Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pane Bárto, populismus není koncepce

V pátek ministr dopravy potvrdil, že zastavuje investiční akce na železnici, aby nemusel ořezat investice do silnic. To rozhodnutí není podloženo žádnou strategii, ale krátkozrakým populismem, jehož důsledky brzy pocítíme.

Zastavení investiční výstavby v sektoru železnic a převedení financí na stavby silnic může znít řadě motoristů rozumně. Dokonce i profesor Moos z ČVUT přispěchal s odůvodněním, že je dobré přiblížit toky státních investic do dopravních sektorů skutečnému poměru jimi odváděných dopravních výkonů. Tedy, když  železnice realizuje 20% výkonů, má do ní jít podobně nízké množství investičních prostředků. Takové uvažování je však krátkozraké a chybné. Investicemi do modernizace železnice stát podporuje zvyšování konkurenceschopnosti tohoto ekologicky šetrnějšího druhu přepravy a tím stimuluje jeho rozvoj. Ne však proto, že by stát měl železnici nějak iracionálně fandit, ale proto, že nebude-li železnice konkurenceschopná, skončí postupně všechny přepravní výkony na silnici a přetíží dálnice přes míru únosnou. Vyššími investicemi do železnice tak v důsledku pomáháme udržet silnice průjezdné pro realizaci těch potřeb, které po železnici uskutečnit nelze.

Rozhodnutí ministra je o to absurdnější, že v rozhovoru pro týdeník Respekt minulý týden prokázal, že si tyto souvislosti uvědomuje. Doslova totiž uvedl: „Pověstné kamiony projíždějící malými obcemi by třeba šlo vyřešit tím, kdybychom přesunuli nákladní dopravu na železnici. My ale máme nejnižší silniční mýtné ve střední Evropě, nákladní doprava na železnici je zase nejdražší. Když se tohle podaří změnit, zjistí se třeba, že některé dálniční stavby nejsou potřeba.“ Chtělo by se říct bravo, kdyby několik dní na to ministr neudělal přesný opak. 

  Proč to teda ministr udělal? Protože seškrtat investice do železnice si nevyslouží kritiku veřejnosti. Bártova politická strategie vychází z toho, že vlakem jezdí méně lidí než autem, a proto jim nebude vadit, když se modernizace železnice zastaví ve prospěch výstavby dálnic. Z hlediska ohlasu veřejnosti to tedy může být krátkodobě efektivní opatření. Dlouhodobě však takový postup povede k dopravnímu kolapsu. Nenabídne-li železnice konkurenceschopnou příležitost alternativního způsobu přepravy nákladů, a stejně tak i v osobní přepravě, pak můžeme dálnice stavět do nekonečna a pořád budou ucpané. Takové škrtání, tedy v posledku státní finance stejně neušetří.

Autor: Martin Ander | neděle 15.8.2010 10:20 | karma článku: 18,23 | přečteno: 1575x
  • Další články autora

Martin Ander

V Brně se soutěží o podobu městské čtvrti kolem nádraží

Brno v pondělí vyhlásilo mezinárodní urbanistickou soutěž. Týmy architektů budou navrhovat základy nové městské čtvrti v nezastavěném území navazujícím z jihu na hlavní nádraží a historické jádro města.

9.9.2015 v 8:47 | Karma: 10,16 | Přečteno: 377x | Diskuse| Brno

Martin Ander

Haškův územní plán je zbytečný

Mohou-li si obce dělat své územní plány i bez existence krajských ZUR, pak je otázkou, zda vůbec ten krajský územní plán (čili ZUR) k něčemu potřebujeme.

1.7.2015 v 18:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Martin Ander

Soudní spor o brněnský územní plán končí

Je rozhodnuto, kontroverzní obří balík aktualizace brněnského územního plánu jako celek končí. A s ním i akutní ohrožení parků, klidných vnitrobloků a pohody bydlení na řadě míst našeho města. Důležité a užitečné změny pro Brno se obratem začnou projednávat znovu a lépe.

10.2.2015 v 15:35 | Karma: 12,65 | Přečteno: 572x | Diskuse| Politika

Martin Ander

Zabíjení referenda

Proč brněnský magistrát spolu s oznámením o neplatných podpisech pod peticí za referendum nezveřejnil jejich konkrétní seznam? A proč rozhodnutí úředníků vykonávajících státní správu v médiích vysvětluje politik, který do jejího výkonu nemá co zasahovat?

20.8.2014 v 8:31 | Karma: 20,55 | Přečteno: 721x | Diskuse| Politika

Martin Ander

Když něco funguje, je třeba to zrušit

Brno se vyrovnává s dalším odsunem. Po odsunu Němců a zatím nedokonaném pokusu o odsun nádraží, přišel v tomto týdnu odsun oblíbeného dětského šapitó z parku Lužánky.

13.8.2014 v 8:30 | Karma: 17,59 | Přečteno: 910x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1329x
Mgr. Martin Ander, Ph.D., náměstek primátora města Brna za Stranu zelených. Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Studia ukončil v roce 2005 doktorátem na Katedře aplikované matematiky. Od roku 1993 aktivně působil v brněnských ekologických organizacích. V letech 2003-2006 pracoval jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA. V letech 2007-2010 působil jako náměstek primátora města Brna, v následujícím volebním období pak jako opoziční zastupitel za SZ.