Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Téma dne: Pozastavení letů do Káhiry (Aktualizováno)

Zrušení spoje těsně před nástupem do letadla je bezpochyby noční můrou každého z nás. Když už se těšíme, že po všech těch vstupních a bezpečnostních procedurach a čekání na odlet konečně spočineme na sedadle, přijde „jobovka“.

 

Dozvíme se, že se žádný let nekoná a místo plánu A nastupuje nejistý a často komplikovaný plán B.

 

Přesně to v sobotu 20/7 potkalo cestující British Airways na letech do Káhiry i opačným směrem; později se připojila i Lufthansa. Patrné je to z odletového displeje káhirského letiště:

 

... v neděli 21/7 zrušen spoj Lufthansy  z Káhiry do Mnichova, let stejným směrem operovaný dopravcem EgyptAir zůstává. (Zdroj: Web Káhirského mezinárodního letiště)

 

... ze tří spojů z Káhiry do Londýna, jež měly být dle letového rozvrhu uskutečněny v neděli 21/7, byl spoj operovaný BA zrušen. Zůstávají dva, které provozuje EgyptAir. (Zdroj: Web Káhirského mezinárodního letiště)

 

Jako důvod je uvedena bezpečnost – jedná se prý o preventivní opatření. Obecně platí, že když se něco takového dozví Češi (a samozřejmě kdokoli jiný, ale držme se domácího prostředí), kteří se do Egypta v příštích dnech chystají (patří k nim i autor těchto řádků), příliš klidu na duši jim to nepřidá. Zejména, když nevíme, o jakou potenciální bezpečnostní hrozbu by se mohlo jednat.

 

Aniž bych chtěl situaci zlehčovat a nebezpečí podceňovat, nemohu se nezmínit o svých zvláštních pocitech, které náhlá pozastavení letů tam či onam z bezpečnostních důvodů provázejí. Vysvětlím, co mám na mysli.

 

Kdyby lety do Káhiry přerušily všechny společnosti, působilo to na cestující veřejnost docela jinak, než když tak učiní zlomek dopravců (zatím jen dva). Vždy se v takové situaci ptám: to ti ostatní trestuhodně hazardují, když do Káhiry dál létají a pouze BA a Lufthansa se chovají s příkladnou odpovědností? Je ale obě zmíněné společnosti opravdu tak odpovědné, nebo je v tom jistá míra alibismu?

 

Proč to takto stavím? Zde je citát z webu Zdopravy.cz k tomuto tématu ze sobotního (20/7) pozdního večera:

 

  • British Airways zrušily lety do Káhiry na týden. Firma v prohlášení uvedla, že jde o preventivní opatření, které má umožnit posouzení bezpečnosti letů na káhirském letišti. Cestující ze zrušených letů firma přesměrovala nejčastěji na lety EgyptAir. K pozastavení letů došlo těsně před nástupem cestujících do letadla mířícího do Káhiry.

 

Čili, BA neříká „Nelétejte do Káhiry, je to nebezpečné“, nýbrž „Létejte do Káhiry dál, ale ne s námi“. Jak to rozklíčovat? Hrozí na káhirském aeroportu nějaké obecné nebezpečí, nebo pouze letadlům BA a Lufthansy? Pravdu se samozřejmě nedozvíme, proto o těchto věcech se v detailech veřejně nemluví a mluvit nemá. Když se ale na celou věc podíváme z toho úhlu pohledu, máme naději, že se naše obavy poněkud zmírní. A o to jde: neletět do Egypta se strachem, ve stresu, s obavami.

 

Uvedu ještě jeden příklad. Po pádu ruského airbusu na Sinaji 31. října 2015 zastavilo Rusko všechny lety do Egypta a zpět. Tento stav trval do dubna 2018, kdy bylo obnoveno obousměrné spojení Moskva – Káhira. Do rudomořských destinací (Šarm aš Šajch, Hurghada, Marsa Alam) se z Ruské federace nelétá dosud. Znamená to, že zmíněná tři letiště jsou extrémně nebezpečná? Nikoli. Denně na nich přistávají a odlétají stroje s turisty, mnozí jsme toho rok co rok celou dobu ruského stop stavu svědky – a vše je v pořádku. Tím chci říci, že na probíranou záležitost je nutné dívat se širším uhlem pohledu.

 

Napadnout nás také může poněkud jízlivá myšlenka, co budou dělat Rusové nyní, když kvůli tomu, co se stalo na Sinaji, přestali létat nejen tam, ale i do Káhiry. Lety pak obnovili, jak uvedeno  výše – a nyní Britové naznačují, že by mohl být bezpečnostní problém: ne na stovky kilometrů vzdáleném Sinaji, ale na letišti přímo v egyptské metropoli. Prekérní situace. Z logiky věci a s ohledem na to, jak důsledně se chovali po 31. říjnu 2015, by se měli Rusové k Britům a Němcům připojit. Udělají to? 

