- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Seriál Ptáčata měl celkem 16 dílů, lze ho najít v archivu ČT. Vznikl tak, že na jednu brněnskou ZŠ byl zapsán do 1. třídy větší počet romských dětí. Jejich rodiče nabourali nepsané pravidlo, že romské děti přece chodí většinou do jejich školy (dříve označované jako zvláštní) a ne na běžnou ZŠ. Slušní bílí rodiče ochránili své slušné bílé děti a podali vedení školy petici, v níž žádali, aby romské děti byly od bílých odděleny do zvláštní třídy. Vedení ZŠ jim vyhovělo a vznikla téměř čistě romská třída, kde je jeden bílý chlapec – Ukrajinec. Třídu dostala na starost paní učitelka Jarmila, její dcera -filmová dokumentaristka se svými přáteli případ zdokumentovala v uvedeném seriálu.
Je vůbec něco špatně? Romské děti jsou spolu pohromadě asi spokojenější a ty bílé zvlášť asi taky. Jen si možná řekneme „chudák paní učitelka, jak k tomu přijde“. Četl jsem úvahu pána, který se označuje za konzervativce. Ten píše, že rodiče přece mají právo a dokonce povinnost dbát o vzdělání svých dětí a ti bílí rodiče toto právo svou peticí naplnili a je tedy vše v pořádku. Nemyslím si, že máme právo psát takové petice a že je v pořádku, když jsou vyslyšeny jako oprávněné. Dá se předpokládat, že bílé i tmavé děti pocházejí z blízkého okolí školy. Jestliže tedy bílí rodiče bydlí ve čtvrti s výrazným podílem romského obyvatelstva, tak je nemá překvapit, že se jejich děti setkají s malými Romy ve škole. Ale oni očekávají, že romské děti půjdou tam, kam patří – do zvláštní školy. Když je k tomu nemohou donutit, vynutí aspoň zvláštní třídu v rámci jedné ZŠ. Bílí rodiče měli ještě jinou možnost – začít vozit své děti do jiné, vzdálenější ZŠ. Tuto možnost ovšem nechtělo připustit ani vedení ZŠ, jde o peníze, jde o existenci.
Je třeba ocenit odvahu romských rodičů: Chtějí, aby jejich děti měli slušné vzdělání a trvají na svém. Mají na to právo a dělají dobře. Je třeba řící, že bílí rodiče tak úplně nevyhráli – problematické mohou přece být i bílé děti a jejich rodiče. „Ideální stav“ by pak asi byl takový, že „ti správní rodiče“ by byli u zápisu do 1. třídy a ukazovali kamsi stranou nejen, když se objeví tmavší dítě, ale i u bílých hyperaktivních dětí, nemytých dětí, dětí problematických rodičů.
Romská třída se v seriálu jeví jako normání – jsou tam lepší i horší žákyně a žáci, u 2 z nich prý je šance přechodu na víceleté gymnázium. Osttní paní učitelka upozorňuje, že na 2. stupni ZŠ již nebudou spolu, že se třída rozdělí mezi ostatní a budou muset v této konkurenci obstát. Vedení školy zřejmě s rozdělením romské třídy mezi ostatní počítá a nečeká, že by bílí rodiče opět protestovali. Odchod bílých dětí na jinou ZŠ je asi méně pravděpodobný než při nástupu do 1. třídy.
Vytvoření romské třídy na základě petice bílých rodičů je jasný případ rasové segregace. Jak mohla ZŠ jinak reagovat? Popravdě řečeno bych jako rodič asi silně váhal, když by moje dítě mělo být jedno ze 2-3 bilých dětí v jinak romské třídě. Kde bych viděl přijatelnou hranici těžko říci – kdesi pod polovinou třídy pro Romy? Snad. Zeptal jsem na názor svých 18-náctiletých studentů na gymnáziu (byla to závěrečná otázka v písemce z chemie a některří žáci z ní měli ohromnou radost – konečně svedli něco v písemce kromě podpisu napsat ). Názory se pohybovaly od souhlasu s čistě romskou třídou přes rozdělení asi půl a půl po 1-2 romské děti na třídu (“aby nedělaly bordel“). Jako logické se např. jeví rovnoměrné rozdělení do paralelních třídy – jsou možná celkem 3 asi po 20 žácích, romské děti by tvořily vždy asi 1/3 třídy. Ale tohle je reálně taky rasistický přístup – zařadí nejprve děti podle rasy, pak je podle nějakého klíče rozdělí.
Seriál zachycoval děti ve škole, doma, u rodičů v práci, ve škole v přírodě. Něco mi vadilo a nevěděl jsem, co. Pak jsem si uvědomil, že romské děti nikdy nevidím spolu s jejich bílými spolužáky ze sousedních tříd – třeba o přestávce, na obědě, při sportovní akci. Proč je filmaři nenafilmovali i s nimi? Pak mi to došlo – tmavé děti se s bílými v této škole nikdy nesetkávají – je to součást dohody s bílými rodiči o vytvoření samostatné romské třídy. Vzpomněl jsem si totiž, že jsem před několika lety viděl v TV krátkou reportáž o tom, že na jakési ZŠ je speciální romská třída, která je natolik oddělená, že její žáci přicházejí do školy bočním vchodem a uvnitř školy mají přestávky jindy než ostatní, aby se s ostatními žáky školy nepotkávali. Takže je to asi takhle. Zbývá otázka: viděl jsem tehdy v Tv první informaci o Ptáčatech nebo je podobných případů v ČR již víc? Na tohle třeba mohou odpovědět čtenáři tohoto textu.
Je třeba říci, že náš genitální pan ministr si pozorně všímá složení populace žáků na ZŠ a brání oddělování některých dětí od většinové populace. Konkrétně chce zaútočit na víceletá gymnázia, která, jak je dávno známo, vykrádají chytré žáky ZŠ. A zřejmě nic nedá na případné petice učitelů gymnázií, jejichž existenci tak ohrozí, ani petice rodičů, kteří by rádi víceleté gymnázíum pro děti zvolili. Mám ale podezření, že případné další petice slušných bilých rodičů požadující pro jejich děti rasově čistou školu, budou mít šanci i nadále. Mám podezření, že oddělování romských dětí z běžných ZŠ pana ministra moc nezajímá a raději o něm nechce vědět.
Další články autora |
Revmatologický ústav
Praha