tož tak...

Autor: Oldřich Mazal | pondělí 23.6.2014 10:32 | karma článku: 34,01 | přečteno: 1856x