- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Např. http://homepage.newschool.edu/het/essays/uncert/vnmaxioms.htm
Za nutná východiska (axiomy) postavili následující:
V jednoduchém vyjádření očekávaný užitek hry s výhrami 20 dukátů a 200 dukátů, kdy je stejná pravděpodobnost výher (50%:50%) je vyjádřena
O(U)=0,5*U(20) + 0,5*U(200)
O(U) = očekávaný užitek
Tento jednoduchý model lze aplikovat na jakoukoliv hru/riziko, pokud jsme schopni definovat možné důsledky a pravděpodobnosti.
Toto pojetí VNM(Von Neumann-Morgenstern) rozšířilo rozhodování o riziku z původního Bernoulliho rozhodování a přijetí nebo nepřijetí jedné varianty na mnohem širší pochopení toho jak se budou hráči rozhodovat mezi různými variantami (mimochodem toto je jedno z východisek dnešního portfolio managementu). Bez ohledu na to zdali řídíme portfolio dle beta modelu (CAPM) nebo rizika jakoukoliv alternativou VaR, v podstatě vycházíme z rozvinutých původních myšlenek VNM.
Následně byl tento model ekonomy různě upravován, jelikož se jeho reálná schopnost (tedy schopnost předpověděl lidské rozhodování) neukázala jako oslňující (mimo jiné i pro problematičnost výchozích axiomů v reálném světě viz např. níže).
Téma zásadním směrem posunuly psychologické práce Daniela Kahnemana a Amose Tverskeho (např. zde http://www.sjsu.edu/faculty/watkins/prospect.htm) v Teorii nadějí (Prospect Theory). V jejich práci navázali na VNM a nabídli rozšiřující alternativu popisem charakteristický výjimek z racionality lidského rozhodování v praxi.
Výše uvedeným byl založen fundament k behaviorálním rizikovým modelům zachycujícím tzv. anomálie lidského chování. Zároveň jsme se dostali k částečnému vysvětlení, proč v různých společnostech lze najít některá rizika absolutně zajištěna, a jiná absolutně ignorována, přesto, že racionálně jejich hodnota je stejná.
V této souvislosti, je dobré zmínit několik dalších postřehů, kdy lidské chování zásadním způsobem ignoruje racionální modely.
Je zajímavé, že lidské pojetí rizika nás vlastně přivedlo od řízení rizik až k základním – a velmi účinným nástrojům marketingu. Troufnu si říci, že bez této lidské iracionality, by marketing jako obor nemohl plnohodnotně existovat, neboť většina jeho nástrojů staví na lidské iracionalitě.
Když se nyní vrátíme k řízení rizik, z výše uvedeného je patrné, že jakýkoliv systém bude pouze a jenom tak dobrý, nakolik bude vyspělá kultura managementu konkrétní organizace a jednotlivých jejich členů. Pomocí matematických a statistických modelů lze spočítat velmi racionální rozhodovací modely, složitým systémem vzorkování a sebehodnocení zasáhnout všechna myslitelná rizika. Ale skutečná rozhodnutí co s těmi komplexními daty, která v plné šíři bývají ve velké organizaci problematicky uchopitelná, byť jejich tvůrcem, je to, co tvoří výsledek řízení rizik. A v tom je třeba zohlednit i iracionální a nespojité abnormality lidského rozhodování.
Další články autora |
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha