Scénář popisující postupný úpadek regionální železnice

Nelze akceptovat likvidaci toho, co nám předchozí generace vytvořily. Pokud se níže popsaný negativní scénář naplní, bude velmi obtížné napravovat důsledky tohoto rozhodnutí, neboť většina avízovaných kroků je prakticky nevratná. Neatraktivní autobusové dopravní spojení, zhoršení kvality přetížených silnic, zvýšení nezaměstnanosti a zhoršení životních podmínek ve venkovských regionech i pokles turistického ruchu – to jsou důsledky, které dopadnou na občana.

Výchozí stav: Fungující regionální železnice, dobrá dopravní obslužnost

Postup:

  • omezení počtu vlakových spojů;
  • úmyslné zavedení vlakových spojů, které buď na nic nenavazují nebo jezdí ve zcela nevhodných časových polohách (mimo začátek a konec pracovní doby, školního vyučování apod.);
  • zavedení souběžných autobusů cíleně ve vhodnějších časových polohách, které mají přípoje (před začátkem směn, vyučování);
  • účelové sčítání frekvence cestujících, které pochopitelně zjistí, že autobusem jezdí víc cestujících než vlakem;
  • návrh "optimalizace", tj. zastavení "nevyužívané" železniční dopravy, cílené a dočasné zavedení nesmyslně hustého intervalu autobusů, většinou nových, vytvoření dojmu, že "teď se dopravní obslužnost výrazně zlepší";
  • v duchu bodu 5 mediální kampaň a "odborné" přesvědčování zástupců na všech úrovních samosprávy o "výhodách" nového řešení dopravní obsluhy;
  • po zastavení železniční dopravy s určitým odstupem nevratné zrušení nevyužité železniční tratě;
  • následné další sčítání frekvence cestujících (tentokrát v autobusech), které zjistí "nevyužitost autobusů", následuje redukce počtu (tentokrát autobusových) spojů, nasazení starších vozidel v horším stavu (se zdůvodněním, že nové autobusy nebyly dostatečně vytížené);

Cílový stav: Nevratně zrušená železnice, špatná dopravní obslužnost, zhoršení životních podmínek v dotčených obcích i celém přilehlém regionu.

Přínosy tohoto řešení:

  • žádné (pouze fiktivní úspory v nákladové kapitole dopravní obslužnosti kraje);

Nevýhody tohoto řešení:

  • zhoršení dopravní obslužnosti v kraji se všemi z toho plynoucími důsledky, které významně poškodí život a rozvoj kraje zejména:
  • snížení konkurenceschopné veřejné mobility občanů, snížení dostupnosti pracovních příležitostí, lékaře, vzdělání, kultury, služeb z venkova do spádových center;
  • snížení atraktivnosti obcí a venkovského regionu pro trvalé bydlení především ekonomicky činných občanů - mladé generace;
  • vylidňování obcí a změna struktury obyvatel ve venkovském regionu - růst podílu především starší generace méně náročné na mobilitu;
  • pokles hodnoty a poptávky po nemovitostech v regionu obecně, k trvalému bydlení především. Pokles hodnoty a bohatství kraje a postupně celková degradace území;
  • pokles kupní síly v regionu daný změnou struktury obyvatel - zánik služeb v obcích;
  • z venkovských regionů se stává socioekonomická a demografická „periferie - chalupářský skanzen“.

Skutečně si myslíte, že tento scénář musí nastat? Je toto nezbytně nutné? Osud drah závisí především na vašem občanském postoji. Síla občanské společnosti spočívá v tom, že je schopna, pokud je ochotna, vložit se do věcí s tlakem ve správném směru. Nabádáme vás všechny, angažujte se.

Více informací můžete najít na webu www.skrtni-si.cz nebo na webu www.proti-hejtmanum.cz

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Marek Tomek | středa 13.7.2011 11:02 | karma článku: 16,18 | přečteno: 1999x
  • Další články autora

Marek Tomek

Výstava Muzea vlakové pošty

30.5.2013 v 9:30 | Karma: 7,81

Marek Tomek

Parním vlakem za zážitky

6.5.2013 v 11:27 | Karma: 10,47

Marek Tomek

Ulicemi Brna pojede parní vlak

2.5.2013 v 10:30 | Karma: 16,44