- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Četl jsem, že Štefánik měl kritické připomínky k Benešovi, konkrétně k jeho hospodaření s penězi. Víte o tom něco?
Edward Benes ho z hloubi duse nesnasel, a az do valky se udrzovaly famy, ze to jetadlo nechal benes sestrelit.
Děkuji za připomínku. Zdá se mi, že je stále mužem, který je poněkud ve stínu. Nicméně do těch bouřlivých dob jsme spíše potřebovali takového prezidenta, osobnost formátu Štefánikova.
Luďku, snad pro zajímavost k osudnému letu:
Čas startu a přistání je trochu jinak. Italský start 8:07 odpovídá bratislavskému času 7:07. Tehdy to neměli sjednocené. Havárie v 11:45 je orientační údaj. Svědectví mají rozptyl v desíktách minut.
Délka letu cca 390 km vyjadřuje přímou trasu, kterou se ale letět nedalo. Italská "Kapronka" by se brzy po startu utkala s vrcholky alpského masivu. Tehdejší aeroplány měly mizernou stoupavost - museli to brát trochu stranou a nepochybně využívali srovnávací navigaci pomocí významných sídel, komunikací, řek atd.
Určitě si kus zalétli. Odhadem tak 60 km.
Pokud jde o tehdejší vajnorské letiště (dnes je o kousek jinde), muselo dát docela práci místo vůbec najít. O jeho poloze měli jen kusé informace. Šlo o pastvinu kde se teprve stavěl hangár. Jediným vodítkem bylo vyložené přistávací "T" a sudy připravené k zapálení v okamžiku příletu.
O startu z Campoformida neměli v Bratislavě ponětí. Zprávu dostali až později. Osádka zase nic nevěděla o meteorologické situaci v cíli cesty, kde vanul silný nárazový vítr...
Vecna skoda, ze tenkrat Milan Rastislav Stefanik zahynul. Co jsem se docet, jeho koncept CSR byl lepsi toho Masarykova.
Hlavne, kdyby zil v roce 1938 - tak se bojovalo. To nebyl zbabelec a podrazak jako Benes.