Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavba českých dálnic? Zlatý důl!

Auto řídím rád. Navzdory výmolům na našich cestách, agresivním řidičům nebo také třeba těm, kteří jezdí osmdesátkou na přehledných úsecích a jsou tak ještě nebezpečnějí než ti agresivní, protože jich je víc a někteří netrpěliví šoféři příliš riskují jejich předjížděním, aby náhodou nedojeli někam o dvě minuty později.

Stav našich silnic a dálnic je ale tristní, pokud jej porovnám s ostatními evropskými státy. O to více mě zaráží, že za kilometr dálnice platíme víc než například v sousedním Německu nebo dokonce o čtvrtinu více než v Dánsku, kde je pracovní síla určitě dražší než u nás. Původně jsem chtěl psát o zdražení dálničních známek, ale navýšení o 300,- Kč neznamená pro někoho, kdo má auto, zase takové zatížení.

Spíš mě víc trápí a štve, jak se u nás staví či opravují dálnice a silnice. Například na dálnici blízko Plzně směrem na Rozvadov se už minimálně 2 měsíce svádí doprava do 2 protisměrných pruhů a na druhé straně se nic neděje. O kousek dál se zase před rokem vyfrézoval bezproblémový úsek, aby byl nahrazen drsnějším povrchem, při jehož přejezdu vibruje celé auto (pokud nemáte auto za milion) a jehož konce jsou ohraničeny výrazným hupem.

Zajímavý je i příběh opravy zvlněného úseku dálnice D11 u Hradce Králové. Jedná se o necelých 5 let starý úsek, který se zvlnil před 2 roky a od té doby vede Řiditelství silnic a dálnic (ŘSD) se Skanskou reklamační řízení. Ani studie ČVUT přesného viníka nedokázala určit, i když její přesný obsah Skanska i ŘSD úzkostlivě tají. Zajímavostí jistě je, že uznávaný odborník na dopravní stavitelství František Lehovec z ČVUT byl dotazem na probíhající studii notně překvapen, stejně jako děkan dopravní fakulty Miroslav Svítek (odkaz). Odborníci pod vedením vedoucího katedry silničních staveb Ludvíka Vébra dokončili studii před konce dubna, i když měla být hotová do konce března, kdy se také řešila aféra kolem Bárty, který možná začal hrát příliš vysokou hru a tak se na něj něco vytáhlo, aby nerušil zavedené pořádky. Nechci nikoho obviňovat, ale skutečnost, že o několikaměsíční studii, která byla zpracována s měsíčním zpožděním, ještě v březnu nevěděli Vébrovi spolupracovníci, je více než podezřelá.

Obecně se má za to, že zvlnění způsobil silný pramen pod dálnicí. Na spodní vodu upozorňoval geology provádějící průzkum místostarosta nedalekých Dobřenic Vlastimil Málek, ale dostalo se mu úsměvné odpovědi: "Otče, dnes už jsou na to technologie."

Na poškozeném úseku se na jaře objevily na příkaz bývalého ministra dopravy Víta Bárty cedule s oznámením, kdo stavbu prováděl, ale Skanska proti umístění cedulí protestovala a požadovala 50-milionové odškodné za poškození dobrého jména. Náhoda? Zajímalo by mě, zda by se ohradila i proti instalaci takových cedulí u bezproblémových úseků. Autor má být za své dílo zodpovědný, ať je dobré nebo špatné. Nebo to byla jen záminka pro následující události?

V květnu ředitel divize Silniční stavitelství Skanska Michal Reiter velkoryse prohlašoval, že jeho společnost vše zafinancuje a teprve poté se bude ptát, kdo má vlastně co a kolik platit. Dementoval Bártovo prohlášení, že oprava se vyšplhá do stovek milionů, protože 250-metrový úsek vyjde maximálně na 50 milionů (odkaz). To už ale možná věděl, že se náš stát se Skanskou a jejími subdodavateli podělí rovným dílem, což už je samo o sobě udivující, když Skanska o spodní vodě musela vědět již před zahájením stavby a měla tak tuto skutečnost zohlednit při výstavbě.

Ještě podivuhodnější ale je, že nakonec oprava skutečně vyjde na 100 milionů a jako součást dohody stáhla Skanska svou žalobu na 50-milionové odškodnění (odkaz). Není se co divit, když 50-milionovou opravu vlastně zaplatí stát!

Nedávno jsem četl článek pana Okamury o odpovědnosti. Zde by neměl být problém dohledat odpovědné osoby a je více než zřejmý viník. Geologové na existenci spodní vody museli před zahájením stavby upozorňovat. Někdo pak tuto skutečnost nebral vážně a stavebnímu dozoru to asi taky nevadilo. Viník tak velmi pravděpodobně zůstane nepostižen a oprava se zafinancuje z našich peněz. Bártu nahradil na ministerstvu Pavel Dobeš, takže máme dalšího ministra, který nemá o dopravě ani ponětí a pojede se vesele dál. Proto u nás stojí kilometr dálnice více než v Německu, přestože kvalita je nesrovnatelná. Proto stoupne cena dálničních známek, aby bylo z čeho platit podobné opravy, protože se jistě nejedná o ojedinělý problém.

 

Na závěr jsem si dovolil jednu historku z divokého západu :-) Možná to úplně nesedí, ale…

Autentický přepis vyprávění indiánského náčelníka (podobnost s reálnými postavami čistě náhodná).

Už když tu železnici začali stavět, varoval jsem je: Spodní voda vám tu železnici zvlní, ale oni na to, že mají nové technologie.

Čtyři roky poté šerif Pýt Karta zahlédl ze zápraží svého úřadu pana Ska. Bylo mu jasné, že se něco chystá. Pan Ska navštěvoval jeho městečko jen ve výjímečných případech a Pýt tušil, co ho přivádí tentokrát. „Hele Pýte, půjdu rovnou k věci“, spustil příchozí. „ Tentokrát jsi zašel moc daleko. Buď ty cedule - Zde stavěl pan Ska – od železnice okamžitě zmizí nebo toho budeš litovat“. Pýt však nedbal jeho varování. Netrvalo dlouho a po saloonech se roznesla novina, že Pýt doplatil na skandál, do kterého byl zapleten i jistý řidič dostavníku, a tak převzal hvězdu šerifa jeho mladý zástupce Bobeš.

Po krátké době se opět v městečku objevil pan Ska. „Paule víš, jak skončil Pýt, doufám, že budeš chytřejší.Vem pryč cedule a dej mi 5 tisíc dolarů za poškození dobrýho jména a železnici si opravte sami“. „To nejde pane Ska, musíme to nějak zaonačit. Slyšel jsem, že postavíte 250 yardů železnice za 5 tisíc dolarů. Materiál šel nahoru, opravíme to za 10. Dám vám na to 5 z obecní kasy, 5 dáte vy“ „Oukej Paule, to se mi celkem zamlouvá, opáčil pan Ska.“

A tak pan Ska obhájil své dobré jméno a o nic nezchudnul, Pýt dál tahal za nitky Paulova úřadu a bledé tváře jezdili rychlostí větru přes močály na železném oři za dražší jízdné. Howgh:-)

Autor: Marek Pleskač | pondělí 1.8.2011 22:15 | karma článku: 15,32 | přečteno: 1436x
  • Další články autora

Marek Pleskač

COV-spirace 2020

Již rok se prakticky celá planeta potýká s pandemií Covidu-19. V dnešním globalizovaném světě je však postup jednotlivých vlád až příliš podobný. To vyvolává otázky, zda se nejednalo o předem připravený plán.

20.12.2020 v 21:56 | Karma: 17,89 | Přečteno: 483x | Diskuse| Společnost

Marek Pleskač

Zrození běžce

Ještě před pár lety jsem běh bral jen jako nutnou součást přípravy mezi fotbalovými sezónami. Při výbězích jsem vždy trpěl, dobíhal mezi posledními a vůbec se na ně netěšil.

7.1.2016 v 14:20 | Karma: 7,16 | Přečteno: 117x | Diskuse| Ostatní

Marek Pleskač

Salming Tour de Hospic

Na 5. ročník Plesenského půlmaratonu jsem se těšil téměř rok, kdy jsem se o této akci dočetl v místních novinách. A když se tento běh stal letos součástí Salming Tour de Hospic, neváhal jsem s účastí na všech 3 akcích.

30.9.2015 v 0:35 | Karma: 8,25 | Přečteno: 221x | Diskuse| Sport

Marek Pleskač

Noční můra s ČD

Poté co jsem se nechal zhýčkat výletem z Českých Budějovic do Vídně, osmělil jsem se a snad po 10 letech opět vyzkoušel trasu České Budějovice - Mariánské Lázně. Za 10 let to možná zkusím znovu...

31.5.2015 v 22:55 | Karma: 18,26 | Přečteno: 928x | Diskuse| Cestování

Marek Pleskač

Reakce na článek o bankách od pana Kráma

Proč nefunguje česká ekonomika – Díl první: Banky. Autor neotevřel u článku diskuzi, proto reaguji touto formou.

5.8.2013 v 17:45 | Karma: 10,63 | Přečteno: 767x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji

1. května 2024  16:57

Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...

První máj lákal motorkáře, nehodu na Klatovsku jeden z nich nepřežil

1. května 2024  16:40

Krásné počasí a sváteční volno vytáhly ven motorkáře, jarní vyjížďky měly ale v Plzeňském kraji i...

Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici

1. května 2024,  aktualizováno  16:31

Politické strany, hnutí a spolky a jejich příznivci se sešli k oslavám prvního máje. V Praze se...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1655x
Občasný bloger, pravidelný běžec.