Podnikáme v Česku - papír za papírem

Vydělávat sám na sebe, být nezávislý a pánem svého času, stejně tak jako svých, je to však tak jednoduché? Stačí v průměru pouhých třicet papírů !

Pokud chce v České republice někdo podnikat, má v podstatě dvě možnosti – buďto si zařídit živnostenský list a stát se fyzickou osobou s IČem nebo si založit firmu přímo a stát se osobou právnickou.

Vyřízení „živnosťáku“ dnes naštěstí není složité, stačí v podstatě zajít na jakýkoliv úřad, kde je Czechpoint, zaplatit tisícovku a podnikat můžete v podstatě po vyjití ze dveří. Chvalte a opěvujte zákonodárce, který Czechpoint vymyslel, odpadá minimálně povinnost předložit výpis z rejstříku trestů, který normálně stojí sto korun.

Chcete-li ovšem podnikat jako právnická osoba s firmou, čeká vás vskutku nádherná anabáze papírování a poplatků, přičemž budete většinou potřebovat potvrzení potvrzující potvrzení, které potvrzení předchozí potvrzení.

Máme tedy živnost, zaplatili jsme si tisícovku a ještě jsme ušetřili stovku za výpis z rejstříku trestu, neradujme se, stejně ho budeme potřebovat.

Fáze č. 1.

Chceme-li založit společnost (v.o.s, s.r.o, a.s.), potřebujeme společníky – je tedy potřeba sepsat společenskou smlouvu nebo zakladatelskou listinu, pochopitelně při styku s úřady náležitě notářsky ověřenou. Zcela logické a pochopitelné.

Fáze č. 2.

Pak se stačí zaregistrovat do obchodního rejstříku, stojí to sice pět tisíc, ale přežít to musíme. A nyní začíná úsměvná fáze našeho podnikání – podáváme návrh na zápis do obchodního rejstříku. Je potřeba doložit onu společenskou smlouvu, živnosťáky všech společníků a příšluné dokumenty k sídlu, kde chceme podnikat, tzn.

-          písemné prohlášení vlastníka prostor nebo jeho správce, že souhlasí s užíváním těchto prostor

-          smlouvu o smlouvě budoucí nájemní, příp. souhlas s umístěním sídla s následným dovětkem, že po zápisu společnosti do obchodního rejstříku bude uzavřena příslušná nájemní smlouva

-          výpis z katastru nemovitostí (ne starší jak 3 měsíce)

a v případě podnájmu navíc:

-          list vlastnictví

-          nájemní smlouvu mezi majitelem a nájemcem

-          případné výpisy z obchodních rejstříků a plné moci u majitele a nájemce

-          souhlas majitele s uzavíráním podnájemních smluv nájemcem

-           souhlas majitele s umístěním sídla podnájemce

-          smlouva o smlouvě budoucí podnájemní

Tímto to ovšem nekončí, úřadní šiml požaduje:

-          výpis z rejstříku trestů společníků (ne starší jak 3 měsíce)

-          čestné prohlášení společníků s úředně ověřeným podpisem o tom, že je způsobilý k právním úkonům

-          potvrzení správce daně (že společník nemá žádné splatné daňové nedoplatky)

-          podpisové vzory společníků, kteří jsou statutárním orgánem v.o.s.

-          souhlas zapisované fyzické nebo právnické osoby se zápisem do obchodního rejstříku s úředně ověřeným podpisem

Fáze č. 3.

Máme-li pořád dostatek energie, můžeme pokračovat. Čeká nás registrace na finančním úřadě a samotné dokladování o tom, že existujeme. Úředníkům je potřeba doložit, že vůbec existujeme:

-          doklad o tom, že právnická osoba byla zřízena nebo založena

-          doklad o tom, že právnická osoba je zapsána do obchodního či jiného rejstříku, ne starší než 3 měsíce

-          Doklad, prokazující právní užívání prostor, kde je umístěno sídlo a není-li sídlo již zapsané v obchodním či jiném rejstříku

-          Doklad o zaplacení správního poplatku (vskutku logická věc)

Fáze č. 4.

 

Zapomněl jsem dodat, že pokud chceme podnikat v oboru, v němž nejsem vzděláni, potřebujeme tzv. „odpovědného zástupce“. V úředním jazyce tedy potřebujeme vyřídit:

 

-          výpis z rejstříku trestů onoho dobrodince

-          jeho prohlášení, že souhlasí (samozřejmě úřadně ověřené)

-          doložit jeho odbornou způsobilost (např. vysvědčením nebo certifikátem)

-          ustanovení do funkce (opět úředně ověřené)

Pokud si chceme otevřít např. restauraci, musíme mít pochopitelně také potravinářský průkaz a školení hygienického minima a totéž platí u našeho odpovědného zástupce.

Pakliže úředník bude mít dobrou náladu a všechno schvívá, můžeme s odpovědným zástupcem sepsat smlouvu. (Správně má být s námi v pracovně-právním vztahu, což sice není nutné, ale jistota je jistota.)

Fáze č. 5.

Můžeme podnikat, zřídíme si provozovnu, což  opět znamená:

-          podat oznámení o zahájení provozování živnosti v provozovně

-          písemné prohlášení vlastníka prostor nebo jeho správce, že souhlasí s užíváním těchto prostor (už potřiadvacáté)

-          výpis z katastru nemovitostí (ne starší jak 3 měsíce) – nepřipomíná vám to něco?

 

No a v případě zmiňované restaurace navíc vyhotovit požární předpisy, hygienické směrnice apod.

 

Fáze č. 6.

Podnikáme, naší povinností je:

-          viditelné označení sídla firmy

-          mít v provozovně průkaz živnostenského oprávnění nebo osvědčení

-          mít viditelnou schránku

 

Inu, vedení účetnictví je kapitola sama pro sebe, zvlášť, jsme-li plátci DPH… J

Autor: Vladimír Maryška | pátek 30.3.2012 11:36 | karma článku: 19,87 | přečteno: 1413x