 

Závěrem: Egypťané přistoupili k nově nastalé situaci ryze pragmaticky. Jak v sobotu 20/7 napsal server Ahramonline, jejich národní dopravce EgyptAir přidělí větší stroje pro lety provozované na trase Káhira - Londýn, aby vyhověl rostoucí poptávce po letenkách poté, co společnost British Airways na týden pozastavila lety do Káhiry.

 

Do Káhiry se tedy bude létat dál, tak jako se po 31. říjnu 2015 létalo dál do Egypta z nejrůznějších zemí kromě Ruska. Ono to jinak ani nejde – a každý z nás se bude muset vždy znovu rozhodnout, zda let absolvuje či nikoli. Tak jako se musíme dnes a denně rozhodovat, zda usedneme za volant automobilu či vstoupíme do vozidel hromadné dopravy, i když také zde na nás číhají rozmanitá nebezpečí. Možná větší a reálnější než při cestování letadlem.

 

Tak – šťastnou cestu a bezpečný let všem!

AKTUALIZACE/21. 7. 2019

V neděli 21/7 před polednem přišla zpráva, že Lufthansa zákaz letů do Káhiry a opačným směrem zrušila.

••

... ilustrační snímek 1: před odletem z Marsy Alam do Evropy, nájezd na dráhu 33/15. (Foto: Autor článku)

... ilustrační snímek 2: čekání na odlet na pojezdové dráze letiště v Hurghadě. Před námi startuje Jumbo Jet později zaniklé ruské společnosti Transaero. (Foto: Autor článku)

... ilustrační snímek 3:  Češi při nástupu do Boeingu 737 v destinaci, kam jich dnes mnoho nelétá. Na letišti v sinajské Tabě. (Foto: Autor článku)

... ilustrační snímek 4: pohled z Boeingu 737 na sinajské hory po odletu z Taby. Do takovéhoto prostředí se zřítil ruský airbus na konci října 2015 po teroristickém útoku. (Foto: Autor článku)

... ilustrační snímek 5: autor blogu na letišti v Šarm aš Šajchu před odletem do Evropy.(Foto: Archiv autora/Soňa Stejskalová)

 

Autor: Lubomír Stejskal | neděle 21.7.2019 8:00 | karma článku: 15,17 | přečteno: 939x
  • Další články autora

Lubomír Stejskal

Několik poznámek k článku Jana Fikáčka z 16. 4. 2024

Bloger Jan Fikáček publikoval 16. dubna 2024 článek „Proč jsou izraelská média daleko méně proizraelská než česká?“.

16.4.2024 v 20:40 | Karma: 9,50 | Přečteno: 145x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Na okraj zákazu propalestinské konference v Berlíně

Na pátek 12. dubna byla do Berlína svolána Palestinská konference 2024. Krátce po začátku ji německá policie zakázala.

15.4.2024 v 22:18 | Karma: 0 | Přečteno: 29x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

Pravda vyšla najevo: Írán se spolupodílel na masakru ze 7. října 2023

Teheránský režim se opakovaně dušuje, že s masakrem provedeným Hamasem v Izraeli loni 7. října nemá nic společného. Máme tomu věřit?

14.4.2024 v 20:35 | Karma: 0 | Přečteno: 26x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

Agrese proti Izraeli: Tuto bitvu Írán prohrál

Bylo to úlevné probuzení do nedělního rána 14. dubna. Dlouho po půlnoci jsem šel spát s obavami, jak rozsáhlé škody drony a střely agresora v Izraeli způsobí.

14.4.2024 v 10:24 | Karma: 0 | Přečteno: 31x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

Je válka na spadnutí?

Tuto otázku jsem si kladl v sobotu 13. dubna na začátku večera, kdy to tak skutečně vypadalo. Soudě podle obsahu zpráv a řady opatření, z nichž zásadní byla vydána v Izraeli.

13.4.2024 v 23:55 | Karma: 0 | Přečteno: 17x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56

Ve čtvrtek odpoledne najel osobní vlak u Skalné na Chebsku do spadlého stromu a částečně vykolejil....

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  18:55

Přímý přenos Poslanci se přeli o vládou navrženou změnu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Omyl i zneužití. Poznat predátorské časopisy není vždy lehké, říká akademik

2. května 2024  18:48

Publikování v časopisech, které se tváří jako vědecké, může být jen omyl nebo i dlouhodobá snaha...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 4815
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 837x
Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal