- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Proto jsem v tichosti vzpomněl památky těch, kdo hráli onoho dne – před 400 lety - hlavní roli v děsivém představení, které bylo jedním ze stavebních kamenů ztráty národní a náboženské svobody českého národa a hrůzostrašnou předzvěstí věcí příštích. Éry, kterou bychom dnešním jazykem nazvali katolickou totalitou.
Myslím na popravené – a nechci kádrovat, jak se kdo choval při výsleších, kdo více a kdo méně statečně, nemám na to právo – a také na ty, kdo v důsledku té neblahé kaskády událostí – Bílá hora, Staroměstská exekuce, Obnovené zřízení zemské a vše, co souviselo s násilnou rekatolizací - byli postaveni před dilema: buď svobodná víra a čisté svědomí v exilu, nebo znásilněné svědomí, vnucená víra a nalomená páteř ve vlasti.
Postavme na jednu misku vah Ferdinanda II. a na druhou Jana A. Komenského. Kdo „váží“ víc? Máme tu dva světy. Jeden prezentovaný císařem, druhý Učitelem národů. Nejsou slučitelné. Který je nám bližší?
Porážka na Bílé hoře a vše co následovalo byl krok zpět. Cesta od náboženské svobody garantované Majestátem císaře Rudolfa II. (1609) ke zmíněné katolické totalitě. Ostatně impulzem k českému stavovskému povstání (1618) bylo předchozí porušení Majestátu - v Broumově byl uzavřen evangelický kostel a na arcibiskupském statku v Hrobu na Teplicku zbořen nekatolický chrám.
Píše-li na serveru iDNES ctihodný kolega bloger Jan Ziegler k výročí Staroměstské popravy, že „stavovské povstání začalo v květnu 1618 trojnásobným pokusem o vraždu dvou královských úředníků - Viléma Slavaty z Chlumu a na Košumberku, Jaroslava Bořity z Martinic a písaře Fabricia“, pak je nutné férově připomenout, co tomu předcházelo: uvedené porušení Majestátu.
Jaká byla v době existence České konfederace (český stavovský stát 1619-1620) představa o soužití vládnoucích evangelíků s katolíky, vysvětlila v Křesťanské revui 2/2019 doc. Eva Melmuková, odbornice na církevní dějiny:
Jaký to rozdíl v přístupu katolíků vůči evangelíkům po Bílé hoře!
Že koexistence obou hlavních náboženských denominací – katolické a protestantské – byla možná, uvádí i prohlášení Ekumenické rady církví k 400. výročí Staroměstské exekuce. Cituji jeho klíčovou pasáž:
Mnohými vysmívaný Jirásek pojmenoval pobělohorské období rekatolizace dobou temna. Já hovořím – znovu - o katolické totalitě.
Důkazem, že pobělohorský režim byl v principu špatný jsou tři historické milníky:
Čest jejich památce!
Další články autora |