Malá maturita je další ministrova rychlokvaška

Testování žáků 5. a 9. tříd je ukvapená odpověď ministra Dobeše na srovnání žáků zemí OECD, podle kterého se čeští školáci zhoršili nejvíce ze všech. Podle mě přijde projekt malé maturity stát na další stovky milionů korun, který ovšem české školství nespasí. Naopak ještě více rozevře nůžky mezi žáky a školami.

Zaklikávání odpovědí na počítači nedokáže změřit to, jak se děti umí vyjadřovat, jakou mají slovní zásobu nebo jak plynule umí číst. Už tak mají učitelé na rozvoj individuálních dovedností žáků ve škole omezený prostor a po zavedení malé maturity se toto dostane na úplný okraj zájmu.

Školy, které mají k dispozici větší finanční prostředky, navíc budou v tomto systému hodnocení zvýhodňované oproti školám se slabším sociálním zázemím. My bychom se naopak měli snažit přibližovat vzdělanostní úroveň žáků bez ohledu na to, zda navštěvují základní školu v centru Prahy nebo malotřídku v Kotěhůlkách.

Malá maturita je řešení pro řešení, které vzniklo v rekordně krátké době bez rozsáhlejší diskuse s odborníky. V západních zemích změna vzdělávací politiky probíhá i několik let a než spatří světlo světa, tak projde stovkami diskusí a připomínek. Od nich bychom se měli také při řešení klesající úrovně znalostí žáků odpíchnout.

Autor: Marcel Chládek | pátek 21.1.2011 12:36 | karma článku: 11,39 | přečteno: 962x