Reklamy a kýče do očí bijící

Televize mě tak nějak omrzela, takže nejsem moc v obraze, co právě letí. Sem tam něco málo zahlédnu, ale to opravdu výjimečně. Billboardy znám jen z šaliny, rozhlasové reklamě se také vyhýbám. Snad jen bannery na stránkách mě stíhají velice úspěšně a spam je samozřejmostí. Občas ale potkám něco, nad čím by si mohl jeden hlavu ukroutil.

Pěstí na oko číslo jedna jsou obnažená ženská těla. Mám rád ženy, mám rád jejich nahotu, ale obrovská sexbomba ve spodním prádle, na kterém se value inženýr značně vyřádil, přes půl billboardu a vedle toho "kupujte naše notebooky" ... absolutně netuším, na kterou cílovou skupinu marketing mířil. I když vím, že ženám ženská nahota nevadí, resp. dívají se na ni "jinak", nemyslím si, že by je takovýto plakát měl přitahovat. Často u nich vede spíš k vyvolání anorexie. Pak je tu zbylých 47% populace, která snad i skoronahou ženu ocení. Ale. Zrovna u výpočetní techniky se vybírá cena/výkon. Na ten sebehezčí ilustrace nemá vliv. Jediný rozumný záměr, proč použít tuto reklamu, je upoutání pozornosti potenciálního zákazníka, aby si všiml, že existuje nějaká firma, co prodává notebooky. Otázkou je, jestli si toho mezi těmi spoustami nahotinek vůbec někdo všímá. Tak nějak se mi zdá, že je jimi již přesycený reklamní prostor. Pravděpodobně jsem jen nechápavý vůči postojům společnosti, možná mi chybí statistické údaje, abych v tom něco viděl, snad se až příliš koukám na etickou stránku věci a spadám do kategorie konzerv a plechovek.

 

Letos mě překvapilo, že se v televizi opět objevil Béda Trávníček a jeho kampaň na červené sekačky s n-e-u-v-ě-ř-t-e-l-n-ý-m-i slevami. Tentokrát obohacená o rádoby racionální "týmovou" hru. Ani se nedivím, že je v České republice tak vysoké procento oniomanů. Slabší povahy takovému tlaku a vyzývání ke koupi prostě neodolají, zvlášť starší ročníky, které ani po 20ti letech tržního hospodářství neprokoukly záměry reklamních huboutluků. Tradiční jarní kampaň je sice bez známé tváře, animák se také objevuje minimálně, ale v jinak je pořád stejná. Pojďte si něco koupit, nakupte toho hodně (můžete si zatočit vícekrát) a možná vám k tomu přibude auto (a to musíte mí sakra štěstí, abyste to mezi masami našich zákazníku chytli zrovna vy, i když točíme každý den). Taky se nikdo nepozastavuje nad daní z výhry. Vyhrát takové auto, to je naprosté terno. Cena za 1 000 000,-  udělá pěknou pálku - pokud se jedná o výhru nespadající pod zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, což předpokládám, zaplatili byste za toto auto krásných 200 000,-. V podstatě je to osobní automobil se slevou 80%, u kterého možnost koupě visí ve hvězdách. Co Čech, to klasik, takže se nebudu divit, když se stejná kampaň s drobnou obměnou objeví i příští rok. Ono taky, vymyslet něco úspěšnějšího než Bédu Trávníčka jde jen velmi těžce.

Nešvarem znovukřiků (reklama z fran. réclamer, tedy znovu křičet), který chci zmínit, je ukazování potenciálnímu zákazníkovi evidentně nepříliš reálný výsledek předváděného produktu. Od jaru a pracích prášků po make-upy, barvy na vlasy, šampony a řasenky. I když se to v poslední době hodně objevuje v tisku, pořád si lidé neuvědomují, že nejlepším make-upem je Photoshop, že modelky v reklamách na řasenky je mají nalepené a pokud si to uvědomují, stejně je asi krásný obrázek silnější. Teď mě napadá, kosmetika se vlastně nedá koupit s jistotou, že koupím to co chci. Ke kamuflážnímu zboží pro ženy se prostě nedává žádná pořádná dokumentace. Zde by mohl být prostor pro internetový server, který bude kosmetiku testovat a ukazovat výsledky bez příkras. Nemám skilly a čas na to, abych do toho šel, takže pokud se někdo chytíte, můžete mi koupit pivo za nápad. Zvláštní je i to, že tyto reklamy mají velice podobný charakter - grafika, prostředí scénář. Buď mají tvůrci reklamy zažité, že se to tak "prostě dělá", nebo to má na zákazníky největší účinek. Za sebe mohu říct, že se mi to ohrálo a kdybych zrovna nedělal marketingový průzkum, asi si ani nevšimnu, na co ta či ona reklama je.

 

Úplně nejvíce odstrašující ukázkou jsou bannery na internetu typu "Jste 10 000. návštěvník této stránky! Vyhráváte!". Nebo ještě obměna "Vaše IP adresa byla náhodně vybrána!". Všechno straně bliká, grafika z roku 98 a vlastně je celá reklama více méně odpuzující. Zajímavé je, že i když na tuto stránku přijdete za měsíc, pořád budete 10 000. návštěvník a zase vás náhodně vyberou, a to na stránce, kam denně přijde přinejmenším 50 000 návštěvníků.

 

Několikrát jsem se účastnil dotazníku pro připravovaný reklamní spot, tak vím, na co se klade důraz a čím se na zákazníka útočí. Dvě třetiny toho, co potkávám, tyto faktory splňuje, často ale zahlédnu téměř otřesné dílo ztrácející soudnost a doufám, že cílová skupina, která by se toho mohla chytit je u nás zastoupena naprosto minimálně.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Klíma | neděle 9.1.2011 17:18 | karma článku: 23,58 | přečteno: 1829x