Rozvojová země – příklad pro ČR

Zdá se, že prezident jezdí od inaugurace k inauguraci – přesněji od jednoho slavnostního otevření k druhému. Tedy pardon, ne český, ale egyptský. Není divu: tam, kde se úspěšně realizují megaprojekty, nemůže hlava státu chybět.

 

Zatímco my se dosti zoufale potýkáme s výstavbou dálniční sítě, v Egyptě pod vedení prezidenta Sisiho rostou obří stavby téměř jako houby po dešti. Stačí připomenout zásadní rekonstrukci Suezského průplavu – prohloubení, rozšíření a na části kanálu, kde to bylo nutné, vybudování paralelní větve pro obousměrný provoz.

 

Vzpomínám na rok 2014. Projektanti byli toho názoru, že tzv. nový průplav bude možné vybudovat za tři roky. Prezident Sisi byl jiného názoru: „Ne, pánové. Zvládnout to musíme do roka a do dne.“ Šibeniční termín – ale byl dodržen. 6. srpna 2015 byl zmodernizovaný průplav otevřen.

 

Ti, kdo jezdí do Egypta na dovolenou - je k tomu dost dobrých důvodů – a sledují tamní dění, jistě zaznamenali další ambiciózní plány šéfa státu. Nové hlavní město, průmyslové zóny, revitalizaci Sinaje. Tedy kromě úkolu č. 1 v bezpečnostní oblasti, kterým je eliminace terorismu. Což je zjevně obtížnější než vybudovat na poušti novou metropoli.

 

V tomto měsíci (V/2019) přinesla zahraniční média (český mainstream tomu mnoho pozornosti nevěnoval) zprávy o otevření čtyř nových tunelů pod Suezským kanálem, které mají sloužit výraznému zlepšení dopravního spojení mezi poloostrovem Sinaj a africkou částí Egypta. Chceme-li revitalizovat, musíme začít komunikacemi (platí i pro ČR). Zmíněné čtyři tunely (tři silniční a jeden železniční) byly otevřeny jižně od Port Saidu a severně od Ismáílíje, jak zobrazuje mapka níže (obr. 1).

 

Ve středu 15/5 pak byla za účasti prezidenta Sisiho otevřena další klíčová komunikace: most přes řeku Nil v Káhiře, který výrazně uleví dopravě mezi východní a západní částí jak metropole, tak celé země. Stavba procházející nilským ostrovem Warraq byla zapsána do Guinnessovy knihy rekordů jako nejširší zavěšený most na světě ; má 2x šest pruhů a podle udělené certifikace šířku 67,3 metru (220 stop 5 palců). Je součástí 600 km dlouhé megadálnice spojující rudomořské město Zaafarana s Káhirou a tu pak se středomořskou Marsou Matruh; napojena je tedy na pouštní autostrádu Káhira – Alexandrie (orientační mapa níže - obr. 2). Samotný most Rod El Farag Axis Bridge, o jehož velikosti si můžeme udělat představu na videu Neo Cairo (viz níže), je součástí přes 16 kilometrů dlouhého dopravního řešení zahrnujícího celkem pět mostů propojujících několik oblastí Velké Káhiry. Jde o část mamutí iniciativy National Roads Project, kterou odstartoval prezident Sisi v srpnu 2014. Na jejím konci má být více než 4 tisíce kilometrů nových dopravních tepen, a to v době kratší, než za jakou se realizují stavby typu D1 v ČR.

 

Ano, Egypt patří mezi rozvojové země – ovšem pokud jde o tento druh výstavby, mohl by nám být příkladem. Můžeme se ptát: když to jde tam, proč ne u nás?

... obr. 1/Mapka zobrazující, kde pod Suezským kanálem byly vybudovány nové tunely spojující africký Egypt s poloostrovem Sinaj. Zdroj: Blog Radwan Azza Sedkyové.

 

... obr. 2/ Na mapě Egypta jsou vyznačena města Zaafarana na pobřeží Suezského zálivu a Marsa Matruh na břehu Středozemního moře, které propojuje přes Káhiru (Cairo) nová megadálnice. Podklad: Google Maps.

 

 FOTOODKAZ/  Impozantní pohled na nový most Rod El Farag Axis Bridge, jak jej zveřejnila bulharská agentura BTA.   KLIKNĚTE  ZDE

 

VIDEO/ You Tube - Neo Cairo. Seznámení s výstavbou mostu Rod El Farag Axis Bridge (3:49 min).

 

 

PERLIČKA/

... obr. 4/Na satelitním mapě Káhiry je patrný ještě rozestavěný most Rod El Farag Axis Bridge. Až bude společnost Google časem pořizovat  mapy nové, tento pohled již nespatříme. Zdroj: Google Maps.

Autor: Lubomír Stejskal | čtvrtek 16.5.2019 8:00 | karma článku: 16,70 | přečteno: 453x