NEWSBLOG: Národní dům a Suezský kanál

• Jak si poradit, když toho máte na srdci víc a můžete napsat pouze dva blogy denně?  Možností je několik.

 

Buď napíšeme dvojblog, trojblog atp. s příslušným počtem námětů, anebo rovnou Newsblog. Tak jako já dnes. Tolik na vysvětlenou, co těmi novými názvy v nadpisu myslím a nyní již k jednotlivým námětům.

 

Víte co mají společného karlovarský Národní dům a Suezský kanál? Z pohledu vnějšího pozorovatele šibeniční termín dokončení.

 

Máme konec března 2015 a zatímco exteriér Národního domu září novotou (obr. 1 - je z 21/3/2015), uvnitř se intenzivně pracuje. Jdete-li okolo, pocit, že by měl tento architektonický klenot sloužit během letošního (50.) Mezinárodního filmového festivalu rozhodně nemáte.

 

Je to ovšem dojem subjektivní – a mylný. Dnes ráno mě žena upozornila na zajímavý údaj, který objevila v nejnovějším čísle Karlovarských radničních listů. Vítězové soutěže k zahájení lázeňské sezony 2015 obdrží vstupenky do Národního domu na slavnostní večer, který se bude konat v pátek 1. května právě v Národním domě. Z toho plyne, že za pouhý měsíc by měl být objekt otevřen. Ačkoli se to může jevit jako dosti nevěrohodné, věřme, že platí: co je psáno, je také dáno. Jde samozřejmě o prestiž – především firmy, která dům rekonstruuje, ale v širším kontextu také města.

 

 

O prestiž jde i Egyptu – a tím se dostáváme k našemu srovnání. Když se loni začalo hovořit o tom, že režim prezidenta Sisiho přistoupí k budování nového (Nového?) Suezského kanálu (NSC), vzali jsme to mnozí na vědomí nanejvýš s mírnými emocemi. Přece jenom jde o projekt, který překreslí mapu stávajícího kanálu a také poněkud přepíše osnovy zeměpisu. Ledaskoho napadlo, jak dlouho asi stavba potrvá, když práce na původním Lessepsově průplavu trvaly bezmála jedenáct let (1859-1869). NSC nebude sice úplně nový (technické podrobnosti níže), nicméně záměr hovořil o třech letech budování. Jenomže projektanti míní – a hlava státu mění. Prezident Sisi kouzlem své osobnosti přiměl tvůrce a realizátory přistoupit na zkrácení termínu ze tří na jeden rok. (Zde podobnost s karlovarským Národním domem ovšem nehledejme, neboť v jeho případě musel být termín dokončení o rok prodloužen.)

 

Je to myšleno vážně a je to vůbec reálné? Zdá se že ano, protože tak jako město Karlovy Vary zve vítěze soutěže do Národního domu, kde se stále usilovně pracuje, pozval i egyptský premiér Mahlab vysoké africké představitele na slavnostní inauguraci otevření NSC, k níž má dojít letos v srpnu (a kde se pracuje snad ještě usilovněji, neboť postavit část mnohakilometrového průplavu je trochu něco jiného než zrekonstruovat budoucí grandhotel.) Stalo se tak na konferenci COMESA (Společný trh pro východní a jižní Afriku), která se v těchto dnech koná v Addis Abebě v Etiopii. A když něco takového řekne předseda vlády, mělo by to platit.

 

NOVÝ SUEZSKÝ KANÁL

Proč vlastně k něčemu tak mamutímu Egypt přistoupil? Jednoduchý důvod: chce zvýšit kapacitu kanálu, kterým v současné době může proplout nanejvýš 49 lodí denně (konečný cíl je více než devadesát – ale až v roce 2023). Co je podstatné říci: průplav je vlastně „jednosměrný“, tzn. že současně nemohou plout lodě po jeho hladině oběma směry - od Port Saídu k jihu a od Suezu na sever.

 

Dlužno také dodat, že v současné době jsme svědky pouze I. fáze modernizace průplavu. Nejde přitom o to, že by souběžně vedle stávajícího kanálu vznikl druhý v celé jeho délce (přes 160 km), ale nových bude pouze 35 km, zatímco v případě dalších 37 km se jedná o rozšíření a prohloubení. Celkem tedy v případě NSC hovoříme o díle slouhém 72 kilometrů.

 

Konečným cílem je ovšem nejen toto (NSC), ale masivní modernizace průplavu, která zahrnuje i modernizací přístavů a vybudování průmyslových tón. To vše od roku 2023. Příprava další části projektu, která navazuje na I. fázi ( vybudování NSC) nese v místní terminologii označení „Master Plan.“

 

Pro zájemce uvádím orientační plán NSC, jak jej prezentuje Správa Suezského kanálu (obr. 2 a 3).

 

K tomu několik nejen číselných údajů:

 

Nový Suezský kanál/Parametry

Celková délka ... 72 km, z toho úplně nový kanál 35 km (na obrázku 3 mezi body B a C. Hloubka 24 m, šířka na hladině 317 m.

Prohloubení ... 37 km, z toho v oblasti By-passu Ballah 10 km ( na obr. 3 mezi A a B a v oblasti Velkého hořkého jezera (C a D) 27 km. Hloubka taktéž 24 m.

POZNÁMKA k obr. 2 a 3: Situovány jsou s 90° posunem než je obvyklé, tj. sever je vlevo a východ nahoře.

 

 

DROBNÉ POSTŘEHY

Pákistán nakonec změnil názor a do koalice se Saúdy & spol. proti šíitským rebelům působícím v Jemenu vstoupí. (V jednom ze svých minulých článků jsem si kvůli tomu Pákistánce poněkud dobíral, což beru zpět neb Konec dobrý, všechno dobré. Doufejme.)

V dnešním (31/3) Svobodném fóru mě zaujal článek Bohumila Doležala, který vyšel pod nadpisem "HI GIRLS! aneb Strašidelné buranství Miloše Zemana" a týká se "Hanky a Tonči". Skvěle napsáno, z mé strany plný souhlas a plný počet bodů. Excelentní je poslední odstavec - viz šedý box.

 

Bohumil Doležal na webu Svobodné fórum/31. 3. 2015

"Vítejte doma děvčata. Je fajn, že jste zpátky. A odpusťte nám, prosím, že zatímco jste byla pryč, jsme si z blbosti zvolili takového prezidenta.".

 

(Pokračování příště ...)

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 31.3.2015 12:30 | karma článku: 8,65 | přečteno: 329x