- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
První akcí bývají zpravidla mistrovské kursy vedené našimi předními pěvkyněmi, tentokrát Simonou Šaturovou a úctyhodnou nizozemskou hlasovou odbornicí Margreet Honig. Polepšeno ještě o účast dívčiných profesorek, což velmi oceněno.
18.června naše výprava ve složení já a Vašek Vacek (naštěstí má čas i chuť, neb mé auto v poruše) též polepšena o dívku Moniku Jägerovou, kontraaltistku, jež by bývala také mohla absolvovat kurs, nebýt křížení se s akademickými povinnostmi. My též v očekávání, neb avizováno, že pořízeny nové šaty. Naše očekávání bohatě naplněno, neb dívce to nesmírně sluší a v auditoriu nejlépe adjustována. Milé pořadatelské dámy nám rezervují pohodlnou a příhodnou třetí řadu, odkud dokonalý přehled.
Opět ten téměř rodinný pocit zpočátku, neb přívětivost vstupních dam včetně paní ředitelky, již potkáme v zámeckém parku, je rovna světlu hvězd za jasné noci. Tohle je pro mě důležité a setkávám se s tím na koncertech staré hudby a v Atriu a hned mám skvělou náladu.
Pro mé spanilé čtenářky budu stručně komentovat některá odění účinkujících, což samo o sobě často hudbou.
Vstupní slovo obstará Simona Šaturová, jež i v tom dnešním horku svěží a krásná jako vždy. Ani se nedivím mému sousedovi z abonentky Collegia 1704, který Simoniny koncerty vyhledává a je schopen, pokud tato dáma zpívá před přestávkou, poté odejít, neb on přišel vysloveně na ni. Tomu pánovi, který vypadá jako anglický plukovník ve výslužbě, jsem to říkal, a on pravil dokonalou češtinou, že je Američan, tak ho nyní nazývám „Můj Angličan, který je Američan“ a jsem rád, že sedí vedle mě, neb je stejně naladěn i pokud se týče paní Simony.
Zase jsem se zapovídal a jdeme na koncert, který dnes sestaven z operních árií a písní Mozartových, což autor k procvičení všech tajů ženského zpěvu navýsost vhodný.
Prvních 6 čísel je z Figarovy svatby. Paní Simona se účastní úvodního zpěvu za pomoci dívky ve starorůžových šatech, jež sice krásné, leč možná příliš usedlé. V duetu „Sull’aria“ zpívá Simona hraběnku a Eva Benett Zuzanku. Tím dána letní svěžest a jejich dvojhlas zní jásavě. Nato další Zuzanka „Venite inginicchiatevi“ Venduly Brulíkové nadchne nejen temnějším sopránkem a zřetelnou deklamací, ale i prací neposedných oček. Moje maminka by to okomentovala, že dělá senzační čumáky. Ano, ta hezounká postava šikovné a chytré dívky (jedna z nejsympatičtějších ve světové opeře) potřebuje víc než jen hlas. Nato sopranistky Ludmila Pergelová dlouhých vlasů oděná do rudé sukně a černého topu, až mi podklesají kolena a Eliška Tomeňuková s temnějším sopránem dají duet Zuzanky a Marceliny „Via resti servite“.
Nyní konečně mezzosoprán, neboť zamilovaný cherubín Alžběty Vomáčkové pěje „Voi che sapete“ a je přednesen dívkou s černou kazajkou vojenského typu a růžovou sukní, což mě moc nenadchne. Zdá se mi, že trochu přehrává. Ale jistě to má evokovat, že toho nadrženého mladíčka pošlou k armádě, aby vychladl. K Vendule Brulíkové se přidá další mezzo Dorota Ryšánková, aby Zuzanka s Cherubínem zazpívali „Aprite presto aprite“.
A hraběnčina „Dove sono“ přednesená Eliškou Tomeňukovou je jeden z vrcholů první figarovské části koncertu. Eliška zpívá velmi energicky a přesvědčivě smutně a chvílemi vypadá jako Libuše. Však je dívka urostlá, kterou když člověk objímá, ví bezpečně, že má plnou náruč.
