Reorganizace linek pražské MHD - chaos vs. přehlednost
archiv.dopravni.net
1. září čeká naše hlavní město malá velká změna. Velká, protože se nejedná pouze o dílčí časové posuny spojů v jízdním řádu, ale zruší se 19 linek, které budou nahrazeny jinými linkami. A zároveň malá, jelikož srovnáme-li ji se změnou v brněnské MHD v roce 1995 – vlastně se velikostí srovnat nedá, v Brně se tehdy jednalo de facto o kompletní reorganizaci.
Jaké změny Prahu čekají? Celkově budou zrušeny 3 tramvajové (č. 15, 19 a 21) a 16 linek autobusových. Tyto linky budou ale nahrazeny jinými linkami, takže se není nutno obávat, že by nic nejelo. Zároveň zde bude 5 tramvajových a 38 autobusových tzv. metrolinek – ty tramvajové budou mít v pracovní dny (ve špičkách) interval 4-5 minut, ty autobusové 6-8 minut. Základním bodem těchto změn je méně linek s kratším intervalem, tzn. cestující nebudou muset ve špičce studovat jízdní řád, jelikož budou vědět, že jim to za pár minut pojede. Nejedná se tedy o nějaké velké rušení spojů, ale o jejich přečíslování pod jinou linku.
Také bude zrušena (mnohdy zbytečná) duplicita linek, kdy ty autobusové jedou několik zastávek souběžně s tramvajemi. Linky budou většinou zkráceny k první zastávce tramvaje, aby byl zajištěn přestup.
Všechny změny naleznete v souboru PDF na stránkách iDnes.cz.
Dá se předpokládat téměř s jistotou, že se 1. září najdou jedinci, kteří o změně nebudou vědět. Zde by mohl nastat onen chaos, o kterém média tak ráda píší. Těchto jedinců ale nebude mnoho, protože část cestujících se o změně dozví během druhé poloviny srpna, kdy má oficiálně začít informační kampaň. A pokud je někdo na dlouhé dovolené až do konce prázdnin, nemyslím si, že by se v jeho okolí nenašel známý, který ho o těchto změnách informuje.
Věřím, že i přes velmi rychlé (a možná i časově unáhlené) odstartování změn nakonec převáží přehlednost nad oním chaosem a že Pražané tyto změny přijmou s pochopením a dokáží si najít tu „svoji“ cestu.
Prosím všechny čtenáře, aby laskavě psali do diskuze jenom věcné připomínky a zbytečně tak naspamovali a nezahltili diskuzi, ve které by se poté ty důležité příspěvky ztratily.
Dodatek k diskuzi: Porovnávám MHD v Praze s MHD v Brně. To, co už v Brně existuje řadu let, se nyní snaží zavést i hlavní město. Říká se tomu přestupní systém. Něco jiného je zájem jedince a zájem čtvrtě. Samozřejmě, že každou změnou se někomu zhorší cestování. To je naprosto přirozené, nelze se zavděčit všem. Několikrát jsem byl v Praze a bydlel v oblasti Jižního města. Divil jsem se, kolik autobusových linek tu jezdilo v souběhu, mnohdy se lišily jenom jednou, či dvěma zastávkami. Máte právo to nazývat zmrzačením MHD, ale je to pouze zmrzačení z Vašeho pohledu. Většině lidí by ty změny měly přinést více užitku. Mch. proč by DP zaváděl změny, u kterých by si byl jistý, že mu přinesou úbytek cestujících? A vězte, že záleží především na DP, jestli se změny uskuteční, či ne.
Martin Vašek
Mediální masáž a vytáčení lidí kvůli vyšší DPH
Před koncem roku bylo schváleno vyšší zdanění spotřeby, konkrétně DPH. Byť se tato nepřímá daň zvýšila o 1 procentní bod, začala neúnavná mediální masáž a de facto "nasírání" občanů, které přetrvávají i v dnešních dnech. Doporučuji první článek (z deníku Aha, odkaz v článku) a poslední článek (od ČT).
Martin Vašek
Jančura dále víří vody Českých drah
Není nutné s panem Jančurou ve všem souhlasit nebo s ním sympatizovat. Nicméně obdivuhodná je jeho odhodlanost bojovat proti státnímu molochu, který mu často házel (a hází) klacky pod nohy.
Martin Vašek
Červená se na horší časy?
Mělo by se školách vyučovat o komunismu? Zcela jistě ano, ale v poslední době je bohužel v krajích na příslušné posty zodpovědné za školství dosazováno až moc příslušníků KSČM.
Martin Vašek
Proč dějepis končí po 2. světové válce?
Dějepis, předmět vyučovaný na základních a středních školách a gymnáziích, končí po 2. světové válce a o komunismu mlčí. Alespoň ta jeho povinná část. Následně záleží pouze na příslušném učiteli, zda do výuky zařadí i poválečné období.
Martin Vašek
Kde vzít, ale nekrást?
Dotace města Brna dopravnímu podniku bude příští rok o 50 milionů Kč chudší. Původní návrh počítal se seškrtanými kilometry ve výši 25 milionů Kč.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel
V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...