Odpověď K. Trčálkovi na jeho příspěvek v diskusi

Nejprve vysvětlení, proč odpovídám v Hyde parku. Níže uvedenou reakci jsem původně umístil do diskuse pod příslušným článkem, abych vzápětí zjistil, že je příliš dlouhá.

 

Oním příslušným článkem je text Karla Trčálka „Knihovna Václava Havla je pro mě ikonické místo“ (15. 11. 2022). Zde je diskusní příspěvek K. Trčálka, na který níže reaguji:

 

A jdu-li za pravdou, neboť každý lidský život je cestou za pravdou, nemůžu být vázaný tím, co je, pro, v tomto konkrétním případě svaté.

 

Snad Vás to uráží, ale mám se kvůli tomu na své cestě zastavit?

 

Ano, je fajn, že je pro Vás Bůh, respektive to, co za Boha považujete svaté, ale vidím-li, že nedozírnost Boha, zdaleka přesahuje všechno, co je ve Starém, nebo i Novém zákoně, mám kvůli tomu Boha zapřít, protože se dotýká Vašich citů?

 

Myslím že ne, jakkoliv se právě na tomto nejspíše neshodneme …

 

Moje reakce:

 

Vážený pane Trčálku, nejprve k Vaší poznámce "to, co za Boha považujete". Nevím jak Vy, ale já nemám jiný pramen informací o skutečném Bohu (nikoli bohu - modle) než Bibli (SZ i NZ). Netvrdím, že Bůh nepůsobí i mimo biblický rámec (sama Bible naznačuje, že nejspíš ano), ale protože k tomu nemáme žádné informace, obávám se, že interpretovat Boha jinak než na základě toho, co spadá do biblického rámce nelze. Kdo tak činí, byť s poukazem na Jeho nedozírnost, vnáší do této oblasti toliko vlastní spekulace a takovýto pohled na Boha osobně považuji za irelevantní.

 

Kromě toho si myslím, že pojetí Boha tak, jak nám bylo zjeveno v Bibli a pojetí mimobiblické nemůže být v tak diametrálním rozporu, jak je z některých Vašich textů patrné. Pokud tedy píšete cosi o zapření Boha, pakliže byste se zřekl své mimobiblické interpretace, přesněji možná jakési zvláštní syntézy biblického a mimobiblického pohledu, pak byste nezapřel Boha takového, jak se nám On nechal poznat v Bibli, ale svoji vlastní představu o Bohu, což vnímám jako rozdíl. Zde musím podotknout, že já, píšu-li o Bohu, mám na mysli Boha Bible - Boha Abrahamova, Boha Izraele a také Boha Otce, jehož Synem je Ježíš Kristus, Jím poslaný Mesiáš. Pokud Vy máte na mysli jiného Boha, jakousi sloučeninu Boha Bible a bohů jiných, doporučuji používat malé "b", abychom si lépe rozuměli.

 

Přijmu-li Vaši tezi, že každý lidský život je cestou za pravdou, a to já nerozporuji, pak musím připomenout Ježíšova slova: "Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci (= Bohu) než skrze mne." (Jan 14:6) Chceme-li tedy dospět k pravdě (možná lépe Pravdě), pak není jiné cesty než skrze Ježíše Krista; ostatní cesty jsou ne snad přímo slepé, ale nevedou k cíli. Stojí-li na ploše aeroportu letadlo s přistavenými schůdky, pak není jiné cesty, jak se dostat na palubu, než po těchto schůdcích. Půjdeme-li pod letadlem, před ním, za ním, ba vzneseme-li se (po požití Red Bullu) nad něj, na palubu se nedostaneme a do cíle neodletíme.

 

Ptáte se, jestli se máte na své cestě zastavit. To je otázka, na níž si musíte samozřejmě odpovědět pouze Vy sám (a Vy to dobře víte). Za sebe dodám: někdy je to nezbytné, zjistíme-li, že jdeme nesprávnou cestou: stojí za to se zastavit, zamyslet - a pokračovat správným směrem.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lubomír Stejskal | čtvrtek 17.11.2022 22:18 | karma článku: 9,55 | přečteno: 281x