- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
14. ledna zkusíme s Hankou (nezkusíme, ochořela) další ze sborových těles z anglosaské oblasti, jež nám zprostředkovává agentura The Prague Concert Co. s.r.o., tentokrát McPherson College Choirs a Band z Kansasu, USA. Sbor se střídá s žesťovým kvintetem a program tak vypadá dost barvitě. Zpívá se výběr z duchovních skladeb pro sbory, skladeb amerických autorů a tradicionálů i jazzu. Je to jako obvykle velmi příjemné a občas vyniknou i sólisté, jako třeba jedna krásná nakrátko ostříhaná černá dívka, jejíž hlas byl tak nádherný, že jsem se podivil, proč ji nevyužívají častěji. Asi se střídají s jednou zasloužilou zpěvačkou, která zahajovala. Na závěr prohlásil dirigent, že hrají z přátelství a jsme tím vlastně už přátelé a až budeme odcházet, budou stát podél schodiště a loučit se s námi osobně. Po americku vstřícné a velmi příjemné chování a samí mladí a hezcí lidé. Takhle z
pívají: https://www.youtube.com/watch?v=08V0Zo0q1z8.
11. února zajdu do naší Galerie 14, kde hraje mé oblíbené Kinsky trio v čele s hezkou a elegantní houslistkou Lucií Sedlákovou. Program sestaví výtečně, neb začnou Haydnovým Triem G dur s krásnou melodickou druhou větou a opravdu uherským podmanivým závěrem Rondo all’Ongarese. Zato přechod k Sukovu Triu c moll, op. 2, ukazuje obrovskou propast mezi klasicistní hudbou a pozdním romantismem mladíčka, který se brzy rozletí s křídly rozepjatými. Po smělém a postupně klidném Allegru následuje zářivá krása Andante kouzlená zejména oběma smyčci. Nakonec zdivočí všichni v závěrečném Vivace. Program uzavřou Dvořákovy Dumky, op. 90, šestivětá bohatá skladba, kde se i v průběhu vět mění tempa podle toho, jak skladatel dumá. Skvělý a citlivý koncert, jako obvykle. Abyste viděli, jak vypadají a hrají a že nekecám, pokud jde o eleganci a vzhled Lucie Sedlákové: https://www.youtube.com/watch?v=TRD9LellUrw.
12. února jdeme s Hankou do Aera na Orfea a Eurydiku Christopha Willibalda Glucka (1714-1787). Dílo patrně za zahraniční koprodukce pořídila česká firma BVA International s.r.o. za režie Ondřeje Havelky s českým týmem a zahraničními pěveckými hvězdami v čele s americkým kontratenorem Bejunem Mehtou v roli Orfea. Ten se už u nás zaskvěl loni na podzim s Velkým C a psal jsem o tom velmi pochvalně.
Film vznikl za shody mnoha šťastných okolností a byl natočen ve světoznámém barokním divadle českokrumlovského zámku a v jeho podzemních prostorách. Velké C v čele s Václavem Luksem obstaralo hudbu se svou typickou citlivostí a pochopením dramatického poselství opery.
Vynikajícího Mehtu dokonale doplnila na nesourodou dvojici rakouská sopranistka Eva Liebau. Eurydiku zpívala vroucně a působila velmi věrohodně jsouc popuzena pro ni nepochopitelně odtažitým Orfeovým chováním. Obrovským překvapením byla švýcarská sopranistka Regula Mühlemann (1986) v roli Amora. Nádherné zjevení dívky, jež svým milým úsměvem, krásou a svěžím hlasem šíří dobrou náladu a už se těším, že si jí někde všimnou víc a uvidíme ji v nějaké významnější roli. Také Havelka po představení potvrdil, že bylo radostí s Regulou natáčet.
Na představení mě nejvíce zaujalo několik scén. Předně sbor tančících démonů z podsvětí byl zcela soudobě pojatý jako výrazový tanec hrůzných masek a zanechal mocný dojem. Za druhé se ukázalo, že nebude zapotřebí využívat barokních kulis a taneční scény v prostoru pouze podřídit dobové gestice a stylu. Sestup Orfeův do podsvětí je ponurou cestou kamsi do hloubi sklepení pod zámkem, výstup pak dostal úžasný impuls v nápadu využít stínohry na stěně schodiště, kde se promítají siluety obou manželů ve zdánlivých milostných dotecích a objetích. To se nám převelice líbilo.
Poslední námět k přemýšlení nám dal sám Mehta tím, jak pojal závěr opery, na což Havelka dle svého vyjádření přistoupil. Orfeus totiž dává najevo vyložené zhnusení tím, jak všichni společně s Eurydikou slaví její návrat po vzoru soudobých tupých televizních veselic a je viditelně smutný a otrávený, jako kdyby si kladl otázku, zda je Eurydika ta pravá. Takhle žít nechci a jdu pryč z divadla. Tak jsem to pochopil já.
Po promítání přišli na pódium před plátno režisér a scénografka a pod vedením šikovného a inteligentního moderátora nám vysvětlili, jak film vznikal a co zajímavého se přitom prožilo. V hledišti zůstala řada diváků, především operní a filmové kritičky a lidé od hudby a filmu. Mohli jsme se ptát na cokoli a tvůrci byli velmi milí a sdílní. Zážitek z tohoto rozhovoru výtečně uzavřel bilanci krásného večera. A kdo jste viděli na Vánoce tento film na ČT art, vězte, že televize záznam nezvládla technicky a způsobila tvůrcům vyložený šok z nepovedeného pořadu s mizerným zvukem.
Jediným stínem je, že producent si stanovil za dvd neuvěřitelnou cenu 690 kaček, vysokou i pro Německo. Je jasné, že zásoby budou vyprodávat za pár let se slevou. Opery z Met na dvd lze koupit u nás za přijatelné čtyři stovky. Jistě také někdo film pověsí na internet, řekl bych do roka a do dne, pokud tam už není. Nejlepší obrana proti pažravým vydavatelům je svoboda internetu.
Další články autora |
U Městských domů, Ústí nad Labem - Klíše
2 520 000 Kč