Zbytečné zdražování MHD v Brně

Brněnská radniční koalice ODS a ČSSD připravuje zdražení jízdného v MHD. Přitom 100 milionů korun, které mohla využít k podpoře veřejné dopravy, bez mrknutí oka rozdělila na stavby typu nového wellness centra na Kraví hoře.

Náklady na provozování veřejné dopravy rostou. To je fakt. Může za to nejen růst cen pohonných hmot, ale zásadním způsobem také rozhodnutí vlády zrušit nižší sazbu DPH. To však neznamená, že adekvátní reakcí samosprávy města Brna má být zdražení jízdného, včetně ročních předplatních jízdenek – šalinkaret. Plánované zvýšení ceny hodinové jízdenky z 22 na 25 korun, nebo zdražení šalinkarty z 4430 na 4950 korun je už dost neúnosné. Atraktivitu veřejné dopravy to opět sníží. Kdyby to mělo znamenat, že lidé raději přesednou na kolo, tolik by mi to nevadilo. Ale reálný scénář je spíš takový, že se přesednou do auta.

Přitom rozpočet města na tom není tak špatně, aby vedení radnice nedokázalo situaci řešit inteligentněji, než tupým zdražením, které mají stejným dílem pocítit pravidlení cestující s předplatní jízdenkou i občasně cestující návštěvníci města.

K drastickému zdražení by nemuselo dojít, kdyby současné vedení města považovalo veřejnou dopravu za skutečnou prioritu a zvýšilo roční dotaci dopravnímu podniku o zhruba 60 milionů korun. Připomínám, že letos dá město provozovateli MHD kompenzaci ve výši 1,65 miliardy korun.

Najít v rozpočtu města 60 milionů navíc bylo ještě včera snadné. Těměř 110 milionů korun z dividend městských obchodních společností totiž stále ještě leželo na účtu města. Koaliční zastupitelé ODS a ČSSD se však rozhodli tohoto „brněnského medvěda“ naporcovat a rozdělit na více než dvě desítky položek – od výstavby nového wellness centra na Kraví hoře za 20 milionů, přes výstavbu parkoviště za 4 miliony až po nákup 3 nových aut pro úředníky.

Až bude za dva týdny velká koalice řešit, zda zdražit jízdné hodně, nebo ještě víc, budou jí přesně tyhle peníze chybět. Takže se nakonec asi dozvíme, že radní jsou toho názoru, že občanům je třeba spíše dotovat masáže ve wellness centru než každodenní cestu do práce veřejnou dopravou.

Autor: Martin Ander | středa 22.6.2011 8:32 | karma článku: 19,32 | přečteno: 1691x