Následuje Tereza Vorbová s árií Ilie „Padre, germani addio“ z Idomenea, což je jiný svět, než Figarovka. Dívka je z rodu něžných krásek ve fialovém a moc jí to sluší. Zpívá velmi niterně, čímž podtrhuje svůj půvab. Dorota Ryšánková přichází zazpívat dvě písně, první „Ridente la calma“ a druhou Un moto si gioia“, která je optimističtější a odvázanější. A už je tady opět na kolena působící Ludmila Pergelová jako Pamina z Kouzelné flétny s árií „Ach, ich fühl’s“ se smutkuplným podtextem. Koloratura však není jako u Amelitty Galli-Curci. Nato bych k árii Blondy „Durch zertlichkeit“ z Únosu ze serailu přednesené Terezou Štěpánkovou poznamenal, že bych doporučil méně úsilí a více přirozené plynulosti. Ke koloraturám dnes jen, že Natalie Dessay byla jen jedna. Z téže opery k árii Konstance „Martern aleer Arten“ přichází starorůžová Eva Benett a s ní výtečně vyvážený zpěv jistý a přesvědčivý a jeden z vrcholů večera.
Možná ten úplný nastává nyní, neb přichází vysoká dívka Dominika Škrabalová v černém rozevlátém odění a zazpívá nám majstrštyk všech mezzosopranistek rozměrnou árii „Parto, ma tu ben mio“ z korunovační pražské opery La clemenza di Tito, kdy Sesto (Sextus) říká: „Du na to“ a míní, že na Tita, jehož nutno zabít, neb mu to nakukala zlovolná a zneuznaná dceruška někdejšího několikaměsíčního císaře Vitellia. Tato role psána jako kalhotková pro mezzosoprán.
Vše uzavře jako přídavek sbor všech dívek v čele s paní Simonou z Dvořákových Dvojzpěvů, v němž děvče žalo trávu zřejmě kosou nemajíc sekačku z Mountfieldu.
To s tím tatínkem Vitelliiným bylo v roce 69, jenž zván rokem čtyř císařů, kdy svržen Nero a rychle za sebou provoláni a hned také odstraněni Galba, Otho i Vitellius a nakonec to vyhraje díky armádě Titův tatínek Vespasianus, vcelku solidní císař po předchozích zkušenostech, jenž zahájil stavbu Kolossea. Židé by odvětili, jakápak clemenza, když nám Titus zbořil chrám a vybil půlku obyvatelstva. A rabíni by řekli, že všechno je určitě jinak. A co by řekl Kafka, netroufám si odhadnout. Zase musíme zpátky a dokončíme pochvalu Dominičinu.
Já pravím, že jsem z Dominiky nadšen a po koncertu si ji venku najdu a ověřím si, že její černé odění je na znamení té přípravy k atentátu a chválou neskrblím. A ona mi poděkuje, že jsem si toho všiml, a vůbec je moc milá a hezká. A má krásný moravský akcent, neb je slezská dívka z Ostravy. A ta kráska, jež působí blahodárně na kolena, se také staví a Vaškovi podepíše program. Dívce Vendule pochválíme hru oček a ujistíme ji, že takové věci jsou důležité a že jí to moc sedí. A ta Cherubínka odložila vojenský kabátec a rozpustila červené vlasy a další čarovno mezi námi. Monika mezitím prohovoří věci hudební a možná i holčičí s několika známými, však je vrstevnice. Ach, ty mapy. Nevím, co kouzelnějšího může milovník klasického zpěvu a obdivovatel dívčí krásy zažít.
Zpátky to kvůli krajině vezmeme přes kopec do Řevnic a údolím Berounky. A zítra znovu Monika, tentokrát bude zpívat Mahlera a další i české autory v HAMU. Po koncertu všichni na sklenku. Jo a zapomněl jsem dodat, že jsem při odchodu ze sálu špatně odhadl stabilitu židličky a fláknul sebou jako Kleopatra v podání Natalie Dessay v Met 2017. Ale ta sebou flákla úmyslně. Má kolena posílená pohledem na dívku Ludmilu vydržela.
20. června 2021, richard.mandelik@volny.cz
Další články autora |
Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha