Populismus v politice, aneb Bártovy pokuty

Když se sestavovala vláda vzešlá z letošních voleb, ozývaly se spousty hlasů, které tvrdily, že přibrat „Véčkaře“ se může šeredně vymstít. Nyní se ukazuje, že dotyční měli pravdu. Pan John se stále nezorientoval na svém ministerstvu a poletuje tam jak zmatená včela (vždyť ani neví, kolik tam má zaměstnanců a z jeho snu: „Přijdu tam a ušetřím miliardy“ mnoho nezbylo) a Vít Bárta se naopak zorientoval tak do té míry, že pozastavil výstavbu několika klíčových komunikací… bohužel z většiny právě na Moravě a Slezsku.

Když se sestavovala vláda vzešlá z letošních voleb, ozývaly se spousty hlasů, které tvrdily, že přibrat „Véčkaře“ se může šeredně vymstít. Nyní se ukazuje, že dotyční měli pravdu. Pan John se stále nezorientoval na svém ministerstvu a poletuje tam jak zmatená včela (vždyť ani neví, kolik tam má zaměstnanců a z jeho snu: „Přijdu tam a ušetřím miliardy“ mnoho nezbylo) a Vít Bárta se naopak zorientoval tak do té míry, že pozastavil výstavbu několika klíčových komunikací… bohužel z většiny právě na Moravě a Slezsku.

A nyní přichází Vít Bárta se svým dalším úžasným nápadem, který se nedá označit jinak, než čirým populismem. Takovým, který známe od ČSSD a jenž je velkým lákadlem právě pro závistivé lidi (a těch je v ČR neuvěřitelná hromada). Opravdu nechápu, proč by člověk vlastnící pěkné auto měl platit na pokutách více než někdo s Trabantem. Vždyť je to naprostá hovadina a v praxi zcela nepoužitelné. I lidé jinak nemajetní mají v některých případech pěkné moderní auto a existují také lidé, kteří mají barák za 10 milionů, a na autě jim nesejde. A pokud by se to hodnotilo podle toho, kdo má jaký příjem, tak by z toho vznikla neuvěřitelná byrokratická slátanina, přičemž by nás daňové poplatníky stála pěkných pár korun.

Je až k neuvěření, že lidé podporující tento návrh poukazují na rovnost lidí. Vždyť jaký re rozdíl mezi tím, když pojedu po cestě 110Km/h v novém Audi a ve staré Škodovce? Oba dva pojedou stejně rychle, oba dva poruší stejně předpisy a pravděpodobnost, že Audi upadne za jízdy výfuk nebo jiná část je menší než u Škodovky. Tak co je tedy rovného na tom, že jeden řidič zaplatí více než ten druhý?

A nyní se podívejme na druhý argument Bártovců: „Pro bohatší lidi je ztráta 3000Kč menší rána než pro méně majetné a proto bohatší řidiči budou jezdit i nadále rychle“. S tím zcela souhlasím, nicméně vzhledem k tomu, že je u nás zaveden bodový systém, tak je tento argument zcela bezpředmětný. Je úplně jedno jestli bohatý řidič bude mít na zaplacení 30 pokut a chudší řidič sotva 5. Oba totiž mají stejný počet bodů, a pokud o ně přijdou, tak přijdou o řidičák a poté je zcela jedno, kdo je jak bohatý. Oba dva dopadnou stejně.

Takže k čemu tedy nový zákon o pokutách, který má postihovat spektrum chronicky neukázněných řidičů, když už tu na ně jeden bič existuje? Zase aby se zvýšila nepřehlednost zákonů a vyhlášek navíc narostlo papírování? Nebo aby policajti dostali do rukou další nástroj buzerace slušných řidičů?

PS: S tou buzerací to myslím opravdu vážně. Policajti mě již několikrát stopli a chtěli vidět papíry od auta, které bylo na první pohled v pořádku a staré maximálně 2 roky. A na to, že mi mají dát dýchnout, zatím pokaždé zapomněli… opravdu pozoruhodné, stejně jako fakt, že když jsem jel včera něco odvést sestře, tak jsem potkal policajty, jak se krčí pár metrů od cedule s počátkem obce. K tomu snad ani není, co dodat.

Autor: Matěj Mareček | neděle 29.8.2010 8:59 | karma článku: 15,98 | přečteno: 1033x
  • Další články autora

Matěj Mareček

Jsme stále národ komoušů

29.11.2015 v 22:01 | Karma: 21,42