Povzbuzujte, ukazujte …rozšiřujte slovní zásobu svých dětí!

Na logopedii dochází spousta dětí. Někteří chodí jen „dopilovat“ určité písmenko( písmenka), jiní mají větší potíže. Pokud vaše dítě netvoří ve dvou letech dvouslovné kombinace a tyto potíže trvají i v době tříleté preventivní prohlídky, pravděpodobně budete navštěvovat nebo již navštěvujete klinického logopeda. Jak můžete rozvoji řeči napomoci vy sami? Samozřejmě vám nejlépe poradí onen vystudovaný logoped. Rozšiřovat slovní zásobu svého dítěte ale můžete sami. Pomoci vám mohou pracovní listy, které vám představím.

Autorkou knihy Mluv se mnou je klinická logopeda Mgr. Kateřina Slezáková. Sborník pracovních listů, který vydalo nakladatelství Portál, je určen pro děti s opožděným vývojem řeči již od dvou let.  Na šedesáti čtyřech stranách najdete nejrůznější pracovní listy, jež mají povzbudit u dětí chuť k mluvení.

                 Hodně cvičení je „přiřazovacích“. Děti mají za úkol přiřadit, komu vyobrazené předměty patří. Například: Které věci používá tatínek? Které maminka? Co jíme rukou? Co lžičkou? Která zvířata žijí u nás? Která jen v zoo? Které mláďátko patří ke které mamince? U takovýchto cvičení děti spojují věci (předměty, osoby, zvířata), která patří k sobě. Na fotografii můžete vidět přiřazování předmětů do daných skupin (hroznové víno mezi ovoce, křeslo k nábytku, jízdní kolo k dopravním prostředkům…).

Některé úkoly se věnují rytmizaci – říkání říkadel s ukazováním, doplňování slov do rýmů…například: Byla jedna kočka, měla modrá …dítě hledá obrázek s očima. Najdete zde také zásobu cvičení na správné používání předložek na, v ,ve, do, z, ze, pod, nad. Velmi pěkně jsou vytvořeny strany s rozházenými obrázky, z nichž má dítě utvořit příběh: Vyprávění o tom, co dělá kluk ráno, než jde do školky. Vyprávění o činnostech chlapce před spaním.

                  Přikládám také ukázku pracovního listu, v němž děti roztřídily dopravní prostředky podle toho, kde se pohybují. Nejprve je ukazovaly, poté jsme je společně vystřihovaly a nakonec je pokládaly na správná místa (balón do vzduchu, vlak na koleje, dopravní auto na cestu…).

                     Jak sama autorka v úvodu knihy píše, dítě nemusí úlohu vždy splnit. Zejména, pokud je pro ně těžká. Stačí, když vy sami obrázky pojmenujete a vytleskáte. Pokud budete trpěliví, časem se samo pokusí zopakovat, co už tolikrát od vás slyšelo. Jelikož je potřeba vytvořit u dětí nejprve slovní zásobu podstatných jmen, je nejvíce pracovních listů věnováno právě různým kategoriím podstatných jmen. Další se zabývají stavbě dvouslovné věty, později větě jednoduché. Přídavná jména autorka trénuje prostřednictvím protikladů. Pracovní list na cvičení protikladů je součástí této publikace.

                      Kniha povzbuzuje děti ke komunikaci a upevňuje jejich slovní zásobu. Doporučila bych ji rodičům, kteří mají děti s opožděným vývojem řeči k zábavným domácím hrátkám se slovíčky.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martina Mičková | sobota 15.11.2014 21:15 | karma článku: 5,25 | přečteno: 148x