Nápady nejen pro paní učitelky

A těch nápadů jsem objevila v jedné knize rovných 200. Nevíte-li si rady, co byste mohli s dětmi vytvořit, můžete si vybrat ze dvou stovek činností vhodných pro nejmenší.

                           Kniha 200 výtvarných činností leží na mnoha učitelských stolech. Nakladatelství Portál ji letos vydalo již po šesté, což jistě vypovídá o její oblíbenosti. Sama ji mám neustále při ruce, a když mě zrovna nic nenapadá, stačí do ní nahlédnout a hned vím, co bychom mohli s dětmi tvořit. Autorka publikace Maryann Kohlová nabízí mateřským školám, kulturním institucím, rodičům a prarodičům projekt seznamování dětí od 3 do 6 let s výtvarnými technikami.

                            Přehledně vytvořená tabulka hned na začátku knihy vám pomůže vybrat správnou činnost. Obsahuje názvy výtvarných činností ( například Malování na kamínky, Přírodní koláž, Maska z punčochy, Figurky z podzimních přírodnin, Kreslení škrobem a křídou...) rozdělených dle ročních období. U každé je uveden typ činnosti ( zda jde o kreslení, malování, plastiku, koláž, modelování, konstrukci nebo projekt). Za velmi důležité považuji, že je u každé činnosti uveden věk, pro který je určena ( 3,4,5). Nechybí ani ikona, která znázorňuje, jak dlouhou dobu bude potřebovat dospělá osoba pro přípravu. Subjektivní a zavádějící mi připadá označení těch činností, které doporučuje sama autorka. Nebezpečné činnosti jsou označeny výstražnou značkou s názvem POZOR!

                      První kapitola nazvaná Základy seznamuje se základními výtvarnými projekty. Všechny další jsou dále založeny na nich. Následující čtyři kapitoly jsou rozčleněny dle ročních období a poskytují tak obrovské množství nápadů po celý rok.

                         Každý návod obsahuje seznam potřebného matriálu, postup (je uveden v bodech), možné obměny práce, upozornění ( co by vás mohlo překvapit, doporučení ). V dolní části strany je černobílý obrázek opatřený popisky. Velmi přehledné, stručné, jasné.

                          Jelikož není důležitý ani tak konečný výrobek jako proces, kterým vzniká, myslete prosím na to i při realizaci nápadů z této knihy. Já jsem s dětmi zkoušela spoustu z uvedených nápadů, pro inspiraci uvádím projekt ze strany 75:  Tkaní ve větvičkách. Potřebovali jsme na něj větev s výhonky, vlnu a nůžky.         

Na konečný výsledek jsme přikolíčkovali všechno možné. Publikace je velmi praktická a doporučuji ji všem pedagogickým pracovníkům a samozřejmě maminkám s malými dětmi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

Autor: Martina Mičková | úterý 12.11.2013 15:17 | karma článku: 8,29 | přečteno: 328x