Blanka, jméno za všechny prachy

Chudačky Blanky. Takové pěkné jméno. Tedy bývalo to pěkné jméno, než někoho napadlo z něj udělat tunel.

Těžko se hledají slova, která by popsala neskutečnou absurditu situace. Stavba za skoro čtyřicet miliard je vyprojektovaná a zhotovená tak strašně, že se v některých místech mění v bazén. Kabely jsou protipožární, ale vodu nevydrží. Teď ještě přišla informace, že když tunel na mnoha místech postihl příval vody, nechali ji stavbaři stát na místě údajně celé týdny. Strašné, strašné, strašné.

Poslední zprávy, které se objevují zatím neoficiálně na internetu říkají, že v roce 2015 se Blankou auta neprojedou. Podle nich bude totiž potřeba vyměnit skoro sto procent kabeláže. Takže se nabízí mnoho otázek a některé z nich opakovaně:

1) Kdo za Prahu podepsal projekt, tedy kdo je zodpovědný za fakt, že tento projekt pravděpodobně obsahuje závažné chyby?

2) Pokud je projekt v pořádku a chyby neobsahuje, jak je možné, že stavba byla provedena tak špatně, že investice za více než 37 miliard kolabuje na přívalovém dešti? (A to je cena bez křižovatky Malovanka, s ní jde dokonce o 43 miliard korun - nicméně zdejší rampy a nájezdy "přívaly vody" zatím vydržely, dokonce vzdorují i agresivnímu pražskému vzduchu a snad i udrží auta, tak tedy mluvme o 37 miliardách.)

3) Je hlavní město v takové právní situaci, aby od stavbařů (Metrostav), případně od stavebního dohledu (IDS) nebo dodavatele technologií (ČKD Praha DIZ) mohlo vynutit nápravu, aniž by to stálo další desítky nebo spíše stovky milionů korun z kapes Pražanů? (Protože na plnění od pojišťovny to zrovna nevypadá - již na první pohled a podle neúplných informací se zdá, že stavbaři zřejmě nedodrželi všechno, co dodržet měli. Prostý, jednoduchá rozum říká, že by to měli zaplatit.)

4) Co dělá Policie ČR? Co dělají její protikorupční složky? (Nikde žádní zakuklenci a přepadová komanda odvážející počítače, my všichni se cítíme ochuzeni o pravidelné představení na toto téma - když už je nám jasné, že konkrétní vyšetření nějaké trestní odpovědnosti se soudním výsledkem se asi konat nebude.)

5) Jak naloží Praha s faktem, že trojice Metrostav, ČKD Praha DIZ a IDS prokázala neschopnost dokončit stavbu v takovém stavu, aby byla použitelná jinak, než jako skateboardová dráha? Jak bude město reagovat na přítomnost těchto společností v dalších soutěžích? (I kdyby ta reakce byla v důsledku nulová, třeba kvůli nesouladu se zákony, bylo by alespoň fajn vědět, že o tom někdo přemýšlí - vážení politici, my si totiž připadáme jako hlupáci a máme neodbytný pocit, že nás někdo strašně, ale strašně tahá za nos.)

6) Jak se postaví SŽDC ke skutečnosti, že Metrostav staví nejdelší železniční tunel v České republice za dohledu IDS - vyhodnotí státní správce dopravní cesty tuto informaci a bude s ní pracovat nebo pouze počká, zda se neobjeví podobné problémy jako u projektu Blanka (kde bylo prokázáno, že IDS měla problémy s uskutečňováním stavebního dozoru)? A jakpak to aktuálně vypadá s cenou za tunel u Plzně - pořád platí 3,9 miliardy pro Metrostav a 28 milionů pro IDS? Nebo už nám to bobtná?

7) Otázka pro političku Aleksandru Udženiju z ODS: Opravdu nás chcete i nadále zásobovat vpravdě vtipnými bonmoty o vině nynější politické reprezentace a tvářit se, že to nebyla ODS, kdo tuto stavbu nějakých sedm let kočíroval (dojil)? Bez ohledu na drobný fakt, že smlouvy (zjevně napsané alespoň z hlediska města kopytem - Metrostav si jistě stěžovat nebude) podepsala ODS, samozřejmě přesněji politici ODS, a nikdo jiný? Jakou odpovědnost z toho vyvozuje ODS, pokud vůbec nějakou?

Asi se nikdy nedozvíme, kolik z těch 37 nebo 43 miliard korun skončilo úplně jinde než v nákladech a v zisku stavbařů. Ale alespoň pár odpovědí bychom dostat mohli.

Autor: Tomáš Marek | pondělí 2.3.2015 18:21 | karma článku: 22,71 | přečteno: 649x
  • Další články autora

Tomáš Marek

Agroterorismus

7.3.2024 v 17:03 | Karma: 37,93

Tomáš Marek

Paní Alenko, vraťte se na finance!

22.9.2023 v 10:45 | Karma: 35,37

Tomáš Marek

Zmrzneme, nebo umřou hlady?

9.9.2022 v 12:40 | Karma: 18,21